31 oktober 2009

Häst och stall-ledig idag så har ingenting att uppdatera om egentligen. Samantha hade iallafall varit fräsh imorse vid utsläppet så hon fick gå ut i egen hage idag igen, skönt.

Fick mycket kommentarer om gårddagens hoppning och det kändes sådär med kommentarerna, så tänkte faktiskt stå till svars till dom, även fast jag egentligen inte bryr mig. Vet inte om filmen luras, men Gustav var jätte possitiv igår! Han hoppade både mer energiskt, possitivt och bättre än förra gången. Varför det blev travsprång mot slutet var pga orken och hindret var inte högt! *suck* Låg på max 115cm och det sänktes hela tiden istället för att höjas, så vet inte vad ni sett. Och varför inhoppshindret togs bort var för att han inte orkade med två hinder helt enkelt, blev för mycket i huvudet på honom mot slutet.

Jättetråkigt att så många av er var negativa och gav elaka/negativa kommentarer. Jag tror minsann att jag känner min egna häst bäst, vet vad han klarar av och inte. Jag har haft häst väääldigt länge och vet hur en häst ska löshoppas. Men tack för era åsikter, tråkigt bara att många ska bli så "över-negativa" när de inte går till som dom alltid gör.. Hästvärlden i sitt esse?



Hur som helst. Idag är det som sagt hästledig dag! Ska snart hoppa in i duschen och börja leta fram lite kläder och försöka komma på någon snygg frisyr, för ikväll blir det party! Martina hämtar upp mig under eftermiddagen, blir middag och vin hemma hos henne innan Otten/Hugo, ska bli riktigt trevligt! Vi kanske ses i dimman då :)hihi

puss tess


Kommentarer
Postat av: Helena

Det är väl jättevettigt att folk inte bara kommenterar aaaah och oooh i sina kommentarer? Om du inte bloggar med möjligheten att folk kommer med synpunkter kanske du inte ska ha en öppen blogg : )



argumentet att "jag vet bäst, jag har haft häst läääänge" säger tyvärr inte mig annat än att det är väldigt naivt och orutinerat att tänka så. Ju mer man kan, ju mer vet man att man aldrig har rätt eller kan allt, nämligen.



Håller med övriga som kritiserat löshoppningen. finns ingen anledning att pressa en ungis på det sättet, när den reagerar som den gör. då går man tillbaks ett snäpp och bygger positivitet och glädje och självkänsla hos hästen.

2009-10-31 @ 19:03:24
Postat av: Anna

Jag måste verkligen hålla med alla dom som inte tycker att löshoppningen ser så positivt ut. I mina ögon finns det många "fel"

Ni är framför hästen flera gånger och då tappar ju automatiskt hästen framåtbjudningen. Sen anser jag att man antingen hoppar studs eller endast kombenation...INTE byter mitt i en pågående löshoppning.

enligt mej blir hästen tvingad över hindrerna.

Löshoppning ska vara något roligt för hästen och inte någon hårdträning som du uttrycker dej i tidigare inlägg.

2009-10-31 @ 22:13:07
Postat av: Emelie Persson

Men herregud folk - ge er nu.. Jag tror eran åsikt till tess har kommit fram.. Släpp de! Det är ju hennes häst och hon gör va fan hon vill med den.. Sen är de ju hennes problem om den fungerar si eller så inom hoppningen.. Jag tycker inte man ska lägga sig i när man inte fattar i själva verket vad de är man kommenterar! Om tess ser en förbättring på G så är väll de bra tycker ja.. Sen är de ju hennes bekymmer vad som händer efter det.. Visst det är ett fritt land och man får kommentera men vafan när alla kommenterar samma sak och under fler inlägg och DESSUTOM trot sig själva veta bäst, då orkar ja bara inte hålla käften! Usch för hästfolk!

2009-10-31 @ 23:51:38
URL: http://equilis.blogg.se/
Postat av: S.A

Fast lägger man nu ut en film på sin öppna blogg måste man väl kunna ta lite kritik. Som helen skrev ovan också, så vet man aldrig allt oavsett hur länge man har haft häst, och för att lära sig mer är konstruktiv kritk bra. Du kommer ingenstans på att bara få höra att allt är bra. Inte alltid kul att höra men man lär sig något. Då vet man ju också att blir hästen trött så tar man inte bort hjälphindret utan då behåller man båda lägre eller avslutar för dagen. Inget illa menat personligen och nu ska jag inte lägga mig i mer eftersom det inte är något som leder någonstans.

2009-11-01 @ 07:49:17
Postat av: Cissi

Jag förstår att man kan komma med kritik, det är enlig min mening helt okej att ifrågasätta sånt man tycker är fel och diskutera saken, men det här känns väldigt mycket som om det håller på att urarta. Kommentera ett inlägg, gärna. Kommentera två inlägg om samma sak, okej. Skriva samma sak gång på gång på gång och uttrycka sig på ett sätt som i princip idiotförklarar bloggägaren, ge er. Det är okej att argumentera för sin sak, men nu är diskussionen i vartenda inlägg och jag läser i alla fall inte Tess blogg för att i flera år läsa era kommentarer om en enda löshoppning. Ifrågasätt, argumentera, gå vidare. Det här kan seriöst inte vara det viktigaste ni har att slösa er tid på.

2009-11-01 @ 08:33:54
URL: http://castrid.blogg.se/
Postat av: Anonym

Gör det som känns bäst för dig! Alla tycker och tänker vi olika..men kom igen snälla kan vi väl iaf vara mot varandra, inte skriva bara för att trycka ner denna tjej!

2009-11-01 @ 19:20:40
Postat av: Anna och Precious

Jag har ingen åsikt ang. löshoppningsfilmen för jag har inte sett den, men jag tycker att folka ska sluta lägga sig i så jävla mycket vad andra gör och inte gör med sina egna hästar... Tess, Din häst Dina beslut!! Så tycker jag.

2009-11-03 @ 10:55:13
Postat av: Tessan

Jag tycker det är viktigt att ta kritik, absolut ! MEN det måste finnas någon form av gräns, man behöver inte "mata på" kritik. Hon gör ju som hon vill, hon lägger ut en film öppen i sin blogg,fine,då måste hon ju även kunna ta att folk kommenterar och ger kritit. absolut !MEN hallå, ni behöver väl inte skapa ett forum i hennes blogg där ni "diskuterar" öppna ett riktigt forum, och som tidigare har skrivit Om ni ni har något o komma med, så varför vågar ni inte stå för det?(NAMN) Jag kanske också kan ha vissa synpunkter, men det är så i hästvärlden. Det finns inte ett som är rätt. Alla gör vi olika och så kommer de alltid att vara. Tess, jag förstår att du tycker att de är tråkigt att folk kommenterar o ger kritik, men som (tror de var Emelie som skrev). Du gör som du vill, det är din häst ! :)/ en arg Tessan

2009-11-03 @ 11:55:16
URL: http://tesskarlsson.blogg.se/
Postat av: Jessica

Är trött på att människor ska se allt negativt hela tiden. Man kan ju inte ha ett roligt liv då. Jag var en sån där människa som bara såg allt negativt i andra alldeles för mycket. Det hela beror på självförtroende, de finns många som är avundsjuka och klankar ner på andra. Jag tycker att du är superduktig med dina hästar och beundrar dig skarpt.

2009-11-03 @ 12:12:10
Postat av: Pernilla

Oj, ja såhär kan det visst se ut i hästvärlden, ett praktexempel.. Alla får göra som man vill och lite konstruktiv kritik är aldrig fel :) Istället för att skriva "så ska du inte göra, det är fel" kan man skriva "du kanske skulle prova att göra så istället".. Gustav är jättefin :) Lycka till!

2009-11-03 @ 16:20:59
URL: http://tintin.devote.se
Postat av: Jennie

Vet inte riktigt om jag ska skratta eller gråta över dessa kommentarerna? Hästfolk är alltid hästfolk, tyvär.. Konstruktiv kritik ska man kunna ta, JA men jag tycker inte detta är någon form av bra konstruktiv kritik. GAAH jag blir så förbannad!! I vanliga fall hade jag inte skrivit, jag hade nog inte ens orka läsa det men nu tycker jag faktiskt att ni går över gränsen! Lägg ner det nu, hon har nog fattat er mening.



Men som sagt hästfolk är hästfolk och tror sig alltid veta bäst... ;) SUCK.. Ibland undrar jag om det inte varit lättare att samla frimärke eller något..

2009-11-03 @ 19:44:05
URL: http://jensansplace.blogg.se/
Postat av: Hellen

Tycker han såg trevlig ut och gjorde det bra, påminner om när vi löshoppade vår fyraåring, en smart häst som ville kolla om han verkligen måste ;) han ser fin ut och han är bättre i sin teknik nu! Tycker du gör ett bra jobb m G. Är lite efter för jag har tappat bort din blogg och nu hittat igen!

2009-12-18 @ 23:37:46

Kommentera inlägget här:

NAMN:
Kom ihåg mig?

MAIL:


URL:


Kommentera här:

Trackback