Galopp program

Jag skulle så himla gärna vilja ha en exakt motivering vad detta galopp program åstadkommer? har ju kommenterat tidigare att Åf ordinerar detta oavsett häst, och oavsett diagnos, till exakt ALLA hästar. Men ingen av klienterna som tar till sig ordinationen har ngnsin en förklaring exakt vad det skall fixa, eller ordna. Jag har som sagt fått den ordinationen på en häst med svår artros i bägge bak, och har även bekanta med hästar som blivit utdömda, som enligt detta galopp program skall bli helt fit for fight. Jag är väldigt skeptisk, och ännu mer skeptisk är jag när folk får guru stämpel, eller man som mottagare, inte kan motivera vad det är man försöker åstadkomma.

det galopp programmet är tuffare än mycket arbete är på en fullt frisk , igångsatt häst.
så ja - jag är mycket nyfiken på en motivering.

- Då måste jag säga att jag är allt annat än skeptisk mot detta program. Alla mina hästar som fått detta program som behandling har blivit helt friska och superfräsha! Galoppövningen bygger upp musklerna på hästens bakdel, framför allt bakknä, kors och rygg. Eftersom hästen får gå i en ganska fri form i galopp, med ryttaren under lätt sits störs den ytterst lite och får använda hela kroppen på ett bra sätt. Övningen är prövad och diagnoserad och har fungerat på 8 av 10 hästar tydligen. Dessutom bygger övningen upp en bra styrka och kondition för hela kroppen. Att "arbeta" hästen under galopp är tex bra mycket bättre än att arbeta den i trav. På ett bra underlag och på så rakt spår som möjligt stärker du hela hästens bakmuskulatur. Vill du ha utförligare motivering eller förklaring tycker jag du ska ringa ÅF, med tanke på hur skeptisk du är :) Hur blev din häst då, med svår atros efter detta program? De är jag nyfiken på! Jag tror på denna övning helhjärat. Tror mer på denna än tex vila om hästen har en kotledsinflamation osv. Som sagt - den har fungerat helt kalas på mina hästar genom åren och jag använder den minst en gång i veckan! JAG rekomenderar den verkligen, men är man skeptisk - ring ÅF!

Fast åker du dit med en häst som inte har kondition ändras ju programet. Så nja, osäker på om detta program skulle vara jobbigare än tex ett hårt dressyrpass. Rider man övningen på rätt sätt med alla pauser, form osv tar den ingen skada utan stärker. Dessutom kan du ju göra övningen i lina, helt utan ryttare som gör att övningen trappas ner en nivå. Jag litar helt på ÅF. Alla som jag pratat med som fått denna övning har också haft fullt friska hästar vid återbesök så, som sagt. Jag har ingen negativt att säga om de :)


Kommentarer
Postat av: Lisa

Tess, kan du inte förklara hur galopp programmet fungerar? Eller du har gjort det innan..?

Hade varit jätte kul att testa detta på Pollan som behöver stärka upp sina bakben mer.

Lisa

2010-03-04 @ 21:00:41
URL: http://lisakarolin.blogg.se/
Postat av: Rebecca

Jag tycker också att det låter lite i tuffaste laget, men har aldrig provat så jag ska inte säga för mycket. Däremot skulle jag nog inte använda det på en häst med kotledsinflamation, om jag inte säkert hittat orsaken till den skadan och åtgärdat det. Kotledsinflamation är ju oftast ett symptom på att det är något annat som inte är okej.

2010-03-04 @ 21:33:24
Postat av: Jenny

har du använt det på sami ? jag tänkte hon har tappat ganska mycket muskler i rumpan nu kan det var bra att köra detta på henne då? :D

2010-03-04 @ 22:18:51
URL: http://jeeennnyyy.blogg.se/
Postat av: Åsa

Jag tycker med att detta låter lite galet faktiskt, ingen annan veterinär vet jag ordinerar det heller faktiskt. Men du, på lina trappar man väl inte ner det hela, springa runt runt på en volt är ju sämsta tänkbara, spec vi kotledsinfl.

2010-03-04 @ 23:16:37
Postat av: Kristin

Galopprogrammet är underbart bra! När jag hade min förra häst red jag galopprogrammet 1g/vecka. Hon var aldrig halt,men Åsa F säger att det är super om man kan ha det en gång/veckan som vanlig träning. Dessutom, är det bra för "lite väl kontrollerande ryttare" som tvingas slappna av lite och låta även den hetaste hästgaloppera på lång tygel ;). Jag gillar att du förespråkar detta! Jagvet inte hur många hästar jag känner till som gått detta galopprogram - ALLA har blivit fullt friska hittills..

2010-03-05 @ 07:59:42
URL: http://kristinxandersson.blogg.se/
Postat av: Alexx

jag har aldrig gjort det själv ordenkligt, och vet inte vilken ståndpunkt jag har egentligen men vad jag har sett på tess hästar verkar den ju funka. dessutom verkar det vara ett effektivt sett att få hästen musklad och bra kondis.

2010-03-05 @ 08:20:43
Postat av: Helena

Svar på dina frågor Tess:

hästen med artros dömdes ut, av samma veterinär, när de väl gick till botten med varför den blev halt, och den var ordinerad programmet trots hältan.



utsagon om hur hårt programmet är, kommer från ÅF och hennes assisternade själva - dvs det är de själva som påpekar att programmet är hårt även för en fullt frisk häst. Detta har de uttalat sig om till mig face to face, så nej, jag behöver inte checka det, utan kan dra mina egna slutsatser av att som jag säger, metoden ourskiljningslöst ordineras SAMTLIGA hästar som går under denna kliniks vård.

2010-03-05 @ 09:26:15
Postat av: Fille

hej gumman, letade efter galopprogramet i din blogg men hittade de inte kan du inte länka till de i min blogg är du snäll :) <3

2010-03-05 @ 09:44:26
URL: http://teamcc.blogg.se/
Postat av: Caroline

Jag tycker det låter vanvettigt, Hörde mig för med min veterinär carina olsson melin och hon tyckte absolut inte att man skulle utföra detta program på någon som inte var i full tävlingskondition.



Att detta skulle bota hästen bättre än vila vid kotledinflamations är väl helt befängt. Det ända som läker en kotledsinflamation är som vi alla vet är kortison eller hyaluronsyra (tuppkam) och VILA. Därefter en försiktig igångsättning i skritt på rakt spår och därefter trav på rakt spår.



2010-03-05 @ 10:10:24
Postat av: Helena

tillägg: ett grundläggande faktum vid ledinflammationer är vikten av VILA och att belastningen på leden minskar för att bryta processen som startat. Att köra ett stärkande galopp program på en FRISK häst, kan stärka efter den redogörelse du pratar om, men det är inte samma sak som att ordinera ett sånt program på en konvalecent eller en konstaterat sjuk häst, det är ren idioti ursäkta svenskan.



du kan lära dig mer om ledinflammationer precis vart som helst på nätet, ett exempel finns här:



epsilon.slu.se/10303987.pdf

2010-03-05 @ 11:19:15
Postat av: malin

galopprogrammet är fantastiskt!

2010-03-05 @ 15:22:26
URL: http://mallizzp.blogg.se/
Postat av: K

Jag kan till viss del förstå kritiken mot galopprogrammet, framförallt som Helena skriver vid ledinflammationer.



Men för det första så har ju som Tess skriver inte gustav behandlats för detta? Och för det andra tycker jag att det är lämpligare att ta upp den kritiken med ÅF, då det faktiskt inte är Tess påhitt och hon ska inte behöva försvara det i sin egen blogg.



Alla väljer ju själva vad man ska tro på, finns lika många idéer som det finns vet. Men av det jag sett i filmväg på gustav tycker jag att galopprogrammet nog kan passa honom bra, för att stärka upp sig är ju vad han behöver??



2010-03-05 @ 15:35:44
Postat av: Helena

K

Jag har tolkat det som att gustav hade problem med bakknäna och blev behandlad i baknä lederna pga detta. du har rätt i att det inte är lätt för Tess att veta, oftast köper man ju vad ens veterinär säger. Men jag tycker då det är mer än skäligt att ha rätt att få påpeka att metoden strider rakt emot all annan behandling av ledproblem, och att den ÄR väldigt aggressiv, och omdebatterad. Inte bara här i bloggen det lovar jag dig : ) Trist att det inte faller i god jord när man ifrågasätter ngt. Jag visste INTE allt när jag var 20 + år, så att man själv alltid vet bäst det tycker jag är rena floskler faktiskt.

2010-03-05 @ 16:41:48
Postat av: Linda

det jag inte förstår med alla kommentarer här är att du fick ju hästen friskförklarad efter allt detta så vad är folks problem? antagligen så har det ju funkat eftersom han är frisk. fy fan för folk alltså, allt beror ju på vad hästen behöver :s du är duktig tess, känner dig inte men älskar din blogg verkligen & ditt sätt o hållas med hästar.

2010-03-06 @ 20:58:04
URL: http://lindaboquist.blogg.se/
Postat av: emelie

skulle verkligen vara super kul om du kunde förklara hur man gör i galopp programmet tror det skulle hjälpa mig och min häst väldigt mycket, :)

2010-03-07 @ 10:46:12
URL: http://midnightthriller.blogg.se/
Postat av: kerstin

Jag håller just på med detta galopprogram. Har utövat detta på min häst nu, och vi har precis börjat programmet. Hon har stått nu innan i nästan 3 veckor, men det här är verkligen inget för förstör. Som sagt så stör det hästen otroligt lite. Åsa Frykman gav detta program till min häst efter att hon blev halt. Hon är import och är och har blivit felt musklad, dvs. olika mkt muskler på hennes sidor och detta ska göra att det blir jämt!

Jobbigt men enkelt. Varannan dag sammanlagt 18 min galopp! Låter sjukt mkt, men ur en hästs perspektiv är det betydligt mindre, men svettinga blir dem!

2010-06-27 @ 16:29:26
URL: http://kerstinc.blogg.se/
Postat av: jenny

Galopp programet är super.

Min hästa vart frisk och i super kondition och välmusklad.

2010-07-23 @ 08:58:14

Kommentera inlägget här:

NAMN:
Kom ihåg mig?

MAIL:


URL:


Kommentera här:

Trackback