Frågestund, svaren

Två frågor dök upp i mitt huvud när jag tittade på den senaste filmen från Björn.
Du rider honom utåtställd en del. Vad är syftet med det?
- Det är något jag fått lära mig hos Björn nu. Så fort jag känner att han börjar lätta lite i bak och ha en tendens till att sparka så ska ja ha honom lite mer på ytter, blir han då istället lättare åt andra hållet (att han vill fortsätta sparka) ska jag rakställa honom så bakdelen inte hamnar varken innanför eller utanför framdelen. Så att ha honom lite på ytter är helt enkelt för att få in bakdelen och få honom att sluta tänka ”sparka”. Hoppas du förstod de lulliga svaret. Jag känner mig själv ganska lullig i hans ridning just nu ;p hihi


Du rider honom med ganska låg och bred hand. Hur reagerar han på en mer buren hand?
- Också någonting jag fått lära mig hos Björn. Att ha en låg och lite bredare hand hjälper honom att slappna av lite mer och ta bettet. Man får nästan rida honom lite överdrivet ”unghästigt”, med ledande händer osv för att han inte ska tjura ihop. Jag har ridit honom med buren hand – när han är avslappnad. Och då tycker jag att det funkar bra! Så tror inte han skulle reagera så mycket annorlunda, så länge han är avslappnad :)


När du sålt Gustav ska du då köpa ny unghäst eller blir det en häst som redan rids i höga klasser osv.?
- Om jag säljer Gustav köper jag inte en häst under 6 år (om det absolut inte skulle klicka med en unghäst). Men nu vill jag ut och tävla och ha roligt, så därför blir de nog något mer rutinerat som jag i alla fall kan rida 130 på.


Hur träffades du o Marcus? Och o hur länge har ni varit tillsammans?
- Vi träffades på krogen genom hans syster Melinda. Jag skrev mitt mobilnummer på ett av hans kvitton haha, sen träffades vi ytterligare en gång på krogen en vecka senare och då frågade han ”skulle ja ringa?”, jag bara skratta och dagen efter ringde han och vi bestämde träff. Jag hade inte en tanke på pojkvän eller ens ”dejta” någon, men de var något med Marcus, pirrade riktigt härligt när ja såg eller tänkte på honom! Vi har varit tillsammans i 1 år och typ 3 månader nu i juni. Känns som de har varit mycket längre, ja är så otroligt lycklig med honom :)


Vad heter din pojkvän? :) Hur länge har ni varit tillsammans?
- Han heter Marcus. 1 år och tre lyckliga månader hihi


Om du fick köpa vilken häst som helst, rimlig prisklass inga världsstjärnor. Typ nån du vet eller kompis häst vad skulle du köpa då?
- Jag älskar min kompis Klaras häst Itop!! Men min drömhäst är ett 7 årigt sto efter Quite Easy som ska ha gått 130 cm, så nått sånt skulle jag väl köpa isåfall. Men sen är ju sånt där skitsvårt. Har man för höga krav tror jag aldrig att man hittar något. Sen att hitta nått i en rimlig prisklass är skitsvårt!


Hur hög är Gustav ?
- Har aldrig mätt honom, men gissar på att han ligger runt 170 cm.


Hur gammal va du när du började rida?
- Första gången jag satt på en häst så var jag nog 4 år, sen började jag på ridskola när jag var 5 år. Hade min första foderponny når jag var 7 år, sen fick jag min första egna ponny när jag var 9 år :)


Vem är din förebild?
- Älskar Marcus Ehning!!


Vad tycker du om att ha travare som ridhästar?
- Jag tycker de är ganska coolt hur man kan omskola en travare, som oftast är född/framavlad för att gå på trav. Finns väldigt många fina travare, vi har en här i Norrköping som jag bara älskar, Knut the moose heter han, riktigt häftig travare! Sen skulle jag aldrig köpa mig en travare själv och ha som ridhäst, men de är ju en helt annan sak.


Har du jobbat på Outlet i Sörping? Var det ett bra jobb? Jag känner igen dig och har för mig att jag sett dig där..
- Ja, de har jag faktiskt! Jobbade där hela förra sommaren. Bra, jag fick ju en lön varje månad ;) Sen kunde de va lite ensamt vissa dagar när man jobbade 10-19 och det var dåligt med folk, då var det väl inte jätteroligt. Men vissa dagar var super, speciellt under juli månad, då vi alltid var två som jobbade.


Ska du fortfarande sälja Gustav? Eller bestämt dig för och ha kvar honom nu när det gått så bra & rida för Björn osv? :)
- Gustav kommer att stanna hos mig till augusti – september. Sen får vi se! Dyker rätt köpare upp är han till salu, annars får han nog stanna. Självklart skulle jag vilja ha nått mer färdigt, men känner att ja inte kan sälja Gustav till vem som helst eftersom han är ganska svår. Så han blir kvar hos mig ett tag till. Men som jag sagt förut, allt är till salu för rätt pris.. Sen skulle ju den absolut drömmen vara att ha kvar Gustav + en mer färdig :)


Är det heltid, -halvtid, -deltidsjobb du har?
- Just nu är jag bara timanställd och ska egentligen bara jobba 20 timmar i veckan, men har så många timmar som en heltidsjobbare har just nu. Till hösten hoppas jag på en fast, heltidstjänst, men allt kan hända!


Hur fick du jobbet, sökte de folk eller du ”spontanansökte”?
- Allt är tack vare pappa! Han var på en resa och träffade min chef, som de visade sig att han kände. Dom började prata och då sa min chef att han kanske kunde behöva folk till sommaren, men att jag fick komma in och provjobba först. Sagt och gjort! Efter två dagars provjobbande i mars fick jag helt plötsligt en timanställning och 20 timmars jobb i veckan. Hur glad som helst för det!


Vad gillar du mest med Gustav?
- Hans personlighet. Han är så himla mysig och social! Har verkligen en jättefin personlighet. Sen är ju ja hans temperament en ganska bra egenskap också :)


Hur var känslan när du provred honom?
- Min första tanke när jag red honom var ”de finns kapacitet, de kan nog bli nått”. Annars vart han väldigt seg och ur kondition. Slog ganska mycket, men han hoppade bra!


Jag tänkte nu när det är bestämt att Gustav ska säljas. Ska du leta ny unghäst eller en som redan är rutinerad? Du har inga planer på att ta in en för tillridning/försäljning?
- Blir de ny häst blir det en som är lite mer utbildad, helst en 7 åring. Nae, för de första tror ja att de inte är någon som skulle vara intresserad av att lämna en häst hos mig haha sen tror ja inte de blir lönsamt. Men man är ju alltid öppen för förslag :)


Hur ofta hoppas Gustav hos Björn?
- De vet ja inte riktigt. Max två gånger i veckan, tror bara han hoppar honom en gång i veckan då de är markarbetet och dressyren han behöver mest träning i.


Vilka är dina topp 5 ”vilja ha” saker inom rid & häst utrustning?
-  Just nu ser de ut såhär; Ett nytt tävlingsträns, ett HG eller Dyón hade suttit fint! Nya benskydd att ha hemma, typ Eskadron, mina fina Veredus har blivit jätteslitna :( En ny tävlingskavaj och hjälm hihi Sista sak jag skulle vilja ha ett nytt dressyrschabrak, equiline ofcourse!


Hur mycket tror du att du får för G om du säljer honom?
- Oj, alltså de där är ju jättesvårt! Allt beror ju egentligen på hur han fortsätter att utvecklas och vad han gör för resultat. Kanske 100.000, känns som att de vore ganska rimligt i alla fall. Men fortsätter han att göra bra resultat på tävlingsbanan, utvecklas och blir mer trygg i markarbetet kanske ja får mer. Allt beror ju på vem som köper honom och vad jag har för tankar på ny osv. Svårt att säga idag, drömmen hade ju vart typ 250.000 ;D haha mer intressant och se vad alla ni läsare hade gett för honom ;)


Är du en utpräglad hoppryttare, eller tränar/tävlar du även dressyr ( eller har gjort )?
- Jag vill nog vara utpräglad hoppryttare hehe. Men jag gillar att träna dressyr. Att tävla dressyr är inte riktigt min grej då ja tycker de är fruktansvärt orättvist och hatar bedömningssport på de sättet! Men har tävlat dressyr upp till LA och kommer alltid träna och tävla lite smått i de för att inte fastna och få lite omväxling, tror jag är nyttigt :)


Saknar du Samantha? Om du fick möjligheten skulle du köpa henne då om du skulle få det erbjudandet imorgon? Älskar verkligen den hästen, så vacker!
- Jag saknar Samantha jättemycket! Men jag vet att hon har det superbra hos sin nya ägare, bättre skulle hon nog knappt få. Hade jag haft pengar och stallplats hade jag köpt henne, absolut! Hon och jag klickade verkligen ridmässigt och de kändes bra när jag red henne. Med tanke på att vi avslutade vår säsong med placering och felfri 115cm klass hade det varit spännande och se hur vi hade legat till nu. Målet med henne var att rida stadiga 120cm rundor och få chansen att rida 125cm. Planen från början var ju att ha kvar henne till mars i år så de hade varit intressant. Men självklart saknar ja henne och absolut – fanns pengarna skulle jag köpa henne! Älskar också den hästen, så då är vi två :)


Vilken häst som du inte ägt men ridit ligger dig varmast om hjärtat?
- Samantha utan tvekan! En häst jag bryr mig otroligt mycket om och önskar verkligen henne all lycka. Så tacksam för min tid med henne, hon var helt fantastisk.. Kommer aldrig lämna mitt lilla hjärta :)


Hur mår din Vovvi?
- Han mår jättebra! Han har gått en kurs nu med pappa under våren och tydligen varit jätteduktig! Han är fin min lilla voffi! Han har inte varit skadad eller sjuk änsålänge i alla fall , så vi får hoppas att de håller i sig.


Kan man inte få en liten titt på hur nya huset ser ut, ditt rum osv?
- Självklart! Kan fota de nästa gång jag är ledig, så imorn hehe. Dock är de ju inte klart så inte så mycket kul att se, men visst kan ni få en liten titt!


Vilket land skulle du vilja resa till, som du inte varit i?
- Många! Aruba, England, Frankrike, Italien och USA! Önskar att jag hade pengar, tid och allt för att kunna åka ut och resa. Men dom ovannämnda är dom länder/städer ja absolut vill besöka!


Längtar du till Falsterbo?
- Som en toook! För de första – semester! Sen en Falsterbo resa som för en gångs skull kommer bli ganska lugn. Bara jag och min fina Klara, på hotell och bara tre dagar. Kommer bli hur bra som helst! Har redan skrivit en inköps lista ;) hihi


Vad har du för kamera?
- Jag har en Nikon D300, superbra! Sen har jag tre olika objektiv till. De flesta bilder tar jag med ett Nikkor 70-200mm. Har även ett Nikkor 18-70mm, Sigma 10-20mm och ett Nikkor 80-200mm.


Kan du inte ta lite bilder på din förvaring i sadelkammaren? Och ert nya hus?
- Absolut. Får bli sen när jag gjort en liten rensning i sadelkammaren. Men självklart kan jag fixa det! Bilder på huset kommer imorgon tror ja :)


Kan du inte länka dina favvo sidor som du beställer häst grejer ifrån?
- Klart jag kan. Dock är de väldigt sällan jag beställer saker. Ber hellre en butik i min närhet beställa hem isåfall så slipper ja frakt osv. Sen kikar jag hellre i butiker och klämmer på saker och ting istället för att internetshoppa, så kan inte så mycket sidor faktiskt!
http://www.ryttarstugan.se/ - min klara favorit!
http://www.skarahastsport.se/
http://www.innrider.com/


Så hoppas alla blev nöjda med svaren :) Kul med så många frågor! :) hihi nu ska jag åka till min bästa pojkvän!


Kommentarer
Postat av: jennie kristensson

ska du till falsterbo? vilka dagar? :D oh vad jag hoppas vi e där samtidigt!

2010-06-06 @ 20:35:35
URL: http://jenniekriistensson.blogg.se/
Postat av: Jenny

åhh verkar var någon av dina läsare som gillar sami :D underbara sami :) hur går det med gustav nu? :D

2010-06-06 @ 23:06:18
URL: http://jeeennnyyy.blogg.se/
Postat av: Josefine - hästblogg

Marcus Ehning är också en av mina idoler!!

2010-06-07 @ 01:05:06
URL: http://jsohlman.blogg.se/
Postat av: Linn Skjetne

TESSS!!! Köp den, du hade varit så snygg i den, jag tycker det är den snyggaste kavajen som finns!! :D

2010-06-07 @ 09:35:35
URL: http://linnskjetne.blogg.se/
Postat av: Linn Skjetne

Det är en kingsland du har också va? Är den strecthig i materialet? Hade min bara varit lite lite stretchig hade den passat mig.

2010-06-07 @ 09:50:33
URL: http://linnskjetne.blogg.se/
Postat av: Linn Skjetne

Låter som en jättebra idé! Jag säljer lite saker nu för att jag ska ha råd att köpa en ny haha, blir så himla varmt att rida i en ullkavaj på sommaren haha!

2010-06-07 @ 09:59:58
URL: http://linnskjetne.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

NAMN:
Kom ihåg mig?

MAIL:


URL:


Kommentera här:

Trackback