Läsarfråga

Han kanske känner av träningen från igår om det var tufft? Du har aldrig provat att ta låtsas som det regnar metoden istället för att ta strid när han protesterar? Brukar han vara "dum" på uteritter rent generellt?
- Kopierar inte allt du skrev utan tog bara delar av de så de inte skulle bli så långt :) Självklart har han nog lite träningsvärk sedan gårddagen, det tror jag absolut. Vore nästan konstigt om han inte hade det faktiskt. Okej, nu kanske det tolkades som att vi hade värsta bråket under dagens ritt, men riktigt så var det ju inte. Jag själv var lugn, men bestämt. Jag talade om för honom att ställa sig rakt upp är inte okej bara för att jag tar lite i tygeln - enbart en dumhet för att komma undan (med tanke på att han gör det jämt när de blir jobbigt). Så de var ju inte så att jag typ satt och slet i tyglarna o bankade på för att han inte flyttade för skänkeln med en gång. Men jag vet inte om jag vill lossas som att de regnar (eller som ingenting) när han ställer sig rakt upp ;) Mjo, både jag och nej. Han dummar sig iallafall mer vid uteritter än i ridhus tex. Iallafall när man rider ensam. Han blir kaxig helt enkelt, jag tror de är så iaf. Nu när han vuxit i sin kropp lite har väl huvudet växt lite på honom också, ja menar - han är ju grabb ;p hihi

Det var som min tränare sa. Han är en kille med humör. Han är envis och ger sig inte i första taget och det får då inte jag heller göra. Troligtvis har han fått komma undan tidigare när de blir jobbigt och tror han kan göra likadant nu. Jag erkänner att jag givit upp ibland men det ska bli ändring på! Nu ska vi få ordning på lilleman!


puss tess


Kommentarer
Postat av: Sara - Gotlandsryttaren

Jättefin blogg :)

Haha vi va vänner på pixbox för nåra år sen, kommer ihåg din häst Cassiopeia ;)

2010-02-04 @ 21:58:03
URL: http://gotlandsryttaren.blogg.se/
Postat av: Helene

Okej då har jag en bättre bild av det hela : )

Jag skulle vara jätteförsiktig om han har tendens att resa sig. Unghästar har ju lite fiffens och fuffens för sig ibland om de har mentaliteten att de tycker de vet bäst, och har lite intelligens vilket brukar innebära egna åsikter. Just de som reser sig tycker jag inte är roliga alls. Nästan allt annat går att reda ut, men om de reser sig får man vara försiktig.

Hoppas det löser sig och att du kan få bort de dumheterna utan att det blir för mycket drama. Otäckt.

2010-02-05 @ 09:47:30
Postat av: Linda Nilsson

Tja Tessan



Jag vet precis hur det är min tant (Estelle) är e kopia, speciellt nu när hon är lite lagom stallmodig,

Jag har graman på henne om jag rider själv och skiter högaktningsfullt var alla experter tycker om det ;) För folk tycker ju som vi vet ;)

Jag riskerar inte att slå över och bli invalid och nu när man har mage oxå är jag lite mer osmidig haha, Med gramanen på kommer hon inte ens på tanken, den kan hänga där helt löst bara!

Lycka till det kommer säkert släppa och bli hur bra som helst!

2010-02-05 @ 15:00:07
URL: http://magicblaze.blogg.se/
Postat av: Anonym

Min häst höll på så också, men då hade han ont. O det var bara när vi skulle rida i skogen, på ridbana gick det bra. Sen när han är fräsch gör han aldrig så mer. Men fy vad jobbigt det var den tiden. Lycka till. Och somsagt här ovan, graman är bra att ha när de beter sig såhär!

2010-02-05 @ 17:29:39
Postat av: Helene

Jag håller med Linda ang. graman. Den är jättebra som verktyg mot resningar och allmänt stoj ute. det är faktiskt där den kommer till sin rätt, jag skulle aldrig använda den i dressyrarbete men just i den aspekten är den toppen. Som Linda säger, den blir en ram som hindrar att de ö.h.t kommer upp, och den behöver alls inte inverka i varje steg utan bara när det blir tjohej. Prova. Ska du ha den ute så spänn i sidorna på sadelgjorden, inte mellan frambenen. dels så blir det inte lika djupt tryck när du väl tar i den, och dels så ramar den in bättre, och dels så kan inte hästen fastna när du låter den hänga, vilket man ju gör mest under uteridning.



2010-02-05 @ 19:18:54

Kommentera inlägget här:

NAMN:
Kom ihåg mig?

MAIL:


URL:


Kommentera här:

Trackback