6 februari 2011

Idag tänkte jag att jag skulle prova att hoppa lite lätt på Gustav med hackamooret.. Ja, hur ska vi säga att det gick? Fint under framridningen, dock väldigt spänd pga en annan häst i ridhuset och med hackamooret var han väldigt opåverkbar just i dom tillfällena. Men under framhoppningen kändes han ändå helt OK, låg på lite handen och det blev lite dragkamp emellanåt. Men galoppen var bättre då jag inte riktigt kan överkorta honom lika mycket som med bett (vilket är possitivt eftersom jag gärna kortar lite för mkt!). Men han kändes inte helt tillfredställd med hackamooret vissa stunder då han studdsade och bytte galopp om vartannat och detta har han inte gjort på väääldigt länge. Så jag tolkade det lite som missnöjde från hans sida. Hur som, efter lite framhoppning så galopperade jag på ena långsidan och direkt när vi kommer in på kortsidan så går helvetets hackamooret av!! hahaha jävligt snäll häst jag har som stannade ganska fort!

Ser sjukt kul ut på filmen haha. Men jag vart asbesviken! Jag var jättehoppsugen och eftersom Gurris inte kändes helt OK så valde jag att inte prova någon annans hackamoor och fortsätta. Vet inte om jag ska köpa ett nytt ponnyhack och prova igen, ge det en ny chans eller om han ska få vila denna vecka ut.. Vad tycker ni? Hur tycker ni det ser ut på filmen? Tror ni att vi kommer klara av lättare hoppning på ett nytt hackamoor? Eller ska jag låta honom vila veckan ut och ta tag i det igen när jag får sätta på bett?

Lovar, ni ska få se filmen :-D

väldigt synd då hoppningen kändes rund och helt ok annars..


Kommentarer
Postat av: Malin

Hahahaha! Vad snopen man ska bli "Vad tuusaaan" xD Och hästen lär ju också undra vad sjutton det var som hände. Tur att han stannade snällt i alla fall! Man får försöka tänka att det var tur att det inte hände på tävling i en omhoppning med endast ett hinder kvar ;)

2011-02-06 @ 17:51:59
Postat av: Emilie Persson - en ridsportblogg

HAHAHAHHAHA de är för sjukt för att va sant.. Va gör man i sånt läge lixom? Tänk om de hade varit när du väl hade börjat hoppa! Hahaha

2011-02-06 @ 17:52:16
URL: http://www.misspersson.se
Postat av: kk

Min ponny som jag hade innan hade problem hade hack men funkade så här han skenade inget bra så lånade ett sidepull och testade va kanon bra vilket jag tycker är bättre än hacket om man ska ha bettlöst då dom inte blir så fram tunga och bara hänger på bogarna :)

bland annat gillar din blogg den är bra :)

2011-02-06 @ 18:09:20
URL: http://karoliinakarlsson.blogg.se/
Postat av: Helene

jag tycker också det kan vara värt att endera prova ett sidepull, eller faktiskt ett s-hackamore. ponnyhacket tror man liksom är så milt, men det blir väldigt kraftigt och stumt över nosen och vissa funkar inte på det för den skull, men funkar på s-hack. bara en tanke!

tur att det gick bra, han är väldigt uppmärksam på dig och lydig i grunden, även om han blir het och frustrerad emellanåt, så jag tycker väl också att din känsla att han inte är så nöjd med ponnyhacket stämmer, han blir hög och kort i halsen vilket för mig antyder att han reagerar på nostrycket och inte gillar det. Å andra sidan kunde du ha en häst som reagerade på nostrycket genom att vika in sig som en ostkrok fast bli låg och tung i fram, och då är det lättare med en som blir högre i formen, för det låga/tunga är omöjligt att komma tillrätta med om det är så de reagerar på hack. såvida du inte ska skritta med enhandsfattning i skogen endast : )

2011-02-06 @ 19:24:14
Postat av: Erika

WOW Jag har aldrig sett något liknande :O Jag tror att du kan fortsätta rida på hacket, jag tycker att det ser trevligt ut^^

2011-02-06 @ 21:50:59
URL: http://ettahnia.blogg.se/
Postat av: Malin

Varit med om samma sak när jag höll lektion :(

Dom fick hoppa upp hästarna och när tjejen är mitt i ett språng på 130cm så går hacket av och hon flyger av efter hindret :(

Som tur var stukade hon bara handleden men det kunde ha gått mycket mycket värre :(



Jag rider Bosse på hack, men bara sånt som är gjort i läder, vet inte om ditt var det, men dom i tyg är typ det livsfarligaste som finns :S

2011-02-06 @ 22:04:42
URL: http://mightybouncer.blogg.se/
Postat av: Sigrid

Tack snälla Tess! Hästen får stå för det snygga :)



Det där såg farligt ut, tur att det gick bra ändå... Kan tänka mig att du ser fram emot att få börja ha bett igen, haha. Puss & kram.

2011-02-07 @ 07:12:08
URL: http://sosigog.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

NAMN:
Kom ihåg mig?

MAIL:


URL:


Kommentera här:

Trackback