Lotta Björe dag 2

Dag två på kursen idag. Fick låna ett ponny hackamoor då jag själv inte hade någonting. I början var det mest avcheckning om gas, broms och svänga funkade. Broms och svänga var väl lite svårare än just gas. Han kändes jätte stirrig redan på framridningen och kände direkt att "detta kommer gå åt helvete".

Började på samma spår som igår, få dom runda runt innerskänkeln och flytta för skänklarna. Både på volt och på rakt spår. Det gick väl helt okej men när vi sen skulle börja hoppa så rasade allt samman. Han var inte alls så som han brukar. Han stannade gång på gång. Tvekade, hoppade inte upp sig och var så jävla tråkig. Så efter 20 minuter gav vi upp. Både jag, LB och flera på läktaren kunde konstatera att han är ofräsh. Inte halt, men någonstans finns de nått som inte stämmer..

Så var bara hoppa av och åka hem. Nu blir det kliniken med honom, en ordentlig koll. Kolla varenda muskel, rönkta varenda kroppsdel och förhoppningsvis få fram någongång - en frisk häst ska inte bete sig som han gjorde idag.

Jag är så jävla trött på skiten, jag orkar verkligen inte mer. Det vore kul om jag någongång fick ha en frisk och hel häst som jag kan träna och tävla på - som jag älskar. Men faaan nae, de ska alltid vara nått jävla skit som jävlas och jag är SÅ trött på't. Brutit ihop x-antal gånger idag. Jag tvekar på mig själv och min egna ridning. Är det mitt fel att hästarna inte håller? Har jag bara otur? Köper jag fel hästar? VAD HÄNDER?! Just nu vill jag  bara gräva ner mig och skita i allt :'( Fy fan vad skönt de ska bli med semester om en vecka..!


fick även kapa denna då den va för lång..

puss tess


Kommentarer
Postat av: Ida

Så himla tråkigt.. Men som du säger, såhär borde han inte bete sig.. Håller tummarna för er!

2010-02-06 @ 23:00:35
URL: http://inhast.blogg.se/
Postat av: Carro

Jag önskar verkligen att jag kunde göra något för att hjälpa dig.. men jag vet inte hur. Men Tessan, vad du än gör så skyll inte det här på dig själv. Du får bara inte göra det! -Kramar om-

2010-02-06 @ 23:05:12
URL: http://carolinedjerf.blogg.se/
Postat av: Anonym

som sagt, jag tror det skulle vara bra om någon kollade igenom honom. du får inte skylla på dig själv, men vore det inte bra om du tränade för någon regelbundet? som kan hjälpa er att komma överens på backen. ha inte för höga krav på dig, det är svårt att rida unghäst. om du känner att det är fel mellan dig och gustav så kanske det bästa vore att sälja honom och köpa en annan häst? som du tycker att du trivs och passar ihop med. Lycka till!

2010-02-06 @ 23:34:32
Postat av: Rebecka

Jag förstår hur du känner. Förra ået var en mardröm för mig o detta år började inte så där jättebra heller :(

Bra att du kollar upp honom iaf.

2010-02-07 @ 00:19:55
Postat av: Rebecka

Nu har jag filmen ut o det ser inre alls bra ut. Hoppas bara han har tränmings/växtvärk. Han ser inte fräsch ut öht tyvärr.

2010-02-07 @ 00:27:07
Postat av: Elin

frustrerande.. få honom fräsch nu bara å sälj honom sen! man mår bättre av att inte ha någon häst alls än att ha en häst man känner/har det så här med!lycka till och ha en trevlig resa!

2010-02-07 @ 08:22:01
Postat av: Louise

Tess , du gör ett bra jobb. Skyll inte över på dig själv. Det är inte lätt med unghästar. Jag förstår din fustration över det, och innerst inne vet du att du är kababel till att utbilda en unghäst. Du gjorde ett hästjobb med Peisan och lyckades otroligt bra.



Kolla nu upp honom och se till att han är fräsch till 210 %, innan du lägger över hela skulden på dig själv.



Jag tror på dig Tess, Jag tror på er !

2010-02-07 @ 09:34:45
URL: http://formone.blogg.se/
Postat av: Helene

Det är nog bra att ni kollar upp honom för att utesluta allt, men jag tror faktiskt inte det är ngt fel på honom alls. Ser bara en tokspänd häst som är stressad över allt det nya i situationen ridhuset är ju knökfullt med hästar. Han är så spänd att han inte kan komma till arbete, än mindre ta sig igenom bommar eller hoppa.

Utifrån vad du återgett om honom tidigare så tror jag bara det är en lite svår känslig häst som behöver mycket tid. Jag skulle försöka hitta ett upplägg i träningen med honom som är lite mer regelbundet. rid för tränare en gång i veckan regelbundet, och försök inte stressa på. det blir mycket att gå första träningen för säsongen för tränare torsdag och sen dubbelkurs hoppning 2 dagar senare osv. bättre att sprida ut det särskilt med en sån häst om han är lite tillrig i huvudet, så han hinner landa och smälta det som sker. Men som sagt, bra att ni kollar upp honom för att utesluta allt annat.

2010-02-07 @ 09:39:42
Postat av: Cissi

Bra att ni kollar upp honom, det där ser allt annat än roligt ut. Tänkte bara höra om du har ridit honom på hack förut, eller om det kan vara en bidragande orsak till att han stressar upp sig?

Du är jätteduktig, det löser sig ska du se.

2010-02-07 @ 11:35:16
Postat av: Jennie

Lägg absolut inte skulden på dig själv! Jag har sett vilka fantastiska saker du gjort med hästar under åren. Unghästar är inte lätta, det kräver otroligt mycket och enligt mitt tycke tycker jag du är kapabel till detta. Kolla bara hur fin Peisan blev! Och det är tack vare dig, ingen annan.



Snälla tappa in tron på dig själv och hoppet, för det är det sista som lämnar människan! Eller låt oss tro åt dig ett tag<3

2010-02-07 @ 12:15:59
URL: http://dresssyrryttaren.blogg.se/
Postat av: sara

tror absolut inte att det har något med dig att göra, tycker du rider väldigt bra och mjukt. Vissa har helt enkelt bara otur. Jag känner till en väldans massa duktiga ryttare som har haft precis som du bara en massa otur med att deras hästar blir skadade. Och med tanke på hur duktiga de är så tror jag knappast att det har med deras ridning att göra.



Jag vet dock hur det är, när min förra häst blev skadad i benen trodde jag det berodde på min ridning, men kommit fram till att det bara var otur.



Det kommer säkert vända snart! Jag tror alla här i bloggen håller med om att du rider jättebra och att det absolut inte har med dig att göra!

2010-02-07 @ 12:37:46
Postat av: mirjam

Kolla hans rygg! han ser väldigt irriterad ut. Vet inte hur han är på vanligt bett, men är lättare att böja igenom och få honom att tänka på annat med hjälp av det.. Ser ut som om du hänger dig fast lite yttertygeln ibland på volten, kan vara lite irriterande för honom. Kan vara en god ide att skippa nedsittning och trava lätt och därmed försöker skjuta på honom lite så han kommer in i en rytm i traven. Lycka till!

2010-02-07 @ 12:41:27
Postat av: Sofia iaa Boström

Ska bl intressant att se OM ni hittar något på honom, man ser att något inte stämmer men vad.. säger som någon tidigare, få han frisk och sälj honom. Det finns en häst för dig där ute Tess som passar dig bättre. <3

2010-02-07 @ 12:42:11
URL: http://sofiaiaa.blogg.se/
Postat av: Sabina

Om man jämför den här träningen med den dagen innan så ser han betydligt mer besvärad ut denna dag. Jag tänkte direkt på hacket. Men du kanske har ridit på det förr på honom? För min häst reagerade precis sådär, på bett är han väl skapligt ok. Fast han vill gärna dra in nosen precis som din. Sen satte jag på hack och då bara trippade han fram och ville knappt göra ngt. Det var som att sitta på en annan häst när jag red på hack. Men han behövde bara vänja sig några dagar så gick det bra :)

Hoppas han är frisk och att allt löser sig för dig, du är en duktig ryttare så ge inte ypp :D

2010-02-07 @ 13:44:01
Postat av: Lisa

Jag betvivlar stark att det skulle vara något fel med din ridning. Du är en jätte duktig ryttare som har gjort superjobb med flera olika hästar. Ge inte upp Tess det är du alldeles för duktig för!

Stor kram

2010-02-07 @ 19:26:58
URL: http://lisakarolin.blogg.se/
Postat av: Malin

Så himla tråkigt ... hur hemskt det än låter så hoppas jag ni hittar ett fel på gustav, som går att bota helt och snabbt . Så man VET VAD som gjort att han blivit såhär. Det värsta som finns är att inte veta ... Håller tummarna för er ! Du är jätteduktig !

2010-02-07 @ 20:41:07
URL: http://malvaa.blogg.se/
Postat av: Maria

Håller med ovanstående. Du ÄR jätteduktig så mycket som jag har sett. Å du har gjort ett jättebra jobb med alla hästar du ridit, så lägg absolut inte skulden på dig själv! Jag funderade också på om han hade ont i ryggen, men det är ju jättebra att ni ska kolla upp honom ordentligt. kramar

2010-02-07 @ 20:41:23
URL: http://walencia.blogg.se/
Postat av: Caroline

Du ska inte klandra dig själv! Du har ju tagit det jättelugnt med honom!

Hans betéende är väldigt likt det min häst uppvisade då hon hade Ischias (en nerv som sitter i kläm). Jag kontaktade en kiropraktor som behandlade henne och sedan fick jag en helt ny häst :) Jag hoppas verkligen att det inte är något allvarligt med Gustav. Du har haft nog med otur nu!

2010-02-07 @ 22:57:03
URL: http://ecarolines.blogg.se/
Postat av: alexx

jag tycker att en viss del ser faktiskt ut att bero på hacket, han verkar ju inte ens fatta eftersom du inte kan rida honom på marken överhuvudtaget på det. Stor skillnad mot dagen innan, och stressad tror jag nog han blir av så mycket hästar som han inte alls är van vid. men är ju alltid bra att kolla upp honom. Men om det inte är nått fel på honom kanske det är lika bra att ni säljer honom direkt? Ni verkar faktiskt passa mindre med varandra hela tiden. :(

2010-02-08 @ 07:51:17
Postat av: Madde

Usch:( tycker så synd om dig Tess. Du förtjänar inte det här. Hoppas nu ni inte hittar något allvarligt på G så att ni snart är igång igen. Var stark det måste vända någon gång!

2010-02-08 @ 10:42:10
URL: http://maddeabrahamsson.blogg.se/
Postat av: Malin

Han verkar inte alls trivas med hacket. Mina gamla reagerade precis likadant i början. Jag hade testat att rida honom på ett silikonbett.

Jag hade inte häller varit med två dagar på en så "grön" häst som han faktiskt fortfarande är. Han ser betydligt mycket bättre ut dag 1. Hoppas det går bra och att ni inte hittar något hos veterinären.

2010-02-08 @ 11:04:29
URL: http://malinarmittnamn.blogg.se/
Postat av: Sofia

Fy vad jobbigt, förstår hur du känner.. :(

2010-02-08 @ 18:04:45
URL: http://dressyrryttarns.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

NAMN:
Kom ihåg mig?

MAIL:


URL:


Kommentera här:

Trackback