Oxerkombination

Idag blir det ett träningstips igen. Ytterligare en övning jag älskar och faktiskt använder mig av ganska ofta. Även denna övning kommer ifrån boken Hopplära - Strömsholmsmetoden.



Oxerkombination

Målet med denna övning är att bygga upp en reaktionssnabbhet hos hästen, samtidigt som den tränar styrkan. Ryttaren får också en chans att träna sin sits och lära sig vara still mellan hindrerna.

Oxrarna byggs så de kan ridas an från båda håll. Det man ska tänka på med denna övning är att den inte ska göras för många gånger då hästen lätt kan få mjölksyra i benen. Hindren kan längas åt båda håll så att avståndet mellan dom blir kortare. Höjs hindren samtidigt blir avståndet ännu kortare. Börja alltid med sex och en halv meter mellan oxrarna. Mycket ruttinerade hästar kan klara den övning på 5,5 meter.

Höjden kan variera, dock bör maxhöjden vara 130m och då ska den absolut inte göras ofta. Jag själv gör denna övning lite fler gånger på en höjd på ca 70cm och kortar därmed avståndet mellan oxrarna lite, supernyttigt! Samantha har blivit mycket kvickare i sina ben efter denna träning. Jag har ridit den på max 115cm, då hade jag bara ett hinder så högt, resten låg på ca 1m.

Det som är viktigt är att ryttaren understöder hästen till en bra galopp in i serien och sedan är stadig och balanserad i sin sits genom serien. Hittar tyvärr inte filmen när jag gör denna övning, men kan absolut rekomendera denna övning om du behöver träna strykan och reaktionssnabbheten hos hästen. Tänk på om du har en unghäst att göra det enkelt och roligt, inte för svårt och för högt. Det kan räcka med två, max tre oxrar för en unghäst.

puss tess


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

NAMN:
Kom ihåg mig?

MAIL:


URL:


Kommentera här:

Trackback