9 oktober 2009

Vilket underbart höstväder det varit ídag, kan det fortsätta såhär nu ett tag! Skrittade ut en sväng i skogen på Samantha och bara njöt av solen, underbart. Enbart skritt på lång tygel, klättrade i backen två gånger också men inte mer än så. Imorgon är det dags för tävling, undra om hon är taggad? Har inte hoppat henne sen förra tävlingen på Smedby (alltså över två veckor sedan) så är lite nervös ;) hihi hoppas på att få en bra känsla iallafall.. Nu står hon knoppad och snygg i stallet och bara väntar på att få kliva in i transporten! haha


Skulle ha hopptränat Gustav idag, men tyvärr har jag varit sjuk hela dagen och under eftermiddagen har det bara blivit värre så fick ställa in. Vill inte riskera att bli sjukare så ja inte skulla kunna tävla imorgon. Tråkigt, men de kommer fler tillfällen! Borsta och skämma bort med godis fick räcka idag.

Nu ska jag sova, försöka vila upp mig. Sakna min fantastiskt underbara pojkvän som ja bara vill ha brevid mig nu! Men man kan inte alltid få som han vill.. Måste bli frisk snarast, vägrar att ligga hemma o va sjuk!!

Vad gör ni med era hästar dagen innan tävling? :)


puss tess


Kommentarer
Postat av: FREJA LINDSKOG - Livet på Lindgården

Jag brukar bara skritta ut ett kort pass och se till att dem är mjuka i kroppen, de flesta av mina hästar är i sina äldre dagar och rutinerade, så på dem brukar jag faktiskt inte hoppa mellan tävlingarna just för att spara deras ben och för att få dem extra hoppsugna på tävlingarna. Funkar kanon! :)

2009-10-09 @ 22:07:15
URL: http://frejalindskog.webblogg.se/
Postat av: Elin

Gamla( 15år) ponnyn som jag hade på foder och tävlar fortfarande får alltid vila dagen innan. Han är då pigg och känns fräsch. Han får en skritt dag ,dagen efter tävling i ställe. Min unga häst som jag har nu får jogga lite dagen innan och skritta dagen efter. Detta funkar bra för mina hästar. Ponnyn är en liten lat mask, men älskar att komma ut och tävla. Hästen är helt vild och behövs motioneras av lite dagen innan tävling. :)

2009-10-10 @ 00:47:30
URL: http://elinsandell.blogg.se/
Postat av: Rebecca

Jag brukar rida en kort stund på ridbanan. Lite joggingtempo. Kollar gas och broms, arbetar dem i låg form och tills de känns mjuka och smidiga. Både i skritt, trav och galopp. Sedan brukar jag skritta ut en tjugo minuter eller så efteråt på lång tygel. Hoppar aldrig dagen innan. Möjligtvis lite cavaletti om hästen kommer igenom i ryggen bättre då, men det är sällan.

2009-10-10 @ 15:53:49
Postat av: Sophia

Jag joggar alltid mina hästar i paddocken i låg form och bara kontrollerar att allt fungerar dagen innan tävling. Det fungerar jätte bra med alla förutom en, så hon tömkörs alltid dagen innan men hon jobbas igenom på samma sätt i låg form :)

2009-10-10 @ 17:11:19
URL: http://sophiakarlsson.blogg.se/
Postat av: Adine

Jag brukar alltid stå och pyssla med dom en längre stund i stallet. Rykta, putsa, klippa lite här och var och se till så hästen är allmänt tävlingssnygg. Sen det absolut sista jag gör, är att gå ut och gå med hästen ca 30 min. Helst i skogen elle nån lugn miljö så man får en harmonisk känsla tillsammans. Har alltid gjort såhär, och det har alltid gått bra. Så känner inte alls för att bryta mönstret :)

2009-10-10 @ 19:50:52
Postat av: ..

enligt min ridlärare är det bästa att rida ett "vanligt" pass dagen innan så att hästen är genom riden. det är för att man inte ska behöva rida fram så mycket på tävlingen så att hästen hinner få mjölksyra till man ska in på banan.

2009-10-10 @ 23:20:54
Postat av: Madde

Eftersom en tävling inte ska vara mer ansträngande än ett vanligt ridpass så rider jag lika dagarna före tävling. Dagen efter tävling så skrittas hästen mellan 1 timme och 1½ timme för att det kan ha varit mycket nya intryck. Det är nog bara det :

P

2009-10-11 @ 01:24:54
URL: http://chanellealm.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

NAMN:
Kom ihåg mig?

MAIL:


URL:


Kommentera här:

Trackback