4 december 2010

Hoppade Gustav idag igen, själv. Börjar komma tillbaka ridmässigt nu vilket känns toppenskönt!
Dock så är jag inte jättenöjd med min egna ridning idag, jag blir lätt lite för noggran när jag rider i grupp och vill påverka för mycket. Så idag blev det lite för mycket plock i handen och lite för dålig galopp. Men Gustav har verkligen vuxit till sig! Ställer upp och försöker göra det mesta rätt! :-)



Dock så har jag en fråga till er läsare. Gustav har börjat med att öka farten väldigt mycket efter hindrerna och jag är kluven hur jag ska rida. Ena tränaren säger "gör halt" och sedan börja rida framåt igen. Den andra säger "fortsätt rida galoppen, in på volt och få kontroll". Har försökt med båda varianterna och ja.. jag tycker typ inget av de fungerar haha Har ni några tips vad man ska göra med en springig häst efter hinder? Nu är de så att ja knappt hinner på honom tillbaka innan nästa hinder, vilket inte är så lyckat om man ska hoppa bana ;-)

Kommentarer
Postat av: Lena

en hoppövning som faktiskt har hjälpt mig är att du ställer upp ett räcke 5små galoppsprång, oxer, där måste du stätta dig ner ganska tidigt för att få plats med 5steg! oxh hoppa det mot en vägg då backar hästen av, av sig själv och tillsist tar man med sig det när man bara rider på ett hinder :)

2010-12-05 @ 13:17:51
Postat av: Eleonor

Skulle du vara intresserad av en bloggträff i samband med GBG horse show?

Rösta på min blogg, är majoriteten av rösten: JA så

kanske jag personligen, genom kontakter o sponsring ordna en riktig bloggträff för oss ca 453 hästsportbloggare!



/ Eleonor

2010-12-05 @ 13:26:18
URL: http://hastoridverksamhet.blogg.se/
Postat av: Linnea - Hästar, Foto, Vardag m.m.

Jag ska hålla utkik på vad du får för svar.. Jag har lite samma problem, tror dock det beror på orutin då hästen & ung o inte mycket hoppad! Han tycker det är så roligt :D haha.



Kan ju ändå vara bra att ha lite grejer i bakhuvudet om det fortsätter trots att han blir mer rutinerad! :)

2010-12-05 @ 13:56:20
URL: http://linneabrandt.blogspot.com
Postat av: Sarah Journath, Sarahs brodyr

Jag har samma problem md min häst. Tränade för Louise Haaga i helgen och då fick jag göra halt helt tiden mellan varje hinder, och drog han bara lite fick jag göra volt. Men det tog jätte lång tid innan det funkade, så det är nog bara kämpa på :)

2010-12-05 @ 14:27:50
Postat av: Josse

vad duktiga ni blivit tess:D skit roligt att titta på er:D:D

2010-12-05 @ 15:58:12
URL: http://uunderstatment.blogg.se/
Postat av: Sara

Så fina ni är! Tycker som Sarah ovan att det bara är att fortsätta kämpa på med halter och volter, lydnad helt enkelt. Det man kan tänka på också är att "det man håller kvar i handen över hindret får man igen efter hindret", alltså väldigt viktigt med eftergift på piggeliner som din grabb.



Ni är toppenfina iallafall! Kul!

2010-12-05 @ 16:22:38
URL: http://ussing.blogg.se/
Postat av: Anna

Jag tycker inte att G är en häst man ska göra halt på när han drar iväg. Jag tycker att du ska försöka "hänga" på och få in honom på en volt så fort det går efter hinder utan att behöva ta tag i honom eftersom han är såååå känslig! Både när du och Klara rider honom blir han ju störd av minsta lilla så att behöva "ta tag" och göra halt tror iallfall inte jag är rätt taktik...men det är ju jag det ;-)

2010-12-05 @ 17:28:47
URL: http://pierinastraning.blogg.se/
Postat av: Anonym

Det är ofta innan hindret problemet ligger då. Ser ut som att det optimala för han i dagsläget är liiite nära hindret, ser ut som han inte drar så mkt då.

2010-12-05 @ 17:55:47
Postat av: Johanna

Jag har inga mera tips än de nadra. Ville bara ge dig en liten ros för hur FIN han blivit. Som du skrev han har verkliogen vuxit till sig o du kan koncentrera dig lite mara på din ridning nu =) Kul o se att de gått framåt när du kämpar som tusan. Hoppas de fortsätter så här. Kram

2010-12-05 @ 17:56:15
URL: http://jojjanpojjan.blogg.se/
Postat av: Rebecka

jag tycker det är bättre att göra halt o rygga än gå in på volt. Men det ska vara en lufn halt, inte slita dra.



Vem tränar du för här?

Såg väldigt fantasilöst ut :(

2010-12-05 @ 18:20:00
URL: http://rebeckawersten.blogg.se/
Postat av: Rebecka

alltså inte din ridning utan övningarna.



Tycker ni ser mycket mer samspelta ut nu o han ser riktigt bussig ut nu :)

2010-12-05 @ 18:21:05
URL: http://rebeckawersten.blogg.se/
Postat av: Helene

Mitt tips är att gå tillbaks till grunderna, bryt ner hoppningen i delar, undvik hela banor/flera hinderserier i följd vid varje pass. Att lägga in galopp bom i tex kombinationen gör också att hästen får sakta upp sig och lär sig att inte rusa.

2010-12-05 @ 18:47:23
Postat av: Ida

Jag hade nog valt att göra volt.. Det känns som att han kanske börjar backa mot hindret sen om du gör halt efter? Så blev iaf min förra när han va ung.. Men jag har ju inte ridit Gustav så jag vet inte hur han reagerar :)

2010-12-05 @ 19:51:33
URL: http://inridsport.blogg.se/
Postat av: Sofia

Jag skulle göra halt efter/mellan hindrena. Men det tar (såklart><) lång tid så ge inte upp! Ett inlärt beteende är svårt för en häst att bli av med

2010-12-05 @ 21:44:59
Postat av: Lisa

P brukar göra precis likadant ibland, speciellt ifall hon varit "ifrån" hoppningen ett tag. Det som funkar på henne är att man håller en jämnare galopp hela tiden. Hon har också väldigt lätt för att dra ner på tempot precis innan hindret, och "smyga" fram vilket gör att hon får en ännu högre fart efter hindret. Så jag rider i en något kraftigare galopp innan och då blir hon inte alls lika stressad efter. Är hon ändå lite springig efter så rider jag in på en volt. Detta är de tips jag fått från min tränare (och det enda som funkat). Att bryskt göra halt funkar definitivt inte på henne, det blir bara värre. Hoppas du hittar nått som funkar! :)

2010-12-06 @ 09:15:43
URL: http://lisakarolin.blogg.se/
Postat av: Karin

Jag upplever oftast att hästen rusar av glädje snarare än olydnad efter hinder. Om man då ska göra halt så blir det lite mera bråkigt och man tappar rytm.. Jag skulle satsa på volter när man är mellan hinder och jobba med lydnad och halter i dressyren! :)

2010-12-06 @ 10:09:47
Postat av: Cornelia

Mitt 8åriga sto har varit likadan, jag har ridit massor av markarbete med avsaktningar, volter efter hindren, det tog ganska lång tid innan det blev bättre men nu sitter det:) Provade även ett lite skarpare bett, vilket jag inte kan rekommendera då det tog bort framåtbjudningen helt. Tycker att det ser fint ut när du rider och att du handskas med springigheten bra:)

2010-12-06 @ 10:49:26
Postat av: J

2010-12-06 @ 10:53:33
Postat av: J

Hade jag varit du så hade jag försökt våga ha lite mer galopp i honom innan hinderna och försöka sitta så stil som möjligt i språnget för att sedan bara sätta sig mjukt & ta tillbaka honom.

Det blir lite så att du backar honom fram tills hindret, sen får du lite panik så kastar iväg honom över hindret & sen står du upp & låter honom galoppera på. SEN kommer du på att du ska bromsa & då gör du det lite snabbt & hårt för att du tror att han inte kommer lyssna.

Tycker det blir lite för mkt På & Av.

Jag hade fokuserat på att ha en jämn & trevlig rytm.

det är skit svårt & jag känner igen mig mycket i din ridning. Lycka till, väldigt trevlig häst du har :)

2010-12-06 @ 10:57:56
Postat av: Anonym

Vilken glädje ni sprider! Han ser väldigt nöjd ut med sig själv på något vis! Toppen!

2010-12-06 @ 11:14:23
Postat av: malin

jag tycker att det funkar bäst med att göra volter efter hindret om hästen springer iväg. Upplever att många hästar bara bli stressade om man gör halt efter hindren.

2010-12-06 @ 11:56:51
URL: http://mallizzp.blogg.se/
Postat av: Diana

Super fin och intressant blogg! Jag vill bara säga till dig att du gör ett kanonjobb med Gustav! Jag tycker du är jätte duktig. Han är verkligen fin!



Jag hade tidigare en ponny som var väldigt stark och for iväg efter hindren, tog jag i honom så gjorde han helst ett lufthopp, rätt upp i luften och 3 m framåt eller så slog han till med ett antal sparkar!

Jag fick rida honom väldigt mycket med sätet och sitsen för han var väldigt känslig i munnen. Jag tränade för Eric Duvander, Nya Zeelands nuvarande förbundskapten inom fälttävlan, fick rida på ett lågt räcke som stog längsmed medellinjen. Red som på en 8-volt och böt varv över hindret. Jag fick vara väldigt noga med att visa ponnyn att vi inte skulle hoppa rätt in i väggen, visa tydligt i varje språng åt vilket håll vi skulle rida efter hindret.



En annan övning var att jag fick lägga en volt redan i andra gallopsprånget efter ett hinder. Han fick inte se sin chans att dra efter hindret, han skulle hela tiden tro att det hände något direkt i landningen och vara "med" mig hela tiden. Dessa övningar fick jag rida på honom utan att direkt "ta" i honom. Det var själva ridningen före hindren som fick mig att förstå vad jag kunde göra för att förhindra dessa lufthopp och sparkar efter hindret. Min ponny blev 20 år och han fortsatte med dessa "olydnader" genom åren. Så fort jag var lite okoncentrerad så såg han sin chans att hitta på bus.=)

2010-12-06 @ 12:38:56
URL: http://sodino.blogg.se/
Postat av: Carro

Gud vad glad jag blir när jag ser dehär. Det gör ont i hjärtat på ett bra sätt!

Fortsätt såhär Tess :)

Massa kramar från mig och Bikko <3

2010-12-06 @ 14:06:41
URL: http://bikorieneochatilasino.webs.com
Postat av: Mellis

Heej Tess !

Jag hade lite samma problem med Come On. Fast han drog ner huvudet och bara sprang.



Men det jag och min dåvarande tränare gjorde var att efter hindret som exempel står på långsidan och man kommer i höger varv.

Efter hindret saktade jag av till trav - travade lite - skrit - skrittade några steg och sedan gjorde jag halt.. Allt detta på rakt spår. När jag gjorde halt vände jag sedan in mot vägen så jag gick ut i andra varvet. Sen varierar man lite så hästen inte vet exakt hur den ska göra. Då måste han lyssna på dig också :)



Tips är om hindret står ganska långt upp på långsidan så man hinner göra allt detta.



Funkade för mig ! Värt ett försök.



Jag gillar inte detta med att göra halt efter hindret.



Lycka till! Kram :)

2010-12-06 @ 16:26:32
URL: http://jmellstrom.wordpress.com
Postat av: Kristin

Jag har också testat samma som Mellis och det har fungerat galant på de hästar jag ridit som varit lite springiga efter hinder. Vad händer om du tar av gramanen? En del hästar springer ju för att de vet att något tar emot, kan vara en för kort martingal, graman, fast martingal..ja,ngt som "håller fast" lite...nu ser jag ju att gramanen är så pass lång att han kan ta upp huvudet o så men ändå?

2010-12-07 @ 00:38:32
URL: http://kristinxandersson.blogg.se/
Postat av: Emelie

Jag håller med J! Jag skulle inte göra halt med honom efter varje hinder, han är som sagt (eller vad det ser ut som iaf) för känslig. Det jag ser är att när han går av från rätt avstånd blir det inget spring efter. Och när ni kommer långt ifrån ser det ut som du får trycka till honom för att han ska gå av och då blir han spänd och springer. Kan det vara så? Så tycker jag det ser ut iaf :)

2010-12-07 @ 12:25:57
Postat av: Anna

Oj vilken skillnad det är på honom! :D Superfina!

2010-12-07 @ 13:21:50
URL: http://bengtssooon.blogg.se/
Postat av: Lee

en fråga bara, jag kan ju se kanonfel men har han gummisnodd (eller dyl) på sig? hur är tanken med eftergift över hinder då? det blir väl konstant (om inte mer) tryck i munnen när han sträcker fram halsen över hindret?



ingen personlig kritik alltså (verkligen inte för jag tycker du är jätteduktig!!) utan jag undrar bara. har aldrig sett nån hoppa med annat än martingal :)

2010-12-07 @ 20:08:38
Postat av: Linda

In på volt, överställ inåt. Bromsar hästen "naturligt"!

2010-12-11 @ 17:37:40

Kommentera inlägget här:

NAMN:
Kom ihåg mig?

MAIL:


URL:


Kommentera här:

Trackback