Ridhustak rasade

Mitt under ridlektionen gav taket vika på ridhuset i Uddevalla. Två flickor fick på tisdagskvällen grävas fram under snö och rasmassor.
– Det var fruktansvärt. Allt blev kolsvart och ingen visste om barnen hade klarat sig, säger mamman Catharina Alexandersson.

Det var mitt under en lektion på tisdagskvällen som taket på ridhuset plötsligt gav vika och rasade in över halva byggnaden. Där inne befann sig nio personer i ridhuset, sju ridelever på sina hästar, en förälder och en ridlärare. En av flickorna låg under snö och rasmassor i över tio minuter, innan hon påträffades. Två flickor fick grävas fram och en ponny fick avlivas efter att ha klämts fast under rasmassorna.

Polisen berättar för Aftonbladet att när taket till ridskolan började ge vika så blev hästarna oroliga och sprang iväg mot den del som klarade sig.
– Tack vare det så klarade sig flickorna. De hade alla änglavakt, och hjälp av sina hästar, säger Jan Strannegård, presstalesman vid polisen i Västra Götaland.

Den flicka och häst som klämdes fast befann sig längre bort i byggnaden. Under allt bråte lyckades hon få ut en hand och vinkade efter hjälp. Flickan kunde grävas fram av sin pappa – men hade hon hamnat en meter till åt sidan hade hon skadats mycket svårt enligt polisen. Chockade ridelever och personal togs om hand av sjukvårdspersonal på plats under kvällen.

En teori om anledningen till raset är att det är tyngden av all snö som fått taket att ge vika.



Källa: Tidningen Ridsport & Aftonbladet


Kommentarer
Postat av: Klara

fy fan vad läskigt!!

2010-02-03 @ 15:35:13
URL: http://klaralindstrom.blogg.se/
Postat av: Emelie Persson

Ja man är fan inte säker oavsett vart man är! S:

2010-02-03 @ 17:23:49
URL: http://absolutpersson.blogg.se/
Postat av: Rebecca

Jag tycker att det är jävligt illa att ha ett ridhustak som inte klarar snö, visst har det snöat en del men inte så mycket att taken ska rasa in!!! Usch jag blir så förbannad - det är så jävla onödigt att inte ha koll på saker och ting och se till att man har fräscha byggnader, på en ridskola dessutom som ska vara ett föredöme för god hästhållning. ÖERDRIVET gammalt var inte ridhuset heller så man undrar ju vilken idiot som byggt det!

2010-02-03 @ 17:35:34
Postat av: Pontus

gud vad jag blir arg på rebeccas inlägg här i din logg. Att hon inte förstår?! Jag menar, titta på den nybyggda stora fräscha garaget i Norrköping som kollapsade pga av allt snö. Usch hon borde knipa käft helt enkelt, fy så sur jag blir på någon som skyller allt på folket, att det inte är en fräsch byggnad, vad fan vet hon om det? Spelar ingen roll hur bra byggt det är, hur nytt det är, till slut ger det vika för all tyngd!

2010-02-03 @ 18:07:56
URL: http://pontussundstrom.blogspot.com
Postat av: Jennie

ang. rebecca, det är ju inte det enda som rasta nu under snön. det är många fräsha byggnader som har gjort det! snön väger mer än man tror, klart det blir påfrästningar!

2010-02-03 @ 18:36:11
URL: http://dresssyrryttaren.blogg.se/
Postat av: Malin

Gud det är så tragiskt . stackars alla inblandade . Man tänker inte på att det faktiskt kan rasa när som helst i stort sett . usch ikväll kommer jag reagera på vartenda knak i ridhuset tror jag ! man blir så medveten om saker och ting när sånt här händer .

2010-02-03 @ 18:55:17
URL: http://malvaa.blogg.se/
Postat av: Rebecca

Jag vet eftersom att jag är därifrån och har vart på anläggningen otaliga gånger. Och jag blir förbannad när hästar skadas och dör!



All tyngd? Ett ridhus är stort och därmed har taket en stor yta att fördela vikten på (blir det ojämt så ta bort snön!) Ett bygge av den sorten SKA klara snön. Bara för att en byggnad är ny behöver det absolut inte betyda att det klarar tyngd bättre än ett äldre då konstruktionen kan vara sämre och materialet med för den delen.

2010-02-03 @ 19:25:25
Postat av: Rebecca

Ridsports senaste artikel angående byggnaderna i södra och mellersta sverige som inte tål tyngden från snön jämfört med de i norrland:

http://www.tidningenridsport.se/Article.aspx?m=45207&a=325714

2010-02-03 @ 19:51:32
Postat av: Helene

Vet man det minsta om bygg konstruktioner kan man konstatera att Rebecca har rätt. Ett ridhus tak som är a) i god kondition och b - ännu mer relevant: korrekt byggt, dvs med rätt balk system och rätt vinklar, rasar inte. faktiskt.

2010-02-03 @ 20:23:52
Postat av: S

Är det inte så att vissa tak ska vara konstruerade så att snön inte kan ligga kvar på taket?

2010-02-03 @ 20:57:53
Postat av: Helena

svar S: ja.

2010-02-03 @ 21:22:19
Postat av: M

Extremt otäckt, hörde det på väg HEM FRÅN STALLET på radion. Då var ponnyn fastklämd, kan bara tänka mig smärtan och rädslan den hade, den förstår ju inte vad som händer, det måste vara värst! Mitt hjärta blödde. Tyvärr fick han ju avlivas, brutna bakben!!:'(



Som "tur" är så rider jag inte i ridhus nu, men det har flera gånger rasat snö från strålkastarna och träden vid ridbanan, och hästarna har kastat sig, många olyckor kan hända med snö tyvärr..

2010-02-03 @ 22:52:32

Kommentera inlägget här:

NAMN:
Kom ihåg mig?

MAIL:


URL:


Kommentera här:

Trackback