29 december 2011

Dagens ridpass .

Fick för mig att rida på utebanan idag i stormen. Gustav var otroligt laddad redan från start och jag hade svårt att göra annat än skratta åt hans påhitt! Jag uppskattar verkligen att rida på honom, vi har utvecklats enormt mycket båda två och kommit så galet nära varandra att jag bara njuter av varje sekund på hans rygg :) ♥

Fokusen idag låg på att få honom lugn och avspänd, ganska omöjligt jobb haha. Han älskade att få slippa ridhuset och springa ute i blåsten istället! Låg på som tusan på bettet och drog mig ur sadeln med gämna mellanrum, bättre blev det inte av att jag tvingades ta bort snokremmen på tränset då Gurkus fått en bitskada precis där snokremmen sitter. Så hade en gapig Gustav som låg på som tusan hela ridpasset!

Har ett ganska stort problem just nu och det är att Gurra lägger sig på två spår i höger galoppen. Han går med bakdelen innanför hela tiden och så fort jag lägger på skänkeln eller försöka räta ut honom blir han skitförbannad och börjar sparka! Han har inga som helst problem att böja sig åt höger, han gör det gärna lite för mycket. Någon som har ett bra tips hur jag kan jobba Gurkisen i höger galoppen för att bli rakare och mer jämn? :)


Dagens outfit:
Hjälm - Charles Owen
Jacka - Equiline
Ridbyxor - Pikeur Lugana
Shortchaps - Dyón
Skor - Kings

Träns - Dyón
Sadel - Crown Jessica
Schabrak - BR
Benlindor - Equiline


Skulle ha åkt in till stan och fixat mina naglar idag men hittar ingen ork. Dåligt av mig då jag har en känsla av att jag inte alls kommer hinna det imorgon.. Hur som, ikväll ska jag på avskedsmiddag hos Martina. Min fina, underbara vän flyttar till USA kommer bli riktigt jobbigt! Men vi ska se till att ha de riktigt trevligt ikväll :) 


Påtal om vänner. Min absolut finaste vän gav mig en julklapp idag för att jag tagit hand om hennes lilla Kasper. Finaste Frida, du är världens bästa - hoppas du vet om det! :) ♥ Fick ett presentkort i en hästaffär som kommer användas väl!!



Kommentarer
Postat av: pernilla

Förvänd galopp är kalas för att få de att sträcka ut och räta upp sig. Då tvingas han göra det själv utan att du måste tvinga honom.



2011-12-29 @ 14:55:30
URL: http://pontes.blogg.se/
Postat av: Anonym

Förvänd galopp är kalas för att få de att sträcka ut och räta upp sig. Då tvingas han göra det själv utan att du måste tvinga honom.



2011-12-29 @ 14:56:04
Postat av: Johanna

Då gör han exakt som min häst... du får överlista honom o lägga en volt, flytta ut bakdelen överdrivet mkt o ut på spåret igen - för dom har bra mkt svårare o sparka på en liten volt ;) rid förvänd galopp eller förvänd sluta också så kanske det fungerar!

2011-12-29 @ 15:25:36
Postat av: Karin L

Öppna är kalas, gör övergångar i öppna (skritt-trav och galopp-trav tex)

2011-12-29 @ 15:37:03
Postat av: Malin

Molly kan också gå lite med rumpan innanför i galoppen, då tänker jag förvänd sluta.Redan i skritten jobbar jag med förvänd sluta så att hon är med på vad jag vill att hon ska göra. Sen tycker jag att det är bra att rida innanför spåret så att hästen inte kan ta stöd mot väggen:)

2011-12-29 @ 17:32:35
URL: http://mea84.blogg.se/
Postat av: Jojjo

Du lindar så himla fint! Vad har du för paddar under lindorna?

2011-12-29 @ 18:56:03
Postat av: Alexx

Förvänd galopp! :)

2011-12-29 @ 19:24:41
Postat av: Cecilia

Hej!

Jatte roligt och inspirerande att lasa din blogg!

Jag har lite samma problem med min kuse, jag brukar da istallet for att rata ut bakdelen med skankeln, leda in framdelen och i stallet pa sa satt rata ut honom. Jag forsoker ofta att rida lite innanfor sparet sa att han inte kan ramla ivag och ta stod av yttervaggen. Det funkar riktigt bra, i alla fall pa min kuse.

Jatte fin hast du har!

Lycka till!

2011-12-29 @ 19:35:20
Postat av: jeffä

Hej!:)

fin blogg & fin häst :)

2011-12-29 @ 19:37:20
URL: http://horsesinfocus.blogg.se/
Postat av: Hilda

Som många andra skrivit är den förvända galoppen kanon. Hade själv samma problem med min förra häst och hon blev också sur när jag försökte ändra bakdelen. Istället rättade jag henne efter bakdelen och flyttade bogarna. Det och massor med förvänd galopp samt att ställa utåt hjälpte mig att ganska snabbt få ordning på problemet.

Bra blogg och din häst är väldigt fin : )

2011-12-29 @ 20:05:24
URL: http://hbergendorff.blogspot.com
Postat av: Kerstin Falk

Förvänd galopp (gärna längs långsida så man får stöd av väggen + baken går inte och skjuta in då ;) ). Min gjorde så i båda varven och har alltid varit väldigt ostadig samt svårt för spårning i alla gångarter. Men att hon mognade och blev starkare så spårade hon i trav och skritt men inte i galoppen. Efter att jobbat mycket förvänd galopp så blev det mycket bättre där med!

2011-12-29 @ 21:28:57
URL: http://ksf.blogg.se/
Postat av: Kerstin Falk

Förvänd galopp (gärna längs långsida så man får stöd av väggen + baken går inte och skjuta in då ;) ). Min gjorde så i båda varven och har alltid varit väldigt ostadig samt svårt för spårning i alla gångarter. Men att hon mognade och blev starkare så spårade hon i trav och skritt men inte i galoppen. Efter att jobbat mycket förvänd galopp så blev det mycket bättre där med!

2011-12-29 @ 21:33:08
URL: http://ksf.blogg.se/
Postat av: Sofia

2011-12-29 @ 21:38:39
Postat av: Sofia

Oj, det blev visst tomt innan. Men min häst gjorde likadant ett tag och jag försökte korrigera henne fram istället, för oss var det lättare och jag slapp lika mycket "sura miner" från hästen. :) Sen har jag tyckt att förvända slutor och förvänd galopp hjälpt oss också!

2011-12-29 @ 21:41:58
Postat av: jessica wadst

har haft samma problem precis, men nu är det borta :)

rid en bit innanför spåret och flytta sen framdelen rätt, det gick superbra på min extremt envisa pålle host host ;)

se till att han är rakställd hela tiden så går det säkert superbra :) ett tips om det är något sånt någon annan gång flytta alltid framdelen, ikke bakdelen :p

känns extremt konstigt att skriva det här till dig eftersom att jag är yngre men det här funkar för mig iaf :)

jättefin häst :)

2011-12-29 @ 22:10:11
URL: http://jessiewadst.blogg.se/
Postat av: PATRICIA - vinn en design!

Hej!

Nu har jag en står bloggdesign-tävling igen på bloggen. Det va poulärt förra gången så nu kör vi igen. Vinnaren får en helt ny design gjord av mig där du får bestämma allt. Gå in på min blogg och anmäl dig. Lycka till!! :D



/ Patricia & Celine

www.ponnynceline.blogg.se

2011-12-29 @ 22:22:07
URL: http://ponnynceline.blogg.se/
Postat av: Pernilla Svenäng

2011-12-29 @ 22:30:02
URL: http://per
Postat av: Pernilla Svenäng

Mkt fin blogg!

ni/du kanske skulle vilja följa min blogg? :) eller kanske lämna en liten kommentar för vällgörenheten ;D

2011-12-29 @ 22:30:44
URL: http://pernillasvenang.blogg.se/
Postat av: isabelle

tycker du att det är för sent att börja rida när man är 14 år och är halft nybörjare?

fin blogg:)

2011-12-29 @ 23:30:18
Postat av: Amanda

Jag har fått tipset att rida längs med långsidorna men ha min prick utåt-ställd, alltså högerställd i vänstervarv osv ;)

Funkar kanonbra när bogarna flyger lite dit dom själva vill ibland haha! :)

2011-12-30 @ 12:38:00
URL: http://amandajohannas.blogg.se/
Postat av: Madde

Har precis samma problem i galoppen med Sessan.



Min hopp och dressyr tränare har suttit upp på henne och känt efter hur det känns och jag fick tipset att flytta över båda händerna på höger sida av halsen.

Dvs att din vänstra hand är närmast halsen på höger sida.



Funkade super på min häst och numera rider jag men en hand på varsin sida av halsen utan dubbla spår :)

2012-01-02 @ 17:46:47
URL: http://chanellealm.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

NAMN:
Kom ihåg mig?

MAIL:


URL:


Kommentera här:

Trackback