Ingen Ryttargala

Nae tyvärr så blev det ingen Ryttargala för min del. Känns så himla tråkigt, men så blev det pga flera anledningar! Men jag hoppas alla som är där har det toppen och att alla vinnare är värdiga vinnare! :) Ska iallafall försöka göra en uppdatering om vilka som vann så fort jag får reda på allt.


Min dag har mer eller mindre spenderats i en bil. Började med utsläppet imorse i stallet, minus 28 grader stod temperaturen på!! Helt jävla galet, men hästarna var lika glada för att komma ut iallafall, tur att nåra gillar kylan. Efter utsläppet blev det en 2½ timme bilfärd mot Fellingsbro med pappa och Frida. Yes, Frida skulle nämligen prova en häst och vi var med som stöd då hennes mamma inte kunde åka. Hästen i sig var absolut ingenting jag fastnade för, jag tänkte "nej" redan när jag såg den i stallgången. Den var stirrig, ville inte gå på transporten och var riktigt lat i ridningen. Frida kände likadant och satt bara på henne i 5 minuter sen blev det hemfärd igen. Tråkigt när man åker så långt, men samtidigt bra att Frida hoppade av så snabbt efter att hon känt "nej". För att rida kvar på en häst när man ändå känner "nej" tycker jag är fel, bättre att hoppa av direkt då, tacka för tiden och hoppas på att ägaren hittar någon annan som klickar med hästen.

Hur gör ni på provridningar om det inte känns rätt?


Hur som helst. Hann inte med någon ridning idag, fast kanske lika bra med tanke på hur kallt det var. Hoppas på att kunna rida lite imorgon, känns som att jag skulle behöva hoppa Gustav lite innan nästa helg, men vi får se. Nu tänker jag traska upp mot min säng, har en känsla av att den längtar efter mig hihi



puss tess


Kommentarer
Postat av: Jennie

Innan vi prova C kom vi på en provridning där jag inte tyckte om hästen överhuvudtaget och som jag dessutom märkte var allt på ca. 3 ben.. jag kan säga att där red jag inte länge..

2010-01-30 @ 22:34:16
URL: http://dresssyrryttaren.blogg.se/
Postat av: Rebecka

jag brukar se direkt när de visar hästen om den kommer passa mig. Får jag ingen bra känsla hoppar jag av efter några minuter

2010-01-31 @ 12:47:04
Postat av: Kim

Om det inte är så att hästens känns ofräsch (vilket har hänt...) så brukar jag ge det en liten stund för att se om man "hittar varandra". Men om det inte klickar på nåt vis under provridningen så känner man ju det ganska snart o då är det ju bara att göra som ni, hoppa av o tacka för sig :-)

2010-01-31 @ 12:58:35
URL: http://vanitydressage.blogg.se/
Postat av: Malin

Gustav är så söt :)

2010-01-31 @ 15:39:59
URL: http://malvaa.blogg.se/
Postat av: Louise

Får jag inte den känsla jag vill ha utav att sitta på hästen så säger jag som det är. Det finns ingen anledning att sitta på en häst som du inte kommer att vara intresserad av. För min del har jag enbart provat yngre hästar, då finns där definitvt ingen anlening avv fortsätta. Hela provridningsmomentet är ju ett uppstressande moment för unghästen.

2010-01-31 @ 16:08:27
URL: http://formone.blogg.se/
Postat av: caroline

jag kan se direkt när någon visar en häst om den kommer passa mig eller inte, ser jag att det inte är något för mig så rider jag inte ens. Dock om jag väl sitter upp så sitter jag inte av efter 1 minut utan då ger jag hästen en ärlig chans.

2010-01-31 @ 21:40:19
URL: http://internationalshowjumping.blogg.se/
Postat av: Moa

Jag brukar känna ganska snabbt om en häst passar mig eller inte, jag har ridit så många under åren att jag vet vad jag gillar, och vad jag INTE gillar.

Vissa saker är alltid no-no för mig så om något av dom dyker upp så skiter jag i det.

Annars om det är lite likgiltigt så kan jag rida på och ge en bra chans, speciellt om hästen är ung.

Dock max 20min, på den tiden vet jag om det är intressant eller inte.

Och vissa blir det 5-10min så vet jag. Även på den korta tiden hinner man kolla av om det är nåt som är intressant nog att rida igen/ rida längre tid/ prova nåt mer som man vill kolla av.



Om man inte klickar med hästen är det ju bättre för alla att man "movar-on" så att säga.

2010-12-16 @ 00:18:26

Kommentera inlägget här:

NAMN:
Kom ihåg mig?

MAIL:


URL:


Kommentera här:

Trackback