Dra alla över en gräns

Härom dagen blev jag väldigt ställd när en av våra storbloggare skrivit detta i ett inlägg "Att desto rikare man är desto otrevligare kan man vara mot folk i sin omgivning och komma undan med det". Det första jag tänkte på, var vad hon grundade detta på? 

Gick sedan in och läste på en av mina favoritbloggar där en av tjejerna där gett lite som ett "svar på tal" till detta och jag kan bara hålla med denna tjej fullt ut!

Några av sakerna som är viktiga att ta upp i detta sammanhang är först och främst att inte dra alla över en kam. Du kan inte veta hur en person är förns du först fått en riktig uppfattning om människan och börjat lära känna personen. Att säga att en person är otrevlig bara för att den har pengar är för mig ren avundsjuka.


Men, vad är det som säger att denna person är rik, har det gott ställt och får allt den pekar på? Jag skulle gissa på att flera av mina läsare tror att jag är rik och har det gott ställt, samt får allt jag pekar på. Varför? För att jag har en fin häst, märkesutrustning och är inte den som smyger undan så fort jag köpt något nytt, utan jag går ut med det i bloggen.

En sak folk inte riktigt vet då, är att jag jobbar och sliter stenhårt för att få min ekonomi att gå runt! Jag har ett jobb där jag jobbar upp till 30 timmar i veckan  och tro mig, jag önskar att jag fick jobba mer. Varenda liten krona jag tjänar går mer eller mindre direkt till hästen. De kronor som blir kvar läggs sedan på övriga fakturor, så som telefonräkning, fackavgift, bensin till bilen osv. Om jag skulle ha turen att få ytterligare några kronor över efter detta läggs de direkt på ett sparkonto och när de sparkontot är okej, då kan jag unna mig ett nytt schabrak.

Det ligger så hårt arbete och slit bakom min dyra märketsutrustning, häst och stallplats som jag tror folk glömmer bort. Jag har turen att ha fantastiska som ställer upp så fort de krisar och stöttar mig i min ridning till 110 %, alla har inte den turen. 


Vad är det som säger att de så kallade fattiga människorna är trevligare än de rika?


Jag vet då iallafall relativt många personer med lite sämre ekonomi som har en tråkig attityd och inställning och som är fruktansvärt otrevliga och kommer undan med det. Medans jag också vet flera som har de riktigt bra ställt som är ambitiösa, trevliga och engagerade i andras framgång. 

Jag tycker, personligen, att det är bättre att försöka få kläm på den människa du irriterar dig på, lär känna den och istället få en inblick i hur den kämpar för sin sak. Att dra alla över en gräns tycker jag är de värsta du kan göra. De är precis samma sak som när vissa hästmänniskor säger att alla ston är dumma i huvudet.. För mig är det sjukt irriterande, jag har då aldrig haft ett sto som är dum i huvudet tex. 


Var inte så instängd i dina tankar och dra inte alla över en gräns - jag tror vi alla som håller på med denna sport kämpar hårt på ett eller annat sätt!



Kommentarer
Postat av: Lotta

Brukar försöka vara glad för andra som har har möjligheterna ekonomiskt. Är det inte fantastiskt att personen i fråga har möjligheten att förverkliga sina drömmar? Självklart kan man vara lite avundsjuk men knappast så att jag önskar det ifrån någon. I så fall bara att jag själv hade möjligheten.



Alla sliter vi på olika sätt med olika saker.



Vissa kanske inte har så mycket pengar men en helt underbar familj som stöttar medan personen som har det gott ställt kanske inte har den där familjen som står bakom.

Man måste lära sig att värdera sig själv, sin omgivning och sina egna möjligheter.

Livet är orättvist det är bara att acceptera. Men man kan alltid försöka påverka sin situation. Den blir knappast bättre av att gå och sura.



Jag ärvde en del pengar förra året, men dom pengarna hade jag så gärna varit utan om jag i stället fick behålla min Pappa. Det är en sak jag tror en del glömmer bort i det hela. Man vet oftast inte bakgrunden.



Utifrån kan livet se perfekt ut hos andra, medan verkligheten är en helt annan.

2012-01-18 @ 13:42:19
URL: http://hastfotografen.webblogg.se/
Postat av: Lina

Jag skäms ibland för mina märkesgrejer! De innebär ju inte att jag är rik, utan att jag köper grejer av hög kvalitet för jag hellre vill ha det än kvantitet.

2012-01-18 @ 14:17:48
URL: http://sallberglina.blogg.se/
Postat av: Rebecka

Är ett repotage om självkänsla i senaste Ridsport. Väldigt bra!

Tror att det ofta det beror på det.

Jag kan själv bli galet avubdsjuk o misunnsam, skäms över mig själv. Det är ngt man måste jobba på hela tiden.

2012-01-18 @ 16:09:52
URL: http://rebeckawersten.blogg.se/
Postat av: ida

De många inte tänker på är att för satsande ryttare handlar allt om prioritering! Visst dom kanske har dom dyraste grejerna och tränar för dom dyraste tränarna MEN då prioriterar dom de.

Om man inte är väldigt rik eller har otrolig ekonomiskt stöttande föräldrar så handlar allt om prioritering.

Bio på stan med godis och middag mm. eller en till träning.

Utekväll med drinkar mm. eller startavgift till en till tävling.

Nya dyra högklackade skor eller en skoning av hästen.

2012-01-18 @ 17:18:10
URL: http://idashastaventyr.blogspot.com/
Postat av: Sandra

Att dra alla över en kam är något som irriterar mig så otroligt mycket! För att man har haft oturen att träffa på två eller tre otrevliga, rika hästmänniskor exempelvis så antar man att nästa kommer vara likadan. Tyvärr är det lätt att göra så, men inte rätt! Allt handlar om hur individen är i grunden.

2012-01-18 @ 22:49:39
URL: http://sandraidahelena.blogg.se/
Postat av: Sandra

Håller fullständigt med, man kan inte dra alla över en kam, eller ta folk för givet. Alla är ju olika som individer, oavsett om de är rika eller inte.



Bra inlägg!

2012-01-19 @ 16:20:47
URL: http://goldponnyn.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

NAMN:
Kom ihåg mig?

MAIL:


URL:


Kommentera här:

Trackback