Sprenger

Jag är lite sugen på att prova bett ifrån Sprenger eftersom man får hyra hos Avantia i 2v för 150 kr.
Just nu funkar inte Gustav alls på sitt tredelade med fasta ringar.. Han blir bara stark och hängande i handen. Ska prova mitt tredelade med rörliga ringar imorgon för att se om det blir någon skillnad. Han går ju helt uderbart på Flippanbettet just nu, men vill helst bara ha de bettet när jag hoppar..

Jag är urdålig på bett, verkligen urdålig! Har mer eller mindre alltid ridit mina hästar på tredelade bett med rörliga eller fasta ringar, så har inte så stor erfarenhet av bett. Tänkte att ni kunde hjälpa mig :-)

Söker alltså efter ett bett som jag kan ha till vardags när jag rider markarbete och dressyr. Helst ska bettet vara godkänt för att tävla dressyr på. Jag vill ha ett bett där jag får en känsla av att han inte blir lika stark och hängande helt enkelt. Snälla gulliga ni, hjälp mig! :)



Självklart får ni även rekomendera andra bett än Sprenger! :)

Kommentarer
Postat av: Anna

Testa PeeWee!

2011-05-24 @ 14:57:59
Postat av: Bella

Jag rider min häst på ett vanligt tvådelat bridongbett med rörliga ringar. Varierar med ett rakt med fasta ringar!

2011-05-24 @ 15:01:32
URL: http://horsesideonlife.blogg.se/
Postat av: Hanna

Jag rider på 2-delat lite smalare sprengerbett med rörliga ringar i dressyren, fungerar jättebra. Finns även som 3-delat om hästen trivs bättre på det.. (vilket inte är fallet på min). Men tycker du ska våga prova på ett smalare tränsbett, det ger mer effekt än vad man tror :)(om man inte vill betsla upp eller köpa nått mystiskt under bett)

2011-05-24 @ 15:44:59
Postat av: sara

Måste börja med att säga att du gör ett fantastiskt jobb med Gustav! Åh vad fina ni var i helgen!



Upplever också att min blir lite "stum" på ett med fasta ringar, hade det D-ringade från sprenger. Testade ett tredelat med rörliga ringar från sprenger och bara det blev en enorm skillnad! Skulle absolut testa tredelat först, då det är många hästar som blir just lie stumma och "hängande" på fasta ringar.

2011-05-24 @ 15:55:54
URL: http://ussing.blogg.se/
Postat av: Helene

Jag är en av dem som tagit nytta av avantias sprenger-hyr erbjudande, vilket verkligen är kanon, då betten annars är för dyra att laborera med utan att veta hur hästen gillar dem. Det jag kan tipsa om är att i min erfarenhet är det stor skillnad för vissa hästar huruvida bettet är lite tjockare och tyngre, vissa gillar helt enkelt mycket tyngd i munnen och lite mera skrot. Det har ju varit mer eller mindre trend bland oss ryttare i åratal, att betten ska vara smala och lätta, ta lite plats i munnen på hästen. På vissa hästar som kan bli starka eller oroliga i munnen är såna lätta skramliga bett inget optimalt alls. Jag red länge på ett tredelat ihåligt tränsbett på min häst och han kunde bli lite tjafsig i munnen på det om han blev taggad eller spänd. sen när han blev kandar-redo visade det sig att han verkade gilla att ha rejält med tyngd och mycket skrot i munnen, tvärt om vad jag hade kunnat tro då han har ganska liten mun. Då han gillade kandar betsligen så mycket, slog det mig att jag borde testa ett tyngre och tjockare tränsbett, och då föll valet på sprenger. Resultatet blev superlyckat. Jag rider på ett KK Ultra med rörliga ringar. det är anatomiskt rundat och följer hästens mun-kurva med resultatet att trycket blir lika över laner och tunga, trots tredelade effekten. Jag rekommenderar det varmt, och ja - det är godkänt att tävla dressyr på!

2011-05-24 @ 17:44:26
Postat av: Anonym

Någon av Pessoa magic systems vanliga bett, antingen ett vanligt tvådelat eller ett tredelat. De går ej att vika ihop på mitten, själv gillar jag dem mkt.

2011-05-24 @ 18:13:03
Postat av: Lotta

Prova ett smalt, böjt 3delat från sprenger. Det är mitt tips iaf. Har de bettet som är "mest böjt" eller vad man ska säga. Har provat deras 3-delade med d-ringar. Funkar super på en hästen men mindre bra på min andra. Så prova, prova, prova helt enkelt.

2011-05-24 @ 18:14:29
URL: http://hastfotografen.webblogg.se/
Postat av: Anonym

Tror han hade varit fin på ett flöjtbett, men det kan du ju inte tävla dressyr med skulle jag tro. men annars hjälper det kanske bara med att variera, och fortsätta i dressyren med det du brukar ha, och ett annat för hemmatrim. Tycker det är bra att buta lite då och då.

2011-05-24 @ 18:14:46
Postat av: Anonym

ett sådant här för hemmabruk kanske http://www.equestriancollections.com/product.asp?groupcode=ER90192, eller ett babypelham :)

2011-05-24 @ 18:22:21
Postat av: Lisa

Jag har ungefär samma problem som dig med min häst och jag har provat ett kulbett :) funkade riktigt bar, blir som om de inte kan bita fast i bettet på samma sätt :)

2011-05-24 @ 21:06:06
Postat av: Anonym

Till ovanstående: Men ett gag att rida dressyr på, tror jag är en väldigt dum idé, ja kan kan inte lägga sig och bli stark i handen, men det här ju kanske ett bett man rider ut på, inget man trimmar dressyr med :$ Effekten blir mer att han lägger styrkan och balansen i nacken snarare än på bakdelen och lurar ögat med en fuskform, vilket ofta är största problemet om man ska rida dressyr på den här typen av bett.

Sprenger är en kanonidé att prova :)

2011-05-24 @ 21:29:21
Postat av: Rebecka

jag har sprenger wh ultra i hoppningen. Ett tredelat med ditt lilla extra. Tycker det är riktigt bra!

2011-05-24 @ 21:39:28
URL: http://rebeckawersten.blogg.se/
Postat av: Kristin

När jag hade en häst som blev halvt hysterisk i hoppningen så gjorde jag som så att jag växlade mellan 5 olika bett hela tiden; rakt, tvådelat, tredelat, två-delat D-ringsbett med kopparrullar och hackamore. I stort sett alla "basic"-bett, snälla. Då blev det nya tryckpunkter varje dag och det fungerade super på henne :).

2011-05-24 @ 23:30:19
URL: http://kristinxandersson.blogg.se/
Postat av: Anonym

Tjenare Tess.

Hoppas allt är bra med Åke/DampJohan, passa på att släppa ut halsen om han nu tar stöd ;)Såg fint ut i NFK.

Jag brukar säga att lätta klasser = Basic bett

men att du har hittat rätt med flippan bett på dampet är väl undantaget som bekräftar regeln...

Tror 3 delat med rörliga ringar räcker, sen är det bara att rida.

Hade gött o hälsa familjen.

Postat av: Johanna

Min blir också lite hängande i handen till o från, men samtidigt vill man inte betsla upp.. och min är bara unghäst. Dock så är uppfödaren hästtandläkare, och rekommenderar alltid tvådelade bett. Har ridit på tredelat i hela mitt liv då jag fick för mig att det låg bättre, men tydligen tar det mkt på tänder o mun med tredelade. Fick som rekommendation att rida på tvådelat med rörliga ringar, men med mundel i sweet iron/koppar. Testa det! Du får ju ha olika metaller i dressyr, men vet inte om kopparinlägg är godkänt (rider själv på tvådelat bridong med fasta ringar där). Lycka till!

2011-05-25 @ 08:42:22
Postat av: Johanna

Hej!

Jag hade en häst som gärna blev hängandes i bettet och bet sig fast, speciellt i ena sidan. Jag köpte då det tredelade bettet med lösa ringar samt en liten platta i mittendelen som kan snurra från just Sprenger. Det fungerade super på henne. Har också erfarenhet från hästar som har svårt att ta ett ärligt stöd på bettet (inte hänga) där Sprengers bett har varit helt outstanding! Lycka till!

/Johanna

2011-05-25 @ 13:22:00
URL: http://joq.blogg.se/
Postat av: Sophia

Har du testat att rida på vanligt bridongbett?

Det brukar funka bra på de flesta tycker jag, dessutom så är det ju godkänt att tävla dressyr på :)

2011-05-26 @ 23:16:07
URL: http://sophiakarlsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

NAMN:
Kom ihåg mig?

MAIL:


URL:


Kommentera här:

Trackback