Styrketräning

Fantastiska häst !

Jag börjar inse mer och mer för varje dag vilken fin häst jag har, eller hur fin han kan komma att bli! Körde lite hoppning hemma idag, gjorde en skitbra styrkeövning som jag älskar. Har gjort den med både Samantha, Cassiopeia och Billy tidigare och vet att den är nyttig. Denna gång passade jag på att filma också så ni får se!

Började med att jobba fram honom i trav och galopp, bara få honom avslappnad och tagga ner lite. Gillade inte bettet jag red med idag (tre-delat med fasta ringar), så blev lite låst och svår medgörlig, men han kämpade på bra, men nu vet jag att ja inte ska rida på de bettet mer. Hoppade sedan fram tre gånger på ett litet plank med stor vattenmatta under bara för att mjuka upp lite och för att han skulle få checka vattnet ;)

Sedan gick jag över till övningen direkt! Började med att lägga ner bommarna på de sista hindrerna bara för att börja lite mjukt och för att få honom säker på den raka linjen med alla hinder. Hade honom absolut inte mellan hand och skänkel när jag red den första gången så han sprang på sidan om den sista, men andra gången gjorde han det kanon! Gjorde sedan övningen max 6 gånger och han gjorde det sååå jävla bra! Han var inte i en enda bom!!! :D Så jäkla nöjd! Han rättade sig själv också väldigt bra, vilket var ett av målen med detta pass.


Viktigt om du gör denna övning hemma!
Gör den inte för många gånger och för högt om du har en unghäst. Den tar extremt mycket på krafterna och det är bättre att komma igenom den lågt och enkelt för en unghäst istället för att pressa den, när övningen redan är svår som den är. Vill du höja, höj de två eller tre sista hindrerna och ska du länga på oxrarna tänk på att enbart flytta bakbommen - gör du detta blir det automatiskt kortare avstånd emellan kombinationen så var försiktigt med lägningen. Även bra för ryttare som behöver träna sin sits. Denna övning kräver att du har hästen rak och använder dina underskänklar, sitter still och låter hästen sköta sig själv - ett utmärkt tillfälle att finslipa sittsen på. Ställ den gärna på medellinjen så du kan rida ann på den från båda håll. Annars en toppen övning för den som vill träna styrkan på sin häst!


Film kommer i nästa inlägg, du får ni se hur fantastisk min häst var idag!!



puss tess


Kommentarer
Postat av: Linda

Tess en fråga, vad ska ja ha för avstånd om ja rider ponny? eller kan ja ha samma? hon är ju ganska stor galopperad ändå, men är inte så bra på det där med avstånd :)

2010-09-05 @ 20:36:09
URL: http://lindaboquist.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

NAMN:
Kom ihåg mig?

MAIL:


URL:


Kommentera här:

Trackback