16 april 2010

Inspänning.

Var några som frågade hur jag jag fäster linorna när jag tömkör Gustav med sadel (vilket jag föredrar att göra då de känns mer som att han arbetar under ryttare), alltså hur inspänningarna sitter. Tog lite bilder igår så tänkte visa, hoppas ni förstår :) 

Innersidan spänner jag såhär

Från handen - genom bettringen - till sadelgjorden. På så sätt får jag en ledande innerhand.

Yttersidan fäster jag såhär

Från handen - genom stigbygeln - genom bettringen - till sadelgjorden. På så sätt får jag en stadig ytter.

Fungerar jättebra enligt mig. Det enda "bökiga" med denna inspänning är väl att varenda gång man ska byta varv måste jag fästa om inspänningarna. Men Gustav funkar bäst på detta och då är det värd besväret!

Igår tömkörde jag honom över lite trav- och galoppbommar, han var jättefin! Galopperade jättefint över bommarna och man verkligen såg hur han arbetade med hela kroppen! Så det var superkul. Idag skrittade jag ut på honom en runda, han va snäll. En liten stegring men de var traktorns fel, så jag är nöjd även idag!

Lekte med Klara och Elin i förmiddags. Fick äran och rida Klaras fina Itop och jag lovar - jag är ännu mera kär i henne! iih vilken pollehäst :) :) Precis en sån häst jag vill ha! Men min drömhäst är ju precis så, så håll tummarna ;) thihi

puss o kram tess


Kommentarer
Postat av: Sabina W

åh, jätte bra med bilder! Så där brukar jag också spänna in med tömkörningsgjord och vad bra att det verkar funka med sadel också :D

2010-04-16 @ 19:26:25
URL: http://sabiinawahlgren.blogspot.com
Postat av: malin

precis sådär spänner jag också tömmarna men jag brukar använda tömkörningsgjord. Men kanske borde prova tömköra med sadel istället för som du säger så blir det ju mer likt att jobba under ryttare då:)

2010-04-16 @ 21:56:55
URL: http://mallizzp.blogg.se/
Postat av: Sandra Ramtzén

Gud va söt han är Tess!

2010-04-17 @ 16:57:45
URL: http://sandraramtzen.blogg.se/
Postat av: Malin

Mycket bra tips att tömmköra med sadel. Ska jag testa med min pålle med :)



Ps: Har frågestund i min blogg så du kan ju kika in där och ställ lite frågor till mig =)

2010-04-18 @ 11:15:20
URL: http://malinarmittnamn.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

NAMN:
Kom ihåg mig?

MAIL:


URL:


Kommentera här:

Trackback