Målsättning

Gårddagens inlägg handlade om målsättning för häst och ryttare. Det finns flera olika metoder för detta och jag tänkte dela med mig av hur jag gör med mina mål och vad mina mål är för kommande säsong. Ska även gå in på att prata om ryttarens attityd.


Jag sätter upp mina mål enligt en pyramid (en idé jag fått från Astrid). I pyramiden kan jag se mina mål månadsvis och lätt se om de håller eller spricker. Runt om kan jag sätta upp mina kort- och mina långsiktiga mål. Under pyramiden kan jag skriva vad jag och min tränare anser att jag är bra på och vad jag behöver träna mer på. På detta sätt får du allt samlat på en och samma plats och den är lätt att fylla i / ändra och kontrollera.

ja hoppas ni ser lite av vad som står och hur jag menar hihi




nästa sak jag tänkte ta upp var;

Ryttarens attityd

En människa kommer aldrig nå riktigt stor framgång om inte hjärtat sitter på rätt plats. Som ung ryttare är det jätteviktigt att ha sina föräldrar på sin sida och få dom att arbeta tillsammans med dig. Ofta ser man ryttare på dåligt humör i samband med tävling, något som går ut över föräldrarna, hästarna, hästskötarna och ofta kamraterna på tävlingsplatsen. Det är även vanligt att höra andra skylla ifrån sig när det gått dåligt på en tävling. Istället för att straffa häst och folk omkring dig bör du kolla upp vad det var som gick fel och framför allt varför? Våga ta hjälp om du inte klarar av situationen själv.

Det är mycket viktigt att du som ryttare, uppträder som en god sportsman. Alla på tävlingsplatsen förtjänar att bli trevligt bemötta.

Några av de viktigaste egenskaperna för en bra ryttare är:

♦ ödmjukhet

♦ arbetsvilja

♦ tålamod


puss tess


Kommentarer
Postat av: Klara

jag tänkte på reseptionist, stod att dom ville ha en student men va fan :P http://pb.arbetsformedlingen.se/Standard/SokViaArbetsort/VisaPlatsannonsViaArbetsort.aspx?ids=5291406&o=5&k=581&returntourl=http%3a%2f%2fplatsbanken.arbetsformedlingen.se%2fStandard%2fSokViaArbetsort%2fSokresultatViaArbetsort.aspx%3fq%3ds(ld(199)l(5)k(581))i(20)a(20)sp(65)sr(1)c(B42840DA)%26ps%3dlan(5)

2009-12-01 @ 15:11:36
Postat av: Astrid

SV: ja absolut!:D

2009-12-01 @ 19:12:13
URL: http://astridstraning.blogg.se/
Postat av: Elin

Nu kommerväldu ta det här som ett påhopp men det är inte menat så.

Men jag funderar över dina mål per månad. Du tycker inte det är lite väl häftigt att ta i o planera 120 redan i april med en häst som ligger nästan ett år efter vad jag fattat det som? Det är ju som att be om fler motgångar. Tycker jag iaf, du får gärna svara o säga hur du tänkt dig :)

Kul att bloggen är tillbaka iaf!

2009-12-01 @ 21:06:00
Postat av: tess

läser du hela inlägget så står det också att man lätt kan ändra. självklart sätter jag upp mål jag hoppas på och som jag och tränare tror är realistiskt. om detta skulle spricka o man märker att han inte är färdig är de klart att man inte går in i en 120 och rider, ganska uppenbart.

2009-12-01 @ 21:08:00
URL: http://tesskliintestam.blogg.se/
Postat av: Anonym

Jag tycker att under vad du är bra på "ta till sig läxor/kritik" kan även ligga under behöver träna på :) haha

2009-12-01 @ 21:24:52
Postat av: tess

Anonym: ja, de kanske de behövs ibland. men de är de som behöver mest fokus och träning just nu :)

2009-12-01 @ 21:27:34
URL: http://tesskliintestam.blogg.se/
Postat av: Elin

Det har jag läst och även jag förstår att man kan ändra, uppenbart som sagt. Men för mig var det målet bara helt oförståeligt att det ens finns med men det är ju din ensak. Bara undrade, tack för svar iaf :)

2009-12-01 @ 21:40:48
Postat av: Emelie

Får nog hålla med Elin lite där .. Min häst ligger på 70-80 rundor och han är samma årsmodell som din , betydligt mindre och mer färdig i kroppen . Hade aldrig kunnat tänka mig en 120start på honom i april .

2009-12-02 @ 08:47:43
URL: http://emakvist.blogg.se/
Postat av: Emelie Persson

De blir nog kanon de dära tess (Y) :D:D:D Målet med F blir väll 140 va hahahah ;););)

2009-12-02 @ 09:22:25
URL: http://absolutpersson.blogg.se/
Postat av: alexx

jag tror på dig eller er! Peia hade du knappt tävlat och henne hann du tävla 120 på. så med rätt ridning så tror jag det går utmärkt. :) om du rider lägger upp lite på samma sätt som peia ( vilket du och jag vet att du inte har gjort ) så tror jag på dig. dessutom det där med att ta till sig kritik tycker inte jag att du behöver öva på. för jag anser inte att man ska ta tills sig kritik från folk här på internet hur duktiga dom än är. Det skulle jag aldrig göra. Ta till sig kritik från sina tränare som ser en rida jämt det tar man ju till sig. Dessutom vet jag att du aldrig går in i en klass som du inte är redo för. du gick inte in i 120 på sam ens för att du inte kände dig redo fast sam kan. Så kämpa! :) jag ska iallafall kolla när ni gör dressyrdebut! :D

2009-12-02 @ 09:36:26
Postat av: Anonym

Man måste ha mål, då kommer man alltid en bra bit på vägen iaf. Hur ska man annars veta vart man ska sträva. Har hästen enkelt för sig så är det absolut ingen omöjlighet. Gjorde så själv med min när han var 5, och han hade inte tävlat alls som 4 åring. Men väl tränad såklart. Gick först en 90, sen en 90 + 1,00, sen 2st 1,00, sen 1,00+ 1,10 sen 2st 1,10 sen en 1,10 och sen 1,20 dagen efter det. Samtliga felfria!! Fast vi gjorde nog debuten i 1.20 i maj har jag för mig, hmm jo det var det.

2009-12-02 @ 12:04:13
Postat av: Malin

Jag tycker det är super bra mål du satt upp och det är BARA DU som ryttare och ägare till Gustav som vet vad han klarar och behöver för träning.

Go fore it Girl :)

2009-12-02 @ 16:25:04
URL: http://malinarmittnamn.blogg.se/
Postat av: Petra

En liten fundering....tävla du 1.20 på peia? såg att alexx skrev det.

2009-12-02 @ 18:59:38
Postat av: Maja

tack så jättemycket! Du hjälpte mig jättemycket med en uppgift från specialidrotten!

2009-12-03 @ 13:17:50
Postat av: Anonym

fan att folk inte kan låta bli att lägga sig i och klanka ner! jag tycker det är bra att du inte är så jävla 'svensk' och vågar sätta upp mål, höga som låga, men stå för dom! sen kan folk tycka det är tidigt med 120 i april, men det är det endast du som vet. det kanske är tidigt för dom att hoppa 120 i april. jag tycker du ska fortsätta skriva om DIG och DIN häst. det är jävligt läsvärt då. Mål är inga måsten, men det är det som du blir inspirerad av!

2009-12-03 @ 18:19:13
Postat av: sandra

Den här pyramiden liknar den som Johan Fyrberg har i sin "undervisning". Den fick jag lära mig utav honom på en föreläsning när jag ingick i Talang Skåne 2009. Den fungerar riktigt bra den metoden. Kul & intressant blogg!

2009-12-05 @ 21:57:35
URL: http://teamjohansson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

NAMN:
Kom ihåg mig?

MAIL:


URL:


Kommentera här:

Trackback