Läsarfråga

Nu får du inte bli arg eller så, för jag menar absolut inget illa. MEN är det inte lite mkt för en unghäst att gå från 90 till 120 samma år? Visst han är väl 05a (antar jag?) men vanligtvis brukar man väl bara gå upp en möjligtvis 2 klasser/år. Det verkar ju vara en himla fin häst du har så skynda långsamt :)

- Självklart blir jag inte arg, alla har rätt att yttra sig :) Jag tycker absolut inte att det är mycket. Allt är ju beroende på individen och allting måste planeras individuellt för varje individ. Men jag ser ingen anledning att rida runt på samma höjder, låt oss säga 90 - 100 cm, i ett helt år eller även ett halvår om hästen är redo för större utmaningar. Enligt mig tröttar de bara ut hästen och den blir istället lojj och tråkig - för det är ingen utmaning för den. Om hästen bara gör en 90 start och sedan går direkt på 100 cm och känns verkligen redo för sin uppgift. Varför ska jag då i flera månader rida på denna höjd och inte utmana och se vad hästen kan? Så länge hästen får gå upp i klasserna ser jag inget hinder. Sen kan det självklart bli bakslag - att man gått för fort fram. Men någongång måste man ju ta chansen och gå vidare? Om jag märker att G behöver mer än 3 starter i 100 respektive 110 cm så ska han självklart få starta fler gånger på den höjden! Så länge hästen är possitiv och gillar det den gör så tar jag den chansen..



puss tess


Kommentarer
Postat av: Elli

Satsa på tycker jag!

2010-01-06 @ 17:31:58
Postat av: Helena

Jag håller inte med ett dugg i ditt resonemang, precis som kritiken du fått redan.

1) det handlar inte om att hoppa högt för en unghäst. det handlar om att bli etablerat trygg och få en chans att utveckla sin teknik.



2). återigen så är det inte höjden som avgör om ni avancerar eller inte. det håller de flesta elit ryttare med om, de är oerhört noga med att låta hästen befästa sig i en klass/nivå innan man räknar med att ta upp den på nästa. Och då pratar vi inte ens unghästar, med såna är det ju ytterligare viktigt.



varför sån brådska?

2010-01-06 @ 19:41:06

Kommentera inlägget här:

NAMN:
Kom ihåg mig?

MAIL:


URL:


Kommentera här:

Trackback