Tävlingsfunderingar

Jag har lite ångest för min tävlingsplanering.. Jag har alltid sagt till mig själv att tävla 2, max 3 gånger varje månad för att det inte ska bli för mycket - absolut inte varje helg. Men nu sitter jag här, med en tävling inplanerad mer eller mindre varje helg.. Men då tänker jag såhär!

• Jag tränar ingen hoppning i veckan på Gustav, vi rider enbart dressyr, i skogen och bommar någon gång ibland. De finns folk som hopptränar en gång i veckan + tävlar på helgen.

• Det kan inte slita mer att låta honom gå en eller två ganska låga hoppklasser varje helg än om han skulle hoppträna en gång i veckan + tävla varannan helg. Då du hoppar bra mycket mer på en träning än vad du gör på tävling.

• Gustav behöver rutin på framridning och framhoppning och sålänge han tycker det är roligt ser jag inget problem med min planering. Känns han lojj, trött eller av någon anledning tappat gnistan startar jag såklart inte. Då alla dessa tävlingar ligger nära, inom 30 min avstånd blir det inte heller mycket resa eller transport osv. Så, ja tycker inte de ska slita så mkt..

Vad tycker ni? Anser ni det helt orimligt med denna tanke? Hur planerar och tänker ni inför tävlingssäsongen. Hur ofta tävlar ni osv?


Såhär ser Gustavs tävlingsplanering ut just nu.
Han kommer dock inte att starta på VRF den 23 april, utan där stryker jag mig eftersom han förtilfället känns trött. Sen åker jag enbart till Åby och rider 1m klassen där om han är kvalad avd A, annars känns de lite onödigt. Som de ser ut just nu kommer jag försöka debutera 120 i slutet på juni, beroende på hur de gått innan i 110 klasserna. Dressyrdebut blir det också i juni för er som undrar! Jag har liksom ingen brådska iår :)

Kommentarer
Postat av: emma fors / forzi.blogg.se

oj jag som max brukar ha 2 helger i rad med tävlingar och sen vila en vecka, och om jag har 3 helger i rad så är det två veckors vila haha :) det blir 6 veckors vila för gustav? ;)

2011-04-11 @ 23:03:30
URL: http://forzi.blogg.se/
Postat av: emelie

Hmm, det kanske är i mesta laget? Men ska han ha någon sommarvila sen?

Kommer säkert vara en eller annan tävling som faller bort endå av olika orsaker.

2011-04-11 @ 23:31:05
URL: http://komkoma.blogg.se/
Postat av: Malin

Du känner din häst bäst, Tess. Jag tror att det viktigaste är att du lyssnar på honom. Känns han matt, less, trött eller så får du kanske tänka om, men om en häst ska få rutin på tävlingsbanorna krävs det att man befinner sig på en tävlingsbana mycket också. I och med att du inte hoppar hemma eller så tror jag knappast det sliter fysiskt på honom, dock kan det slita otroligt mentalt! Så han kanske kommer behöva längre tid för återhämtning osv. Men som sagt, det är din häst och du känner honom bäst. :)

2011-04-11 @ 23:50:49
Postat av: Olivia

Tycker det låter rimligt att göra så. Det sliter ju inte kroppsligt mer på honom är att träna varje vecka istället (ifs beroende på övningar, underlag osv osv). Kanske kan bli lite mycket i huvudet för han.. Låter inte orimligt men jag hade nog låtit honom vila någon helg in i mitten eller så :) Min häst kommer också å gå ganska mycket men vila var tredje vecka och vissa av helgerna blir det bara dressyrtävling :)

2011-04-11 @ 23:50:58
URL: http://oliviasandelin.blogg.se/
Postat av: johanna edvardsson

jag tänker lite som du, och får alltid "ångest" när wendolin får tävla flera helger i rad. Men har med börjat tänka om lite att man, som du säger kan planera ridningen i veckorna och inte köra för hårt med dem med träningar osv. Sen märker man ju på dem, tröttnar dem så får man ju stryka några tävlingar. Men sålänge dem är positiva och glada tycker jag inte det är någon fara :) Men lagom är ju alltid bäst såklart, men jag märker väldigt väl på wendolin om han tröttnar osv. och efter juni sen kommer sommarvilan!

2011-04-11 @ 23:53:10
URL: http://johannaedvardson.blogg.se/
Postat av: linda

Kör på magkänsla tess, så länge det känns bra för er båda så kör bara!

2011-04-11 @ 23:54:04
URL: http://lindaboquist.blogg.se/
Postat av: Kristin Mellqvist

Precis som du säger är det inte mer slitigt kroppsligt för honom att tävla varje helg än att träna varje vecka. Det är i så fall om det blir för mycket för honom i huvudet men det känner du Tess. Bara du har tentaklerna ute och lyssnar av honom. Jag lovar dig att de som tävlar på Gran Prix nivå är ute betydlgit mer än 2-3 helger i rad och pratar vi stooora hinder ;-)På den här nivån som vi är så sliter det inte så länge det är bra underlag och hästarna har en bra grund kondition och är bra uppbygda musuklärt. Sen är det ju olika på olika hästar. Min behöver hoppa minst 2 gånger i veckan på lite högre höjd (1m-1.20) och däremellan mkt bomövningar och små sockerbitshinder för att inte helt flippa ur. Tränar väldigt mycket "dressyr" hoppning med henne även emellan tävling. Lycka till Tess!!

2011-04-12 @ 07:22:52
URL: http://xtins.blogg.se/
Postat av: Emelie

Är ju såklart olika från häst till häst, men jag hade inte tävlat 6 eller iaf 4 helger på rad om ni nu skulle stryka er där. Det är trotsallt en unghäst, lika gammal som min om jag minns rätt, -05:a..

2011-04-12 @ 08:46:05
Postat av: Bella

Låter lite i mäktigaste laget kanske, hur ser hans planering ut framöver? Jag skulle nog tänka lite mer långsiktigt och kanske stå över tävling någon helg, kanske ta en träning mer istället för tävling. Det kanske kan räcka med att rida 2 max 3 klasser sista helgen i norrköping eftersom han då har gått så många helger i rad? För trots att det inte är några höjder ni hoppar sliter det ganska mycket psykiskt för en unghäst att vara på tävling med allt vad det innebär. Jag tror definitivt inte att han kommer fara illa på något sätt, var bara snabb med att stämma av hur verkar i kroppen och psykiskt så att det inte blir för mycket.



Lycka till!

2011-04-12 @ 09:05:17
URL: http://horsesideonlife.blogg.se/
Postat av: Annie

sv: tack:)

Va läcker Gustav har blivit!! :D

2011-04-12 @ 10:12:00
URL: http://anniehoppryttarinna.blogg.se/
Postat av: felicia

Håller med dig! Man känner ju själv om hästen känns trött och i så fall får man väl stryka sig. Det är ju oftast perioder med fler tävlingar och sen lite mindre under en annan. Jag tror personligen inte att tävling "sliter" mer på hästen än träning till exempel, mer än i så fall mentalt. Sen får man ju kanske anpassa ridningen veckan innan. Men jag rider ju inte mindre på mina hästar för att dom ska tävla på helgen.. Men alla gör ju olika! :)

2011-04-12 @ 11:48:45
URL: http://feliciamansson.blogg.se/
Postat av: Anonym

Jag tkr det låter helt normalt, hinderna är inte jätte stora och det sliter inte spec mkt.. är ju bara att stryka sig om hästen känner sig trött.. tkr du ska statsa på den där planeringen (;

2011-04-12 @ 11:51:03
Postat av: Ida

Jag tycker också att du planerar rätt.

En dag i taget liksom, det är ju som sagt bara att stryka sig om det skulle va minsta lilla.

2011-04-12 @ 13:20:14
URL: http://fjulla.blogg.se/
Postat av: Anonym

Herregud är du galen ;)? Jag hade nog isf tagit fler tävlingar med bara en klass, det är rätt bra att göra så tycker jag, spec med unghästar.

2011-04-12 @ 20:40:04
Postat av: Pontus

Äsch, vad fan! Hästen ska klara av att åka, det är inga höjder. Som när jag var iväg och jobbade i holland och varit iväg och tävlade GP så tävlade henk minst två klasser på varje häst (tre hästar med oss till porutgal och spanien) och hästarna reds också på förmiddagen och promenerades två timmar om dagen. Samt vi var borta två veckor i följd. Så gustav orkar, ska han lära sig så måste du åka, så enkelt är det. Så det är ingenting ska du se :)

2011-04-12 @ 21:08:14
URL: http://psesun.blogspot.com
Postat av: Sigrid

Jag tycker att det är en jättebra planering som har en tanke bakom. Sedan handlar det självklart om att stämma av längs vägen, & anpassa efter hur hästen känns. Den känslan har ju du, så inga problem på den fronten! :)

2011-04-14 @ 07:07:58
URL: http://sosigog.blogg.se/
Postat av: Madde

När jag hade hoppsadel på min häst så "hoppade" jag ca 4 dagar i veckan.

Allt från smidighet till större hinder.

Min häst har aldrig varit så fräsch som då och jag fick mycket beröm från veterinärer att hon var välmusklad, rörde sig trevligt och spänstigt.

Inget fel alls med den tävlingsplaneringen och du kan definitivt hoppa i veckorna också :)

2011-04-20 @ 21:21:50
URL: http://chanellealm.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

NAMN:
Kom ihåg mig?

MAIL:


URL:


Kommentera här:

Trackback