11 maj 2011


Mitt lilla hjärtegull ♥ Idag är det den 11 igen, dvs "Peisans dag".. Allt känns ändå bättre nu än förr. Och de är Gustav som får mig att må bra i dagsläget. Han kommer aldrig komma upp i Peisans nivå, men han finns iallafall där, dessa dagar, när man inte alls mår så bra..


Det går bra nu så att säga i övrigt :) Har börjat blogga för Charlies, ska bli superkul och se hur detta fortsätter. Det är alltid svårt att skriva "det första inlägget", då jag inte riktigt vet hur alla vill ha det. Men det ska bli otroligt roligt att fortsätta med detta, har redan påbörjat min skrivning för nästkommande inlägg hihi håll utkik du också, på Charlies egna blogg, charlieshoh.blogspot.com.


Gurkisen känns jättefin! Provar just nu lite olika bett på honom, då jag känner att hans tredelade med fasta ringar inte längre ger de jag vill. Han blir otroligt hängande i handen, stark mellan hinder (så pass att han drar mig ur sadeln) och det blir lite av en dragkamp mellan oss.

Jag jobbar jättemycket med honom, just med halvhalter och att jag ska vara stabilare och starkare i min sits. Han är superfin i markarbetet och på småhinder på de tredelade, funkar super! Men när vi hoppar bana och hindrerna blir lite större spricker de.. Vill inte bettsla upp, hatart! Men jag vill inte heller slita sönder munnen på honom. Förslag på bett? :) De vi ska prova nu, som folk rekomenderat är:

* Nathe F-bett, flippanbettet
* Kulbett
* Rakt gummibett

Nu måste jag sticka iväg till jobbet, tjao!

Kommentarer
Postat av: Karin

Testa ett tre delat Dynamic RS med platta d-ringar ifrån Sprenger. Även vanligt D-ringsbett två och tredelade! Och sen Waterfoord bett (Det kanske är det du menar med kulbett) de finns med på D-ringar och vanliga tränsbettsringar! :)

2011-05-11 @ 11:31:06
Postat av: Josefin

Hej! Jag tycker att du rider din häst jättebra :) Tänkte bara höra vem du tränar för? Har inte läst bloggen tidigare så vet inte om du kanske har skrivit det förut. Undrar också vilka du har tränat för? Hopptränare alltså :) Fortsatt lycka till i framtiden!

2011-05-11 @ 13:48:54
Postat av: Lamia / Hästsport

Jag red också på tredelat med fasta ringar på min jättehäst, hittade ett fullcheek med kopparrullar som han funkade super att hoppa med!

2011-05-11 @ 14:33:42
URL: http://lamiamichelle.blogg.se/
Postat av: Eleonor

Rakt gummi! Funkar finfint!

2011-05-11 @ 14:49:10
URL: http://hastoridverksamhet.blogg.se/
Postat av: Elin

Jag skulle tycka det var superintressant om du la in en hoppträning typ var tredje vecka istället för dressyr då. Intressant just för att vi alla kan ju se vilken förändring sen du började kontinuerligt med dressyrträningen och som du skriver så blir han stark när du kommer till banhoppning, inte vid mindre hinder. Och då tänker jag direkt att det vore väldigt spännande att se dressyr, dressyr, hopp. Men som sagt, det är bara nått jag skulle provat också :)

Tack för en bra blogg! :)

2011-05-11 @ 15:42:14
Postat av: emma fors / forzi.blogg.se

nathe vanligt rakt, skit i rakt gummi skit, testa ett nathe rakt så ser du ngn skillnad! :) har ett med kopparrullar och med d-ring som är super på hästar tycker jag, kanske testa det om du bara vill betsla upp han lite? red min ungponny på det, man fick liksom mer sug i handen och hästen blev mer samlad utan att springa eller bli loj.

2011-05-11 @ 16:15:27
URL: http://forzi.blogg.se/
Postat av: Anonym

Flippanbettet blir nog super ja. Gag med två tyglar kanske?

2011-05-11 @ 17:59:42
Postat av: Rebecka

Sprenger WH, bästa bettet. Som ett tredelat men lite till. Perfekt till min stora som älskar att hänga i handen o bli stark.

2011-05-11 @ 19:03:13
URL: http://rebeckawersten.blogg.se/
Postat av: Caroline

Fin bild på er! Kul med Charlies bloggen :)!

2011-05-11 @ 20:12:41
URL: http://littleworldof.blogg.se/
Postat av: Emelie

Grymt fin bild!

2011-05-11 @ 20:17:41
URL: http://norrakullensstall.blogg.se/
Postat av: Emmie

Pelham kanske?

2011-05-11 @ 21:55:03
Postat av: jacqueline

Tycker du ska proca ett helt vanligt rakt bett med fasta ringar.

Min häst har alltid varit super stark & har provat det mesta. Testade bara ett helt vanligt rakt tränsbet. Jag kan både hoppa & rida ut på det utan att han blir för stark!

annars tycker jag flippanbettet eller ett babypelham :)

2011-05-11 @ 22:01:59
URL: http://amateurriders.blogg.se/
Postat av: Mellis

Mexico är ju AS STARK i hoppningen. Men ju starkare bett jag har på honom - värre blir det. Men jag kör med vanligt rakt bett med fasta ringar. Funkar as bra för mig, även om han fortfarande är stark men det blir ändå bra :)

2011-05-12 @ 12:46:32
Postat av: Jojjo

Jag antar att Gustav är ganska känslig? Jag har också en superkänslig häst, men som blir stark vid just hoppningen. Vill absolut ine sitta och slita och dra. Jag provade därför en egen variant, nämligen ett vanligt Novabett, fast med gagseffekt på, bilden visar hur gagsremmarna går genom bettringarna;(http://hoppryttarinnan.blogg.se/images/2009/dscn2741_49383207.jpg). Det har funkat kanon på min pålle iaf, kan rida med jättesmå hjälper, men får ändå en reaktion :)

2011-05-12 @ 15:34:57
Postat av: caroline

Nu vet jag inte hur G är att rida och hur han är i munnen men är han känslig i munnen så skulle jag stryka kulbett eller Waterfordbett antar att det är ett sånt du tänker på? Rakt gummibett är snällare än ett vanligt tränsbett så det är inget jag skulle prova heller men ett Flippan bett eller vanligt jakttkandar/babypelham hade jag provat:) överhuvudtaget helst ett bett som är mjukt i själva mundelen, gärna flexande som Nathe

Lycka till

2011-05-14 @ 11:46:44
URL: http://internationalshowjumping.blogg.se/
Postat av: Rebecca ♥

Bett är så himla svårt att rekomendera till folk för alla hästar är så olika och fungerar bra på olika bett. Men min personliga erfarenhet av waterford är väldigt bra, min häst gillar det - antar att det är för att det har fler brytpunkter än tex ett tredelat. Pelham fungerar också på min men vissa hästar "krullar" gärna ihop sig när man rider på hävstångsbett eller hissbett, min magkänsla säger mig att Gustav kan vara en krullaihopsighäst ;) Men som sagt - jag kan ha helt fel där!

2011-05-16 @ 18:45:13
URL: http://escana.blogg.se/
Postat av: Anna

PeeWee?

2011-05-18 @ 22:39:26
Postat av: Johanna Nilsson

Jag gillar fullcheek (som min häst blir "stadigare" på) och babypelham, min häst är väldigt känslig och backar gärna om man betslar upp! Ska bli kul att läsa uppföljning!

2011-05-21 @ 16:42:20

Kommentera inlägget här:

NAMN:
Kom ihåg mig?

MAIL:


URL:


Kommentera här:

Trackback