Säkerhetsväst

Det har länge diskuterats om det här med säkerhetsväst på tävling.
Idag ser regeln ut som följande. Ryttare måste bära säkerhetsväst vid all ridning på tävlingsområdet (i hoppning) fram till och med det år ryttaren fyleler 18 år. Gäller vid alla typer av tävlingar.

Jag minns när denna regel först kom, vilket härj de blev om den! Var många som sa att "jag ska aldrig ja säkerhetsväst, då slutar ja tävla!", "varför måste hoppryttare men inte dressyrryttare ha de?!", "fy fan va fult!" ja, kommentarerna flödade ut. Men, jag vet efter de ingen som slutade tävla, eller fortsatte klaga över detta. Utan folk kom till tävlingsplatsen, tog på sig västen och red.

Så vad är för och nackdelarna med säkerhetsväst? Är den en bra eller en dålig regel som först in i hoppningen? Varför tror ni att hoppryttare tvingas till denna regel men inte dressyrryttare? Kan inte en olycka hända på dressyrbanan också? Hiss eller Diss för säkerhetväst?

Själv har jag en Tipperary (ej godkänd för ryttare under 18 år). Jag tycker den är supebra! Den är mjuk, följsam och det känns knappt att du har den på dig. Perfekt för mig som har en ond, dålig och känslig rygg. Dessutom är den snygg - för att vara en säkerhetsväst. Jag har inget problem att rida med den och jag tycker regeln är bra. Det finns snygga säkerhetsvästar så de finns inget att klaga på igentligen :)


Tipperary säkerhetsväst.

puss o kram tess


Kommentarer
Postat av: Alex

det är en bra regel tycker jag! eftersom det ofta finns folk i hoppningen som flänger runt på sina ponnyer utan att riktigt kunna "rida". I dressyren skulle det aldrig fungera eftersom du inte kan ha en väst i en dressyrsadel. usch så obekävmt det skulle vara! dessutom händer inte lika mycket olyckor på dressyrtävling.

2010-05-14 @ 13:32:03
Postat av: Siri

Jag har också en Tipperary och jag tycker den är fantastiskt skön. Synd för juniorerna att den inte är godkänd för då skulle troligtvis inte lika många klaga på säkerhetsväst.

2010-05-14 @ 14:00:11
URL: http://callestraning.blogg.se/
Postat av: Jennie Kristensson

Egentligen kan det faktiskt hända lika mycket olyckor i dressyr som hoppning, kanske att risken är större inom hoppningen med all fart och hinder, men vem säger att det inte kan hända på dressyrbanan? jag har en kompis som trilla av och låg på intensiven i över en vecka, av att hon trilla av när hon skrittade(!!!!), allt handlar om hur man trillar. Sen varför just 18 års gräns egentligen? Det kan hända samma olyckor fast man är 18 år.....

2010-05-14 @ 15:10:34
URL: http://jenniekriistensson.blogg.se/
Postat av: Yasmine

Varför är den inte godkänd för juniorer? :)

2010-05-14 @ 20:08:24
URL: http://yasminesriddagbok.wordpress.com
Postat av: Matilda

Jag har också en Tipperary och är sjukt nöjd med den, finns ingen på marknaden som kan konkurrera med den.

2010-05-14 @ 20:25:15
URL: http://ryttarinnanmatilda.blogg.se/
Postat av: Anonym

Jag har en racersafe, helt underbar. Jag har aldrig varit tvingad att rida med väst då jag har varit över ålders strecket ett tag. Jag tycker att den är helt underbart skön!

2010-05-15 @ 08:10:44
Postat av: Sandra

varför är den inte godkänd för juniorer? Vad är det för punkter den inte uppfyller ?

2010-05-15 @ 12:41:31
Postat av: Josefine - hästblogg

Tipperary västen är underbar! Men den är ju inte godkänd så kan ju inte rida med, vilket är väldigt surt... Måste sätta på mig RaceSafe och känna mig som en michelingubbe...

2010-05-20 @ 13:45:32
URL: http://jsohlman.blogg.se/
Postat av: Lotta

Det är en bra regel.. vettigare än att man inte får rida med huva på jackan tycker jag. Många olyckor som blir mildare av väst. Har min väst att tacka att mina revben är hela faktiskt :P



Olyckor händer mest hela tiden, många händer tyvärr i hanteringen. Igår under tävlingarna i björbäck blev en pappa sparkad vid lastning tror jag? Ambulans till sjukhuset, idag blev en tjej sparkad rakt i huvudet och flög och slog i naken/ryggen.. blev också ambulans till sjukhuset. Vi diskuterade att det egentligen borde vara hjämtvång vid all häst hantering på tävlingsplatserna.. alltså om man leder osv..(inte speciellt orligt när det är varmt och så men tex denna hästen blev skrämd och for upp i luften)



Jag har en egen väst, hade alltid den på mig vid hoppning, uteritt m.m. men blivit sämre på det nu.. uteritter används den på och vissa hoppträningar.. borde dock alltid använda den :/

2010-05-22 @ 17:44:50
URL: http://hastfotografen.webblogg.se/
Postat av: IA

Vart köpte du din väst? Letar som en galning efter en sådan.. :)

2010-08-02 @ 23:10:51
URL: http://missia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

NAMN:
Kom ihåg mig?

MAIL:


URL:


Kommentera här:

Trackback