Svar, frågestund

Jag är mest nyfiken på varför du alltid lyckas ha två hästar? Är det av en tillfällighet?
Och så undrar jag om ngn av dina föräldrar rider?
Det undrar jag också! Naevars, men det började under tiden då jag hade Cassiopeia och sedan köpte Mans Santiniqe då Peisan stod skadad, då blev Sunny som ett litet projekt för att jag skulle hålla igång med ridningen och träningen. Och jag tror det är ungefär likadant nu. Jag har Samantha för att hålla igång eftersom Gustav inte är jätteklar i utbildningen. Sen är det ju bara helt fantastiskt att ha två hästar, mycket roligare ;)
Mamma rider, fast på hobbynivå. Hon har ridit på ridskola innan men lagt ner de nu och hoppas på att kunna rida lite på Gustav i framtiden. Pappa har också ridit, men det var länge sen, nu är han bara "ponnypappa" ;p


Hur bor du? Villa, lägenhet, gård? Hur långt har du till stallet?
Jag bor tillsammans med mamma och pappa i en villa på 200 kvadrat på landet typ. Har 10 min in till stan med bil och ungefär lika långt till stallet med bil, 10-15min.


Är lite smått nyfiken på vad ni fick ge för din nya skönhet?
Jag hatar egentligen att prata om pengar så.. Men fick ge 60tkr.


Vad heter du på pixbox?
Cassiiopeia och/eller tessklintestam


Berätta mer om Samantha, vad är hon för någon och hur kom du över henne, verkar vara en supertrevlig häst! Precis i min smak!
Svår.t. Hon är min kompis Alexandra Kjörsviks häst. Hon är ett sto född 1995 efter Artist - Waldfee - Waldschuetz (full stam här). Har som ung tävlat med Alexs pappa HG upp till 1,40 tror jag, eller var dte kanske 1,30? Sedan har hon gått som avelststo hemma hos Kjörsvik innan Alexx satte igång henne och tävlade henne lite smått upp till 1,20 hoppning tror ja. Sen har hon varit lite överallt innan hon kom till mig, gått LA dressyr och 110 hoppning. Och varför hon kom till mig var helt enkelt för att jag stod hästlös och frågade om Kjörsvik ville bli av med en häst under ett tag.. Hon är jättetrevlig, kommer göra så ont att skiljas från henen sen!


Gustav, berätta mer om honom, hur hittade du honom, vad har han gjort innan? Mer om båda hästarnas stam, även möderne.
Gustav som egentligen heter Golden Poem är en valack född 2005 efter Poet - Gold Fireline - Goldlöwe (full stam här). Kommer ifrån samma ställe som Sami, familjen Kjörsvik som är tidigare ägare och uppfödare. Hur fick jag tag i honom? Jadu, har ju sett honom en han var bebis och har alltid vetat om vem han är men det var först när Alex tog hem honom från inridarna som jag fick upp ögonen för honom och dom ville sälja honom. Jag åkte dit provred och blev kär helt enkelt :) Han har inte gjort någonting nästan. Är riden i alla gångarter och böjer snällt på nacken ibland, Hoppat uppsuttet typ 60cm, sen inte mer än så. Så jag jobbar för fullt med honom nu så han ska bli som en "normal" 4åring!


Vad vill du göra i höst? Plugga, jobba? Något med hästar kanske? Har du arbetat med hästar tidigare?
Jag vill jobba i höst! Plugga känns inte rätt just nu då jag måste läsa upp vissa betyg först då. Annars har jag massa utbildningar jag skulle kunna tänka mig så som unghästutbildningen. Men jag vill som sagt jobba, vet inte med vad riktigt. Tror inte jag vill jobba med hästar, iallafall inte som ja känner nu. För jag tror de blir för tungt att både ha de som jobb och hobby. Har jobbat med hästar lite innan, men inte så pass mycket att jag kan se de som en merit.


Hur lång är du?
Typ 175cm skulle jag väl tro.


Vilken storlek har du på din sadel?
Min prestige versaille är 17" och vid. Fast den ligger bara skapligt på Gustav så den ska ja nog sälja så småningom.


Hur kommer det sig att du blev hoppryttare och inte dressyrryttare?
Jag hatar dressyr! Det var nog aldrig något snack om saken, hoppning var min grej sen jag började rida. Det skulle vara spännande, gå fort och utmanande! haha dressyr funkar, men jag hatar bedömningssport så de är aldrig någon gren jag kommer sattsa på, hoppning känns mer tess liksom.


Vilket märke har du på dina bruna ridbyxor (de är så himla snygga)!
Mina bruna ridbyxor, vet inte vilka du tänker på, har två par. Men dom ena, dom som används mest är faktiskt från Ullared och är märkeslösa tror jag. Dom andra är från Hööks eller kanske Börjes. Jättesköna är Ullared byxorna iallafall ;)
 

Vad har du för skostorlek och klädstorlek?
Det är ju olika beroende på vad de är för märke. Men vanligtvis är det 36-37 i skostorlek och 36-38 i kläder.
 

Vilken är din favoritfärg?
Brun, beige och grå i hästväg. Marinblå och babyrosa i klädesväg tror ja haha tror inte jag har någon direkt favoritfärg..
 

Din drömsadel och ditt drömträns?
Drömsadel.. hm, Butet är ju galet sköna, men jag trivs ganska bra i Prestige annars faktiskt. Drömträns är svårt för det finns massa fina. Men ett Dyón aachenträns med smala remmar hade ju suttit grymt fint ;)
 

Favoritperson genom historien?
I hästväg eller? Vet inte om jag har någon direkt favoritperson. I hästväg är idolen Marcus Ehning iallafall.. Får jag säga att min favoritperson är Nalle Puh? haha han är ingen person men jag älskar denna okloka varelse!
 

Vad ska du göra nu när du inte jobbar?
Om jag visste det själv! Spendera så mycket tid jag kan med vänner, familj. pojkvän och djuren tills ett jobb förhoppningvis dyker upp!
 

Håller du i träningar för andra?
Nä, jag är ju inte utbildad så det känns fel. Sen om någon personligen kommer och ber om hjälp är det klart jag hjälper till så gott jag kan. Men jag står inte och håller i "lektioner/träningar" för andra och tar betalt osv..
 

Vart står du någonstans?
Men hästen antar jag att du syftar på då. Och det har jag sagt förut, Örminge Gård.
 

Hur många schabrak har du, absoluta favoritmärke?
Oj, 15-20 st schabrak har jag nog. Anna Scarpati är absoluta favoriten, får inte nog av dom!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

NAMN:
Kom ihåg mig?

MAIL:


URL:


Kommentera här:

Trackback