1 januari 2011

Nytt år, nya möjligheter!

Det innebär att nya mål ska sättas och det gamla året ska utvärderas. Jag struntar i att utvärdera det gamla året, ni får en årsresumé någon annan dag. Det ska bli förändring 2011 och jag ska försöka komma igång med denna lilla blogg igen. Idag bjuder jag på mina nya mål inför året 2011!


Mina egna mål för 2011
• Bättre kondition
- genom att springa oftare
• Starkare kropp
- genom att börja gymma
• Ner lite i vikt
- genom bra träning & bra mat
• Utveckla mig själv som ryttare
- genom att träna mer & våga prova nya tränare och träningssätt
• Bli starkare mentalt
- genom att gå tillbaka och läsa mental träning. Prestera när det gäller
• Bli mer hälsosam
- genom att sluta med allt socker, börja träna och äta mer nyttig mat.


Hästmål för 2011
Huvudmål att starta 120cm hoppning samt LA dressyr
• Träna ordentligt under januari / februari, inga tävlingar
• Börja säsongen med få 100cm rundor för självförtroendet
• Befästa 110cm rundor i avd B
• Träna svårigheter som kan dyka upp på tävlingsbanan så som kombinationer, bansträckningar & titthinder
• Jobba med mer styrka och bärighet
• Få honom starkare i sina framben
• Förbättra reaktionssnabbheten i fram, mer elastisk, stärka galoppen och få något mer luftigare gångarter
• Jobba mer sidförflyttningar och börja stärka förvända galoppen
• Minst två meetings under sommaren
• Befästa LB dressyren i början på sommaren
• Avsluta säsongen med att debutera LA dressyr
• Debutera 120cm på hösten


Såhär ska vi jobba för att nå målen
• Ingen stess eller press
• Debutera utomhus och på en bra anläggning
• Jobba mycket cavaletti, samling & markarbete
• Konditionsträning i skog och terräng
• Arbete utan ryttare dvs tömkörning och longering
• Vila både mentalt och fysiskt


Sammanfattning - mål för tävling i hoppning
• Börja säsongen långsamt med 100cm klasser
• Starta 110cm avd B
• Stadiga 110cm rundor avd B
• ev. kvala avd A 110cm
• Starta, om möjligt 115cm innan 120cm debut
• Debutera 120cm utomhus på bra bana
• Felfri grund och omhoppning 110cm avd A


Sammanfattning - mål för tävling i dressyr
• Börja säsongen med LC program i april månad
• Rida LB program stadigt
• Rida på 65 % i LB program under hösten
• Debutera LA innan säsongen är slut


Nu är målen satta och det känns bra. Gustav får stanna hela året ut, jag har blivit så extremt peppad under vintern med träning och allt så jag tror det funkar om jag väljer att inte stressa. Därför ser inte vår tävlingstermin ut som alla andras som har en 6årig häst. En dröm vore ju placering i hoppningen i höst och även i dressyren. Men som sagt så tänker jag ta det långsamt och hoppas på en hållbar häst som utvecklas under 2011. Även jag vill utvecklas och stärkas. Det här ska bli vårat år! :-)
Vad är erat mål inför 2011?



pussis tess


Kommentarer
Postat av: Jennie

Mitt mål detta året är:

Starta högre LA klasser, kanske våga starta en LA:6 med kandaret :-)

Ut på lite hopptävlingar, börja hoppa 90 rundor, kanske våga starta någon 1 meter.



Ja, i stora drag :-)

2011-01-01 @ 20:05:28
URL: http://jenniekristensson.blogspot.com
Postat av: Mellis

Låter bra det ! Du och Gustav är fina ihop! Det har jag alltid tyckt :)!



Min mål med Mexico är stadiga 130 rundor och försöka starta LB dressyr :D !

Sen ett hälsosamt liv precis som dina mål ;)

2011-01-01 @ 22:35:37
URL: http://jmellstrom.wordpress.com
Postat av: Ulle

Låter som realistiska och bra mål! Är övertygad om att ni kommer klara det!

Jätte kul att Gustav får stanna oxå! Ni har utvecklats otroligt och bättre kommer det att bli! =)

2011-01-02 @ 10:33:54
URL: http://livetitun.blogg.se/
Postat av: Rebecka

tycker detta låter otroligt bra o genomtänkt!

2011-01-02 @ 11:36:05
URL: http://rebeckawersten.blogg.se/
Postat av: pontus

Vad roligt Tess att läsa att du satsar på bägge delarna och att du har fått tillbaka gnistan! Fortsätt kämpa så blir han en riktig snygging.Hårdsvetsat team!

2011-01-02 @ 12:50:33
URL: http://pnridsport.cybersite.nu
Postat av: Carro

Helt rätt Tess! Det här fixar ni!

2011-01-02 @ 14:11:04
URL: http://carolinedjerf.blogg.se/
Postat av: Karin L

Härligt!



Det blir ett bra år ska du se!



kram

2011-01-02 @ 20:06:27
Postat av: Sara

låter som om du har realistiska mål och jag hoppas verkligen att du uppnår dem, vilket jag tror (: lycka till ! :D

2011-01-02 @ 21:14:10
URL: http://www.saraaandersson.devote.se
Postat av: Bella

Låter som realistiska mål! Vad härligt att du hittat ny motivation och inspiration att fortsätta jobba med Gustav:)



Mina mål för 2011 är att starta fler nationella tävlingar och bli befästa i 140 klasser, om allt går som det ska ev testa på en 145 klass utomhus! Men vi får se om pållen får hålla sig frisk och kry!

2011-01-03 @ 07:58:30
URL: http://horsesideonlife.blogg.se/
Postat av: Maria

Man blir så glad av att läsa dina inlägg, spelar ingen roll vad det handlar om, man blir inspirerad! Tack för en bra blogg och jag är stolt att det finns sådana duktiga och förnuftiga ryttare som du!

2011-01-05 @ 04:52:00
URL: http://amdressage.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

NAMN:
Kom ihåg mig?

MAIL:


URL:


Kommentera här:

Trackback