Tävling Söderköpings Ryttarsällskap

Ja, igår var det en lokal hopptävling hos Söderköpings Ryttarsällskap. Hann inte skriva om det igår tyvärr då jag skulle iväg direkt efter tävlingen. Hur som, kände mig ganska opepp för tävling redan när jag vaknade på morgonen och insåg när jag kom till stallet hur oengagerad jag verkligen var - jag menar, Gustav blev inte ens knoppad!! Kom iallafall iväg till tävlingen i god tid och de kändes lite bättre när vi väl kom fram.


100 cm bed A
Skrittade fram ganska länge ifall att han skulle vara lite stel efter gårddagens dressyrträning. Han kändes väldigt lugn, avslappnad och fin när jag skrittade runt. Travade ytterst lite på deras "framridning" innan jag fick gå in på framhoppningen. Fortfarande jättefin när jag travade och galopperade, taggade till lite när vi skulle hoppa och blev lite flack och lång, men han engagerar sig inte så mycket i 1m längre.. Bra känsla inne på banan sen också, kom lite i botten på några hinder och min ridning var absolut inte godkänd! Men vi kan inte vara på topp jäm, dock så räckte hans härliga inställning till en felfri runda, 0 fel och nu är vi kvalade till avd A i 1m, vilket var mitt mål till hösten hihi så det var riktigt roligt!




110 cm bed A
Skrittade honom mest inför denna klass, tog bara två språng inne på framhoppningen då han kändes lite matt. När jag kom in på banan kändes han taggad och fin och jag tyckte jag fick till en bra galopp innan första hindret, jag tyckte faktiskt att jag red relativt bra till hinder nr två också, men han var inte tillräckligt kvivk upp så fick med oss översta planket där. Bra på trean, sen blev han lite lång till fyran (dålig ridning) så nedslag där också, bra till femman, kanske lite lång. Men efter de sa han nej, nu vill jag inte mer. Han spelade riktigt dum och stannade på insprånget i kombinationen. Första stoppen tar jag på mig lite då benen inte riktigt var där, men när vi red an igen och han stannade igen då blev jag arg, för då var det dumheter. Han är aldrig tittig annars och kombinationen var rikigt låg så aa.. Hur som, tredje gången tog vi oss över, men då blev det ett superlångt språng så vi hamnade mer eller mindre i utsprånget, as svår sväng till hinder sju sen som jag bara skulle över. Men sen blev jag avbruten då vi hade mer än 20 hinderfel och enligt de nya reglerna innebär det uteslutning.. Lite surt då vi hade ett hinder kvar och de hade va skönt att få avsluta med ett bra språng, men men. Detta var helt klart vår sämsta 110 och den glömmer vi helt enkelt..



Efter 110 var jag riktigt sur och kunde inte förstå varför han stannade andra gången. Samtidigt som jag bara gått och väntat på ett bakslag med tanke på hur jävla bra det gått iår! Dessutom var 110 banan inte snällt byggd för att vara lokal. Men jag tänker inte skylla på någonting utan rider man inte bättre änsåhär, nä då blir inte resultatet bättre heller. Vi laddar om men en tävlingsfri helg och sedan är det dags igen - då jäklar! Gustav har gått från klarhet till klarhet medans min egna ridning blir sämre ibland och är inte min inverkan korrekt, hur ska då han kunna hoppa korrekt?! Man lär sig av sina misstag och jag älskar min häst, även fast han var dum :)

Kommentarer
Postat av: emma fors / forzi.blogg.se

tycker ni gör riktigt bra runder, det är kanske första utetävlingen också? :) lite större banor och lite mer okoncentrerade hästar, tror du ska öva lite på hemma med så som det blir på tävling, att man har ett rätt så bra tempo men sen måste rida på, för det är ju i dom lägena han blir lite för snabb och inte får med sig frambena, så jag skulle välja att öva på att välja upp lite kort emot hinder med rätt kort galopp så han får tänka lite haha :) men tycker ni gör bra ritter ändå! tycker inte det är er sämsta runda, bara att han är lite okoncentrerad och far runt lite haha :) kramar på er, detta kommer ni igenom :)

2011-04-17 @ 22:15:53
URL: http://forzi.blogg.se/
Postat av: Anonym

jag kunde verkligen inte koncentrera mig på er runda på den andra filmen för allt jag kunde tänka på var den bruna hästen som var inne på banan samtidigt.

Du som var där, hur f*n såg den ut? Tror inte jag sett en smalare häst..

2011-04-17 @ 22:32:33
Postat av: Bella

Det känns lite "taskigt" av banbyggaren att dels ha två plankhinder och något annat än bommar in i kombinatonen:s Titt-planket hade passat bättre som utfyllnad under ett enkelhinder.



Trots allt ska det ju vara lokalt! Banorna på lokal nivå ska vara relativt "enkla", inbjudande med följsamma mjuka linjer, bra avstånd osv.



Nu vet jag inte vad det var för banbyggare denna tävlingen, vet dock att det varit banor helt uppåt väggarna där innan, så kanske är samma som alltid bygger där?!

2011-04-18 @ 00:47:10
URL: http://horsesideonlife.blogg.se/
Postat av: Emelie

Mycket konstig bana för att vara en lokaltävling.. håller med.



Och föregående skribent, slimmad tävlingshäst kallas det.

2011-04-18 @ 07:35:38
Postat av: Linda

Jag håller med, banan va svår för att vara en lokal. Du e jätte duktig tess o som sagt alla kan få bakslag :)

2011-04-18 @ 10:12:37
URL: http://lindaboquist.blogg.se/
Postat av: jenny

näe, svängen efter kombinationen var verkligen inte nådig!

2011-04-20 @ 15:14:22
URL: http://jav.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

NAMN:
Kom ihåg mig?

MAIL:


URL:


Kommentera här:

Trackback