Hoppträning

Tänkte jag kunde återberätta gårddagens markarbets-/hoppträning.

Tränade då alltså för Kerstin Bindekrans tillsammans med Frida och Kasper, Gustav var otroligt laddad! Kände redan när jag hoppade upp och han började sadeltvånga att detta kommer bli ett riktigt jobbigt pass och visst hade jag rätt. Vi fick börja med att rida fram hästarna på helt långa tyglar, dvs låta hästarna hitta deras egna balans i trav och galopp utan att dra i tyglarna. Jättenyttigt verkligen, vet att Patrik Kittel använder samma teknik när han rider fram (iaf på clinicen vi var på). Dock så sprang Gustav mest fort, småhalkade och kändes ganska okoncentrerad, men kämpade på en då. Han var totalt genomsvettigt bara efter framridningen!

Tog långa skrittpauser ofta för återhämtningens skull eftersom han inte är helt igång. Jobbade sedan hästarna på en 8-volt över ett lågt räcke på ca 40 cm, här skulle hästarna vara runda för innerskänkeln, avslappnade och bara rulla över detta lilla hinder på en åtta, Gustav körde full fart. Han accepterade verkligen inte innerskänkeln och tog mest bettet och stack - grymt taggad. Fick verkligen kämpa!

Övergick sedan till att hoppa hästarna på volt med bom framför och bakom räcket på ca 60cm, här kändes Gustav fin. Framför allt för att han inte kändes de minsta hopp- eller hinderrädd som jag var rädd för. Dessutom lyssnade han faktiskt ganska bra i denna övning även om det blev en del kamper om denna jäkla innerskänkel.

Som sista grej innan det fick räcka för min och Gustavs del var att hoppa tre hinder på en svag S-båge. Räcke, 26m till oxer och 21 m till räcke. Här fick jag jobba på att lägga volter innan och efter varje hinder eftersom han stack iväg för mig och inte var i balans. Oj vad vi tragglade med detta! Fick ingen bra känsla alls.. Kändes mest joobbigt.


Överlag ett ganska bra träningspas, men jag är inte nöjd med varken min eller Gustavs insats. Det märks att vi båda vilat och han kändes mest oriden idag och jag stressad och okoncentrerad. Det kan inte alltid gå bra, men nu har vi åtminstone någonting att jobba vidare med och jag vet precis hur vi ska jobba vidare- känns bra :)



Kommentarer
Postat av: Karin

Om du kommer köpa fler träns i framtiden, vilka är då den Top 3 listan med träns som du vill ha? :)

2011-12-15 @ 19:27:35
URL: http://kaarinlundberg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

NAMN:
Kom ihåg mig?

MAIL:


URL:


Kommentera här:

Trackback