25 januari 2011

Helt slut, kroppen är som en kokt spagetti.. Spenderade natten på Akuten och det ska jag aldrig göra om! En sak som jag kom underfund med angående akuten är, att du kan inte vara akut sjuk om du ska sitta på akuten, får isåfall hinner du dö innan du får någon hjälp! Akuten är rent av ett jävla skämt.. Det var iaf det igår/inatt!

Jag gick hem från jobbet igår pga bröstsmärtor och att det var tungt vid andning, blev lite orolig. Åkte hem och vilade i hopp om att det skulle gå över, vilket det inte gjorde. Efter stallet på kvällen där jag tog ett tag med sopkvasten så blev det värre och jag mådde riktigt dåligt. Parkerade mig själv i soffan på akuten  ca 20.40.. Kom in och de tog blodprov samt EKG vid 00.30, det gick på 10 minuter. Sen fick jag gå ut till soffan i väntrummet igen för att invänta resultat och läkare.. Klockan 04.45 blev jag erbjuden en säng inne i ett rum av en sjuksyster så jag fick sova lite och klockan 05.15 kom läkaren och sa att lungan blivit lite överansträngd med tanke på min förkyldning. Och när lungan försöker hitta tillbaka trycker den mot muskeln och därav det onda vid andning. Jag ska ta det llugnt en dag sedan försöka köra på som vanligt, ta en ipren om det blir jobbigt och lägga mig ner en stund. Går det inte över på 4 dagar måste jag uppsöka läkare igen.. Hemma i min älskade säng 05.45 med sönderstuckna armar, rödspränga ögon och smärta i bröstet..

Jag låg ensam i den där jävla soffan inne på akuten från 01.30 till 04.45 och ingen kom och frågade hur jag mådde, erbjöd någonting att dricka/äta/smärtstillande eller erbjöd mig en säng att sova i. Jag låg där med enorma smärtor, livrädd och det kändes som jag var bortglömd!! Sen kommer en läkare nästan 4 timme senare och säger att det inte är allvarligt. VARFÖR kunde inte en läkare sagt det tidigare, det tar väl förfan inte 4 timmar för att få resultat på lite blodprov och EKG och att säga till en patient att det är lugnt tar ju inte mer än 10 min max, så varför denna 4 timmars långa väntan!? Ja, idag är jag anti mot akuten och personalen. Jag anser att bröstsmärtor & andningsproblem är ganska allvarligt..



Så, nu har jag fått skriva av mig hur arg jag är. Kan meddela att jag mår något bättre idag men smärtorna är kvar. Med tanke på hur sent jag kom hem blir jag hemma från jobbet idag.. Tack alla som hörde av sig med gulliga sms osv ♥ Betydde enormt mycket där i min ensamhet! :-)

Kommentarer
Postat av: Rebecca

jag hade nog ungefär samma sak i vintras men blev jättedålig på dagtid så jag åkte till vårdcentralen utan att ringa först och då må du tro - då fick jag hjälp direkt! De trodde nämligen att jag kanske fått en propp så det var snabba ryck. Fick också göra EKG. Läkaren RINGDE till och med nästa dag för att kontrollera att allt var okej.



Jag kunde inte andas nästan för det högg i bröstet vid varje andetag, jättehemskt!

2011-01-25 @ 16:10:02
URL: http://escana.blogg.se/
Postat av: Anonym

Det kan faktiskt vara så att akuten fått in ännu allvarligare fall den kvällen; alltså folk som var döende. Den arbetsbelastning som läkare och sjuksköterskor har är inte mänsklig. Som en som har flera närstående som jobbar inom sjukvården, blir jag ledsen när du skyller på personalen. Skyll hellre på den borgliga regeringen som inte sköter vården som de ska! Uppenbarligen får inte sjukhusen tillräckliga resurser, för givetvis ska ingen utsättas för det du blivit utsatt för.



Krya på dig och passa på att vila ut! :-)

2011-01-25 @ 17:08:49
Postat av: Emma

Låter ju ungefär som här nere.. pinsamt! När jag blev förlamad i ansiktet, mitten av augusti 2009, så åkte jag också till akuten. Satt och väntade väldigt länge, gjorde div tester, ögontester, blodprover hit och dit och ryggmärgsprov, men ändå kunde de inte hitta vad det berodde på. Så där satt man, från 18 tiden till man var klar vid 1 på natten. Man kände sig verkligen som en trasa som ingen brydde sig om eller orkade engagera sig i. Så du är inte ensam om att vara lite anti akuten/ sjukvården. Krya på dig Tess!! :)

2011-01-25 @ 17:35:08
URL: http://emmafohlin.webblogg.se/
Postat av: Maria

Usch vad jobbigt med bröstsmärta och andningsbesvär...hoppas du känner dig bättre snart.



Jag måste dock försvara Akuten lite (då jag själv jobbar på en akutmottagning) med att varför det tar sån tid är för att det antagligen kom in andra som hade mer akuta problem, antagligen via ambulans...dock vet jag hur frustrerande det är att sitta och vänta. Krya på dig!!

2011-01-25 @ 18:03:39
URL: http://walencia04.wordpress.com
Postat av: Cissi

Jag håller med om att det suger att vara på akuten. Jag förstår ju att de är underbemannade, men det är sjuka väntetider. Jag upplevde det också för några år sedan då jag blev sparkad i huvudet och var på akuten i 8 timmar. Då var jag ändå högprioriterad (skallskador kan ju vara allvarliga). Jag fick till exempel ligga 1,5 timme ute i korridoren innan jag fick komma in på en avdelning, med folk som gick förbi och pekade och pratade ("kolla vad mycket blod!" osv). Det är allt annat än roligt :/



Jag förstår ditt missnöje helt. Jag tycker att det är hög tid att vården får större resurser, för det är inte okej att behöva sitta och vänta så länge - framförallt inte under så obekväm tid som du var där.



Krya på dig and keep up the good work! Gillar både din blogg och din ridning :)

2011-01-25 @ 19:48:55
URL: http://cizziz.blogspot.com
Postat av: Rebecka

ta en ambulans nästa gång, då går det undan ;)



Nej men allvarligt, det är synd om både de som jobbar o de som väntar :/



Skönt att det inte vara ngt "allvarligt" hoppas du känner dig bättre nu.

2011-01-26 @ 09:31:53
URL: http://rebeckawersten.blogg.se/
Postat av: jenny

det kan ju inte bara vara den borgerliga regeringen, eftersom det var likadant långt innan de kom till makten...



men utan att skälla personligen på personalen är det fan förjävligt, väntrummet på akuten verkar ju vara del i någon form av urskiljningprocess - är du för sjuk så hinner du dö och är du inte tillräckligt sjuk så hinner du ledsna och gå hem!

2011-01-26 @ 10:06:03
URL: http://jav.blogg.se/
Postat av: Sara

Väntetiderna på akuten är helt en politisk fråga - likaså är det att det inte bjuds på mat/fika!



Jag är själv ssk på en akutmottagning (dock inte i norrköping) och jag håller klart med om att väntetiderna ibland är absurda, men arbetsbelastningen är i regel galen. Läkare/sköterskor får ofta ingen matrast och man jobbar nonstop, knappt med paus för toabesök. Man prioriterar patienter med livshotande sjukdom först!



Det är inte personalen som är lat eller är inkompetent - det är arbetsbelastningen som är för hög!



Skönt dock att det inte var allvarligt - krya på dig!

2011-01-26 @ 18:37:02

Kommentera inlägget här:

NAMN:
Kom ihåg mig?

MAIL:


URL:


Kommentera här:

Trackback