Ännu ett föl inlägg!

Fortfarande superglad över ert engegemang! MEN, jag tycker det är jättetråkigt när ni som kommenterar inte skriver ut era namn eller mailadresser, kan ju inte svara er då. Så nästa gång kan ni väl åtminstone skriva dit en liten namn kommentar? :-) Nu blir det ett inlägg med grundlig information om Peia, med siffror från 3-års testet, bilder osv. Tänker även skriva dit mina funderingar över hingstarna och varför jag velar just mellan dessa två.. Sen lovar jag att det inte kommer bli mer föl inlägg på ett tag, de blir bara tjatigt, långtråkigt och virrigt..



Fick lite reaktioner om Peias 3-års test förra året (i mitt förra blogginlägg) och jag kan säga att sifforna inte gör till hennes fördel. Hon var inne i en extrem växtperiod just under 3års och var väldigt överbyggd bak som gjorde att hon var "överbelastad" och framtung, så jag tycker absolut inte att sifforna stämmer överrens med "dagens Peia". Kan ju skriva ut poängen så blir de lättare för er att se lite vad jag menar. Många av er har ju sett både gångarts- och löshoppningsfilmer och jag tror ni instämmer med mig att poängen inte är Peias normala poäng.

7 7 8 6 6 5 = 39p gångarter
total poäng hoppning = 41p

  

Nu har inte jag någon snygg helkroppsbild på Peia, eller så kallad exitörbild som jag kan visa, men om man utgår från vad jag ser varje dag så är hon ett sto byggd åt det kraftiga hållet -->Kraftig med stor/djup bog, hennes skritt är kort medans traven är taktfull och energisk. Galoppen är hennes bästa gångart med lätt för samling och bra aktivitet från bakbenen, vägvinnande. Hoppning: väldigt bra ryggverkan, hänger sig lite i frambenen medans hon öppnar fint med bak och alltid är högt över.


Varför Ronaldinho?

Varför jag har börjat titta och mer eller mindre förälskad mig i Ronaldiho är tack vare hans syn till hoppningen, där inget hinder någonsin kan bli för stort! Sen är han en högrest hingst av lite tunnare modell, han är inte den typiska hingsten som alla ser framför sig med kraftig hingstnacke och ett kraft/muskelpaket utan han är mer åt fullblodstypen. Han har en fantastisk bra frambensteknik och hoppar genom hela kroppen som gör att han öppnar upp även bra i bak. Jag tror han kan kompletera Peias kraftiga typ till något smäckrare och även bygga upp Peias sämre framben. Det som blir negativt i Ronaldinho är att han inte har några superbra gångarter, med undantag för galoppen då. Dessutom är han hög, han är hela 172cm och kommer säkert växa någon cm till. Detta gör att jag börjar tveka -får jag en megahäst? Ja, troligtvis!

Varför Lovson?
Det första jag fastnade för var Levisto, Lovsons pappa. Jag har alltid drömt om att äga en Levisto häst eller ja helst skulle jag ju vilja äga den självaste Levisto. Men detta gjorde helt enkelt att ögonen öppnades upp för Lovson. Det posstiva med honom är att han bara mäter till 164cm vilket gör att jag troligtvis kommer få en lagom stor häst. Sedan har han en bra frambensteknik och hoppar genom hela kroppen. Jag tror han kan kompletera Peia med hans extremt goda frambensteknik och även storleken på häst då väldigt bra. Det som gör det negativt för honom är att han är ganska kraftig. Han har en stor hals och nacke med en djupt liggande bog och då blir jag rädd för att jag får ett kraftpaket istället för en hägrest häst. Men Lovson har visat bra kapacitet inom både hoppning och dressyr.


Fick ett tips om Qalle. Och jag har faktiskt tittat och funderat på honom. Har även provridit och tittat på Qalle avkommor och gillar modellen, dock har alla hans avkommor (som jag sett eller ridit) endast varit runt 162cm och ganka framtunga så jag har fått som en liten avikelse från honom. Men samtidigt så ska jag ju inte stirra mig blind på hingsten så varför inte? Igentligen borde jag inte fundera mer på hingstar utan avvakta lite. Det är ju trots allt nästan ett helt år kvar innan det är dags. Så vi får se hur de blir. Filmer på Ronaldinho, Lovson och även Qalle finns HÄR. Kolla gärna där först och läs lite mer fakta och skriv sedan vad ni tycker. Jag är nu 80 % säker, men vill ändå höra era åsikter :-) Och som sagt, detta är sista föl inlägget nu, framöver får jag försöka koncentrera mig på annat än hingstar!!

Kommentarer
Postat av: j e n n u t h

Detta är ju bara intressant att läsa :) Haha, iaf för mig(oss-hästmänniskor) Så klart finns det för och nakdelar med alla hästar, så är det. Finns väl inte en häst som är perfekt dvs. bra på allting..? Alla hästar har ju sina brister, precis som vi människor.



Men efter vad jag läst här hade jag nog valt Ronaldinho, känns som han kompenserar Peia väldigt bra. Just det att han inte är så grov, kanske kommer hästen bli stor men så länge den inte är allt för grov gör det kanske inte så mycket?



Ska ta en titt på filmerna nu orkar jag inte(ska upp halv 5 imorgon...) kanske ändrar jag min åsikt eller blir ännu säkrare :) Åter står att se om jag lägger en kommentar till ;)



Och hur mycket vi än skriver om den och den hästen, så är det du som ska bli nöjd. Glöm aldrig det gumman, det är din lilla fölis :)

2008-07-05 @ 00:03:00
URL: http://jennuth.webblogg.se/
Postat av: sara

jag tycker av allt jag läser att lovson skulle komplettera peia bäst, då han är lite mindre. och jag tror inte du kommer gå en kraftig häst för att du tar honom, och jag är jätte nyfiken är det iår du ska betäcka henne eller nästa?

2008-07-05 @ 01:25:31
Postat av: tess

de blir inte förns nästa år då jag inte vill ha en fölis så sent som i juni/juli :)

2008-07-05 @ 10:04:50
URL: http://tesskliintestam.blogg.se/
Postat av: Cilla

Jag hade inte valt Ronaldinho, det kommer säkerligen bli en hög kuse, eftersom både Peia och Ronaldinho är en bit över 170..

Jag får känslan av att Peia är ganska grov och inte tung framtill, men åt det hållet, hade gärna sett henne lite mer rapp i frambenen vid hoppning..

Jag kan inte välja hingst, men jag hade nog lagt någon hingst som är ganska smäcker, kanske med fullblod i? Och någon hingst som är väldigt bra i frambenen, lite byggd i uppförsbacke..

Loveson, finns det någon film på honom?

Jagur Mail, gillar jag starkt och har hört att han passar bra till grövre ston. Men han är ju 175 också, himmla synd, annars hade jag helt klart valt honom.

2008-07-05 @ 13:54:51
Postat av: Magda!

hittade inga filmer! vart ska man gå in någonstans???

2008-07-05 @ 15:08:34
Postat av: teres

efter att jag kikat på film på Ronaldinho tycker jag han verkar rätt tung i sin gång, och eftersom peia är lite tung skulle jag inte ta honom, jag skulle välja balographe :D

2008-07-05 @ 15:12:51
Postat av: Åsa

jag håller med teres där, balographe är jag sugen på till collina sen i framtiden :) ananrs tycker jag ronaldinho, vists är han hög men han är ju lätt i typen så de kanske inte gör så mkt :)

2008-07-05 @ 22:04:10
URL: http://fillihoe.blogg.se/
Postat av: Madde

har du sett Ronaldinho i verkligheten han är rätt maffig och stor har själv stått brevis honom ett antal gånger.

2008-07-06 @ 17:54:11
URL: http://maddeabrahamsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

NAMN:
Kom ihåg mig?

MAIL:


URL:


Kommentera här:

Trackback