Dagens övning

Hoppas som sagt att det blev bra svar på frågorna i förra inlägget, annars får ni göra som Cilla som hade en följdfråga och den tänker jag svara på!
"En följdfråga då, om du hade haft pengar, vilka horseware täcken hade du viljat köpa? :)"  Det skulle bli förljande täcken från Horsewear (nästan tur att jag inte hade pengar, hade blivit dyrt!)
- HW insulator 150g
- HW Amigo 1200D Plus
- HW Rambo orginal regntäcke
- HW Rambo Plus vintertäcke
Det är väl dom som lockar mest, just nu iallafall. HW har ju som sagt toppentäcken!



Satt och läste på tidningenridsport nyss och fick se en toppenövning! Det komiska i att jag såg den var att jag faktiskt gjorde exakt den övningen på Samantha idag. Så det var lite kul när jag såg den på hemsidan.



TRÄNINGSTIPS: Det här är en övning som passar bra att göra under vinterhalvåret. Den är lösgörande och du tränar på att reglera hästens galopp och på att byta galopp över cavalettibockar.

Mål
Övningen gör hästen lösgjord och reglerbar i galoppen. Övar galoppombyte med hjälp av cavalettibockar och det böjda spåret. Ryttaren tränar även sin blick och framförhållning.

Svårighetsgrad
Det är en medelsvår övning där hästen bör gå att reglera i galoppen. Övningen rids i ridhus eller på ridbana med måtten 20 x 60 meter.

Uppvärmning
Börja med att värma upp hästen i trav och galopp på raka och böjda spår.

Hinderuppställning
Placera två cavalettibockar på medellinjen på den öppna delen av båda volterna och ytterligare två cavaletti på vardera volten på den slutna delen med 12-15 meter emellan (tre-fyra galoppsprång). Avståndet passar bra även för ponnyer.

Så här rider du övningen
Övning A: Börja med att galoppera på volterna, först i det ena varvet, sedan i det andra. Var noga med att du rider i en lugn galopp där du kan kontrollera hästen och behålla rytmen. Var noga med att hästen är eftergiften i den inre sidan.

Övning B: I nästa övning tränar du på att byta galopp över bommen som ligger på medellinjen. Rid i en båge ut från volten och byt galopp igen över cavalettibocken på den andra volten. Fortsätt ett eller ett par varv på den nya volten, byt galopp igen över cavalettibocken på medellinjen, rid i en båge och byt galopp igen, gå in på den nya volten och så vidare (se skiss).

Tänk på
Variera övningarna så att du rider lika mycket i båda varven. Var noga med att du bara ger en minimal eftergift över bocken så att du hela tiden har kvar kontakten med hästens mun.
Låt bocken hjäpa hästen med galoppombytet. Om hästen blir
het fortsätter du bara på volten ett eller ett par varv extra tills du känner att du kan kontrollera hästen innan du provar att byta galopp igen. Du kan också välja att gå ner till trav några varv och börja om igen.

Lycka till!

Lotta Björe, Jump Club



Samantha gjorde denna övning helt okej idag faktiskt. Första gången hon såg hinder på 3½ vecka så hon var lite övertaggad i början. Jag hade 14m mellan blocken och det funkade fint, kunde i slutet både länga och korta galoppen och hon vart fortfarande mjuk och harmonisk att rida. Kändes riktigt bra faktiskt! Blev lite sugen på att hoppa ordentligt, men de får vänta ett tag till. Nästa övning jag tänkte bjuda på ska jag försöka få filmad när jag gör den själv, blir lite lättare att förstå den då.

puss tess

Kommentarer
Postat av: JESSICA

hej.

skulle bara säga att jag har länkat din blogg i ett av mina inlägg, om det går bra?!

det är för att du ger människor en grymt bra inspration till hästar och hästliv, jag och många andra (skulle jag gissa) tycker att du har en jätte bra blogg och verkligen menar det du skriver, jag läser den varje dag!! du har gett mig en stor tanke kring det här med hästar, jag lever för det och det gör du med som jag ser! :)

jag verkligen gillar din blogg och det var därför jag ville visa det för dom som läser min att dom borde läsa din, för du verkligen inspererar människor! TACK!!

2009-12-14 @ 21:34:21
URL: http://jjessicamariia.blogg.se/
Postat av: R-H

Åh men nu kom jag ju på vad jag egentligen skulle ha frågat! Vad är det för defekt som Sam har?

Vi letade avelsto och funderade på att ringa på henne, men vi insåg sedan att vi ville ha ett sto med ren tysk hoppstam.

2009-12-14 @ 21:45:18
Postat av: Tove's hästblogg

Det verkar vara en nyttig övning :) måste testas!

2009-12-14 @ 21:59:50
URL: http://sunnysolvej.blogg.se/
Postat av: Jenny

Hej!



Du verkar ha koll på det mesta. Har du ngn aning om vart man ska leta om man letar stallplats? Jag har koll på alla publika forum osv. Men har insett att det är omöjligt att hitta stallplats i Nkpg/utanför Nkpg...



Tacksam för svar! //Jenny

2009-12-15 @ 01:02:47
Postat av: Helena

Jenny: vilken typ av stallplats letar du efter? det finns ju hur mkt stall som helst runt Nkpg beroende på vad du vill ha............

2009-12-15 @ 08:58:53
Postat av: Pernilla - en liten blogg om min häst med mera :)

Superbra övning, vi gjorde en liknande för två veckor sen på hoppträningen.. Är träning idag så ska bli spännande att se vad vi ska göra idag =)

2009-12-15 @ 12:10:47
URL: http://tintin.devote.se

Kommentera inlägget här:

NAMN:
Kom ihåg mig?

MAIL:


URL:


Kommentera här:

Trackback