Läsarfrågor

Kan du inte testa och skicka honom till typ Björn eller Fredrik eller ngn då? Se vad som händer och blir han bättre är han ju lättare att sälja?
- Det har jag pratat om tidigare och jag skulle jättegärna skicka honom till Björn. Men det kostar mig isåfall 8200 kr i månaden och de har jag verkligen inte råd att betala, tyvärr. Dom flesta beridare, häromkring, som har ett bra ryckte och är utbildade kostar runt den summan och känner att jag skickar honom inte till vem som helst heller.


Usch vad tråkigt, så har han väl inte varit innan? Väldigt synd iaf på en så fin häst!
- Ja, de är fruktansvärt tråkigt! För som du säger, såhär har han inte betett sig innan. Men det var väl innan han kom på att arbete var jobbigt och han fann ett sätt att komma undan..


Har du ingen kompis som är duktig som kan rida honom lite då och då åt dig så du slipper gå runt och må så dåligt över det?
- Jag har många vänner jag skulle kunna skicka honom till! Men då kommer jag till de problemet jag pratade om tidigare. Hur vet jag att det kommer bli bättre när han då kommer tillbaka till mig? Dessutom kommer det fortfarande kosta mig en massa pengar, som jag inte har. Så jag vet inte om det är värt de faktiskt. Har dock många som erbjudit sig att komma och rida honom några gånger i veckan, så får se, har lite att fundera på nu.


Det låter lite som om du inte vill vänta med att sälja just nu?
- Just nu vill jag sälja. Jag har varken ork, tid eller tålamod för detta just nu. Då känns det mer värt för bådas skull att han hamnar hos någon som kan ta vara på hans kapacitet och vill jobba med honom.


Men jag har funderat på en sak, kollade på äldre filmer och då hade han inte ens tendenser till att bete sig som han gör, har han blivit starkare och kaxigare tro? Sen tycker jag faktiskt att han går för ihop tryckt, är det han eller du som påverkar till det? Jag skulle vilja se mer låg och lång och jag vet att du strävar efter det också men jag skulle vilja höra lite hur du ställer dig till detta?
- Nej, förut har han inte betett sig såhär. Styrig i munnen och med huvudet har han alltid varit, de kan man se från provridnings filmen tex. Han har blivit grymt mycket kaxigare, extra mycket kan jag tycka sen Samantha åkte! Han är otroligt stark i psyket och visst påverkar det även ridningen. Jag veeeet att han är för ihoptryckt tack. Jag jobbar stenhårt med det, hela tiden - varje dag! Tar jag så som lite i handen knäpper han av direkt, släpper ja handen sticker han. Det finns knappt nått mellanting och de är skitsvårt att få honom att slappna av i nacken för han kan gå sådär även om jag skulle släppa (under förutsättning att han inte sticker då). Så självklart vill jag inte ha honom där, jag vill ha honom låg och lång så han arbetar med hela kroppen och kommer upp med ryggen, men mer än vad jag gör nu kan jag inte göra!


Hälsokontroll? Sadelkontroll? Vad säger dina tränare, har dom inget vettigt att komma med? Kan du inte få någon av dom sätta sig upp på honom? Då borde det ju märkas om det är dig han inte vill acceptera eller om det är något annat som ligger och spökar?
- Han är kollad och fullt frisk. Sadlarna är utprovade hos Sharpman och ska ligga korrekt på hans rygg, den ena riktigt väl utformad för honom. Så nej. Tränarna säger kämpa. Dom hjälper mig så mycket dom kan och deras mål är också att få honom lång och låg. Jag har haft folk som provridit honom, med vissa beter han sig likadant med andra inte. Så de sitter i huvudet på honom är ja ganska säker på.


Håller med Sofia (ovan) att han ser lite ihopkrullad(?) ut. Precis som hon skrev så vet jag att du också strävar efter att han ska bli låg och lång. Har du provat rida honom på hackamor? Han ser irriterad ut i munnen stuntals. Hade gärna sett dina händer lite högre också, de tar emot när han rycker med huvudet.
- Jag vet! Men om alla vet att jag strävar efter detta förstår jag inte varför de hela tiden måste påpekas och ifrågasättas!? Jag gör ju så gott jag kan! Nu tycker ja ändå de är skillnad på honom men mirakel sker inte under en dag, thats it! Ja och de vill ja inte göra igen. Hade ingen som helst kontakt me honom och han var superstudsig, gick inte och styra honom och ridningen var kontroll lös. Höjer ja händerna så reser han sig? Har prövat, en av tränarna sa de också men ångrade sig när hon såg hur han betedde sig då..



Såg att de va lite frågor från inläggen under så tänkte att ni kunde få svar. Och jag hoppas ni fick lite svar på era frågor och funderingar. Får ursäkta om de "låter" illa på nått sätt, de är inte meningen. Men är riktigt trött och irriterad så ja hoppas ni har förståelse och att ja gör så gott ja kan..

puss o kram tess


Kommentarer
Postat av: Sofia iaa Boström

varför jag frågar och påpekar detta är nog för att jag börjar bli otålig. Jag vill ju att det ska börja hända saker, för både dig och hästen skull.

Med tanke på att han sett ut så där ett tag så frågar jag för att få veta hur du tänker och om du har några nya övningar för att få det att lossna. För ja jag vet att han krullar i hop sig och ja jag vet men jag vill veta lite vad du gör åt saken. Funderat på att byta bett? Gummibett, skarpare, bättre passform osv osv.. jag vill bara hjälpa. Vad är din åsikt till gummisnodd (halsförlängare) ?



Tack för svaren tidigare :)

2010-04-19 @ 17:38:09
URL: http://sofiaiaa.blogg.se/
Postat av: Tove

jag tror inte någon klandrar dig för att vara irriterad och uppgiven tess, det är fullt förståeligt. Vem hade inte varit det? =/



Kanske låna ut honom på foder till någon tålmodig och duktig ryttare som vill ta sig an en häst att jobba med..? Vet att det finns duktiga ryttare som gärna tar hem en foderhäst trots lite problem. På det sättet slipper du stå för alla kostnader när han är iväg och rids och tränas, men ändå kanske det händer något positivt med honom?

självklart blir det väl ingen välmneriterad beridare eller unghästtränare som tar hem en häst på foder så, men det finns duktiga ryttare utan meriter eller utbildningar som ändå kan göra underverk utan att du behöver betala eller iaf stå för mkt kostnader.



Att sätta ut en annons där du söker någon som kan ta honom på foder kostar ju iallafall inget, och kanske du har tur och får napp från någon bra person? alternativt att du sätter ut honom på försäljningsannons, det kan ju hända att du hittar rätt person där?



du skrev det att han ibland beter sig likadant och ibland inte när du har en annan ryttare på, Vad gör de ryttarna som han går bra för annorlunda? kommit på något de gör annorlunda än de som han krånglar med? Kanske någon av dem har tid att rida honom då och då, eller hjälpa dig hitta någon med liknande deras ridstil som kanske kan passa till honom?



förstår att det känns tungt och hopplöst, det är aldrig kul och det är inte lätt att behöva bråka så med sin häst eller känna att det inte fungerar.



hoppas du inte missuppfattar mina kommentarer, jag vill dig bara väl och önskar dig all lycka. Du om någon som gått igenom så otroligt mycket förtjänar att det flyter på och går bra. Du förtjänar att sitta på en häst och njuta och inte bara traggla och kämpa igenom massa uppgivenhet varenda dag.

Du är så himla duktig, och jag hoppas för din skull detta löser sig på ett eller annat sätt. Du förtjänar verkligen att ha det bra!

2010-04-19 @ 23:10:18
Postat av: Malin

Hej.

Har suttit lite och funderat på gustav, kanske kan det ju vara som så att han har kommit in i en 5 års trots period, har haft det på några av våra. Det släpper så småningom men det är tråkigt och man tvivlar på sig själv under tiden. Jag har varit där och det är super jobbigt, min ena stod på bakbenen konstant. Ett förslag som dyker upp i huvudet (om det är möjligt att utföra) är att du hade börjat köra honom lite, typ med en pall bakom. Då brukar de fokusera på jobbet annorlunda, han får göra annat men jobbar ändå upp muskler. Hoppas att tipset är till någon nytta, lycka till!

2010-04-21 @ 15:48:52
URL: http://mea84.blogg.se/
Postat av: clara.

Tycker verkligen att du kämpar på bra, man märker att du gör gör ditt yttersta för att få det att fungera. Om jag vore du skulle jag kanske överväga att prova någon annan tränare, hitta någon som verkligen ser problemet och försöker hjälpa dig. Ett tränarbyte gjorde enormt myckert för mig när jag hade problem. Ett kämpa på från en tränare tycker jag inte är tillräckligt.. Tränaren ska alltid veta vad man behöver göra och kunna lösa problemet själva uppsuttet, annars är de antagligen inte kunniga nog att hjälpa dig med den häst du har. Lycka till!!

2010-04-25 @ 21:13:05
Postat av: anna

Säger det igen, H.L, du vet vad jag menar ;) Du kommer få en annan häst, en sammarbetsvillig, som kan jobba rätt, som inte behöver sätta sig på tvären!!

2010-04-25 @ 22:47:12

Kommentera inlägget här:

NAMN:
Kom ihåg mig?

MAIL:


URL:


Kommentera här:

Trackback