Sadelutprovning

I fredags var det äntligen dags för sadelutprovning. Dagen började dock med att Gustav fick nya fina skor på fötterna, denna gång med snösulor under så vi kan rida i snön. Gick bra, han har lite taskig balans fortfarande och tröttnar efter två fötter, men han lär sig och enligt Lasse var han mycket bättre denna gång! Superkul att höra dessutom att han tycker Gustav är en jättetrevlig häst att ha och göra med, väldigt social - vilket han faktiskt är!

Efter skoningen fick han springa av sig lite i hagen i en timme, sedan var det dags att åka. Vi var faktiskt lite nervösa inför resan. För det första så var det länge sedan han åkte transport, så han kanske inte alls ville gå in. Och för det andra så var det första gången han skulle åka så långt! Men han gick på transporten med en gång och stod stilla under hela resan, mycket duktigt! Vi var alltså på Sharpman i Mjölby - toppenfolk där!

Han hade lite bråttom ut från transporten som vanligt men det gick bra. Själva sadelprovningen gick mycket bra! Han skötte sig bra, för at vara Gustav! Några bocksprång och försöka-ha-av-matte-språng vart det också. Min sadel, som jag haft sedan Peisan, en brun Prestige Versaille låg faktiskt bra på honom. Behövde bara lägga under en Mattes padd för att höja upp den lite i fram. Denna sadel kommer han att växa i och den är superbra för hans  korta rygg. Så det var skönt, behövde inte köpa någon ny sadel där alltså.

Dock så passade vi på att prova ut en dressyrsadel också. Även här hade vi supertur! Den första och den billigaste sadeln passade, hurra! Självklart blev det en brun fin, dock begagnad sadel. Sadeln är en Kentaur, 17½", provade att sitta lite i den och jag sitter helt okej. Dock var G jättespänd och skumpig när vi provade så kunde inte sitta ordentligt. Men denna duger åt oss sålänge!! Blir en provtur i den på måndag!

Passade även på att köpa ett nytt schabrak till nya sadeln, eftersom jag inte har några dressyrschabrak som passar hihi. "Självklart" blev det ett Equiline, beige grund med ljusblå passpoal och brunt kantband. Matchade sadeln skitsnyggt! Bilder här under sedan.

Hemresan kändes dölång! Men Gustav var snäll och supertrött, han somnade gott när vi kom hem (19.00). Själv fick jag skynda mig hem, äta och göra mig iordning för en superhärlig utgång med dom allra bästa!!


Kentaur dressyrsadel


Prestige Versaille hoppsadel


Equiline dressyrschabrak, närbild

puss tess


Kommentarer
Postat av: Linn Skjetne

Snyggt, skönt att du slapp köpa en ny hoppsadel :)

2010-01-11 @ 12:55:45
URL: http://linnskjetne.blogg.se/
Postat av: Anonym

De sadlarna är ju väldigt olika i passformen, men det var ju bra att det passar. Skönt att inte behöva byta hoppsadel.

2010-01-11 @ 14:00:33
Postat av: Elisa

What?! Jag fööörstååår inte hur man kan ha sånt jäkla flyt! Jag hatar sadlar, verkligen haaatar. Mina hästar har ALLTID bara passat med sadlar i 25 tkr klassen och uppåt. Bella, Ellie, Wilma. Varenda en av dem! Varje gång. Och sen har det slutat med att de där sadlarna inte heller passar efter så där 4-5 månader.. Fy bubblan säger jag. Men man ska väl vara glad att dom finns ändå, sharpmantjejerna.

2010-01-11 @ 15:56:05
URL: http://airaudo.blogg.se/
Postat av: cattis

älskar kentaur! vilken modell är det?

2010-01-11 @ 22:13:29

Kommentera inlägget här:

NAMN:
Kom ihåg mig?

MAIL:


URL:


Kommentera här:

Trackback