Lydnasövning i galopp

När jag tränar mina hästar inför tävling hoppar jag väldigt sällan. När jag gör det, hoppar jag oftast för en tränare, men det kan hända att läxor dyker upp, träningar bli inställda osv så du måste helt enkelt träna själv. En av mina bästa vänner i dessa lägen är boken Hopplära - Strömsholmsmetoden. I den boken kan vi hitta allt! Det är min första handbok när det gäller träning och idag handlar blogginlägget om en övning från just den boken.



Lydnadsövning i galopp

Har läst väldigt mycket i min favoritbok, Hopplära Strömsholmsmetoden. I den finns toppenövningar för både hobbyryttaren och elitryttaren. Tänkte att ni kunde få ta del av några av mina favoriter.

Lydnadsövning för hästen där ryttaren måste lära sig att använda sitt kroppsspråk på rätt sätt. Denna övning är bra för hästar och ryttare som kommit lite längre i sin utbildning (1,00 meters nivå)

Övningen inleds i galopp. Ryttaren ska sedan mjukt och lugnt få hästen att bryta av till trav och trava över cavalettibommarna eller travhoppa kyssoxern. Minsta avstånd mellan hinder och bommar för vara 25 meter, vill du göra övningen svårare minskar du avståndet.

Övningar som är uppbyggda bara på ena långsidan kan kompletteras genom att ge ryttaren en uppgift att lösa även på motsatta långsidan. Det kan handla om en tempoväxling, flytta hästen sidvärts, skritta ett antal steg osv. På det sättet kan ryttarens koncentrationsförmåga tränas.




Denna övning älskar jag! Det behöver nämligen aldrig handla om höga hinder eller för mycket press, utan man kan göra detta i sin egna takt och med sina egna avstånd, som passar ens häst och ryttare. Den får din häst lyhörd och du kan passa på att träna din blick, dina händer och din förmåga att förbereda.

puss tess

 


Kommentarer
Postat av: Warnmark -Adventsutlottning -bloggen för dig & din häst

Älskar denna övningen. Riktigt bra =)

2009-12-06 @ 20:18:05
URL: http://warnmark.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

NAMN:
Kom ihåg mig?

MAIL:


URL:


Kommentera här:

Trackback