Videoklipp

Från dagens ridning
2011-12-11 .


Kommentarer
Postat av: Anonym

ser ut som att du hamnar i stolsits idag.. eller i bakvikt! brukar tycka att du har en väldigt bra sits annars!

2011-12-11 @ 20:10:45
Postat av: Frida

Härligt kämpat Tess! Ni är tillbaka på nolltid :)

2011-12-11 @ 21:00:27
URL: http://friduusss.wordpress.com/
Postat av: IDA

Tycker att du rider så galet bra! Väldigt imponerad av ditt tålamod och att du är så lugn helt tiden =)

Och dina gråa ädla springare är ju bara så snygg! =)

2011-12-11 @ 21:20:23
URL: http://ohyees.blogg.se/
Postat av: Anonym

Försök och inte tjuvdra i honom, en häst som är het o vill framåt blir snarare besvärligare om man tar i dem. Spec om han inte är hoppad på länge, låt han galoppera på lite :)

Och glöm inte mjukna i dina tygeltag så han inte slår upp huvudet.. :)

2011-12-11 @ 23:35:57
Postat av: Jenny

Jäklar vad spänd/het han blir på bommar/hinder! Håller med om att du är duktig på att hålla dig cool och ta det lugnt och metodiskt fastän han fortsätter att hoppa jämfota bak :)

2011-12-12 @ 01:22:35
URL: http://jenny-mino.blogspot.com/
Postat av: ridsmurf

Rid med vanligt tränsbett när hästen är så oriden är mitt tips. Nu tar han inget stöd och reagerar väldigt häftigt på dina tygeltag. Tycker också att du jobbar lite fel med bomövningarna. Låt hästen springa om den vill, meningen är att bommarna ska stoppa upp den och få den att vilja balansera sig. Anledningen till att han hoppar jämfota som någon säger här, är att han tappar balansen när du tjuvnyper honom med tygeln. Så fort han börjar se fin ut (som han är, eftersom du lagt ner fint jobb på honom) i galoppen så tar du tillbaka honom och han tappar balansen. Kul att han är på G igen! MVH Icke expert eller proffs som själv gör/har gjort samma fel...

2011-12-12 @ 09:16:10
Postat av: Pauline

du har inte funderat på att korrigera honom med att rygga honom när han "bråkar". Och varför sitter du och säger "prooo" hela tiden när du står i fältsits, om du vill ha honom mer tillbaka i galoppen, sätt dig ner och ta tillbaka honom. Nu ger du honom bara dubbla signaler, inte konstigt att han blir knäpp då.

2011-12-12 @ 11:41:22
Postat av: Angelica

Jag blir så fruktansvärt mörkrädd när jag läser dessa kommentarer. Hittat hit till din blogg för ca 6 månader sedan så nej, jag har inte följt dig sedan början med Gustav. Det här är min första kommentar jag lägger här och det gör jag för att jag reagerar starkt på vissa av kommentarerna som ska låta så pedagogiska men är rent av skit.



Du verkar ha väldigt många som följer dig och lägger negativa kommentarer...och jag kan inte förstå varför!

Jag själv tävlar på hög nivå, mitt efternamn är Augustsson och jag kan inte annat än tycka att du har gjort ett kanonjobb med Gustav! Denna video visar exakt just att du arbetar honom på ett korrekt sätt. Du är otroligt mjuk i din sits, följsam och släpper efter när han gör rätt. Som någon annan skriver här innan att du ska släppa på honom stämmer ej, då skulle han rusa rakt fram innan samt efter hindret, du tar en förhållning på honom som han lyder, ibland med lite små protester, och genast släpper du efter trots att han studsar hit och dit. Du ger honom även en klapp! Föredömligt! Folk bakom en dator kan lätt leka kunniga. Vad har ni egentligen presterat? Håll inne med kommentarer när ni klart och tydligt inte vet vad ni pratar om! Stå på dig Therese. Man kommer ingenvart utan att kämpa! :) Jag kommer forts att följa dig här på bloggen. Kram Angelica Augustsson

2011-12-12 @ 13:21:14
Postat av: Alida

hahaaha säkert att du är Angelica A. Eller det kanske finns fler med samma namn? Men du känns påhittad. Dessutom tror jag den riktiga angelica har annat för sig än att sitta och kommmentera bloggar MITT på dagen. (tex rida).

2011-12-12 @ 13:58:27
URL: http://peplis.blogg.se/
Postat av: ridsmurf

Första gången jag någonsin kommenterar hur någon rider i en blogg, har följt Tess sedan hon köpte hästen...Vet hur mycket hon har kämpat, precis som jag gör med mina två hästar varje dag. Håller inte alls med dig Angelica i hur hästen bör ridas faktiskt, och blir lite förvånad över ditt svar måste jag säga.

2011-12-12 @ 14:07:43
Postat av: Rebecka

Här blir det livat som vanligt.

Tycker du kämpar på bra, han ser jäkligt svår ut. Du ska inte träna ngt för Björn. Han kan ju Gustav sen innan?

2011-12-12 @ 14:19:47
URL: http://rebeckawersten.blogg.se/
Postat av: Cornelia

Angelica var den enda vettiga kommentaren hittils. Gosh Tess, tycker du gör rätt, ser mycket Zwiggy i Gustav just nu, och herregud hon har slagit upp huvudet ett antal gånger när jag säger åt henne att hon inte alls ska springa iväg. Det tar dig/alla andra flera steg längre att helt enkelt säga till hur fort det ska gå från början, istället för o vänta tre månader på att hästen själv ska fatta att den springer för fort, alltså.. Målet är ju att du med ben och hand ska kunna kontrollera farten, amiright? Det är ju inte hästens jobb, hästens jobb är att lyssna på dig, och för att få respekt och lydnad så bör man ju tala om hur det faktiskt ska gå till.



Gogo!

2011-12-12 @ 14:20:41
URL: http://cooorre.blogg.se/
Postat av: emilie

sv: Ja de visste jag, och jag är medveten om konsekvenserna, nu är de bara att hoppas på att dom lyckas rida in henne..

2011-12-12 @ 15:12:35
URL: http://www.misspersson.se
Postat av: Caroline

Tycker inte alls att man ska bara låta hästen springa på som vissa tycker här, hästar vet inte sitt eget bästa och det är så lätt hänt att det då händer en olycka. Målet är väl ändå alltid att hästen ska vara så lugn som möjligt. Alla hästar är olika vissa blir tillbaks på ruta ett efter vila, vissa behöver verkligen traggla småhinder och bommar för att lugna sig. Därmed inte sagt att G är på ruta ett men inget konstigt att han är taggad efter en vila, formen är färskvara. Kul att han är frisk nu!

2011-12-12 @ 17:48:04
URL: http://internationalshowjumping.se
Postat av: Pillan

Ni är sånt fint par! Ser jätte trevligt ut. Mvh Pillan

2011-12-12 @ 18:32:04
URL: http://pillllans.bloggplatsen.se
Postat av: Elin

Alla ni som tycker att det finns för hårda kommentarer, gå in på Emelies misspersson.se och se hur Tess själv skriver sina kommentarer.

Jag vet inget om deras relation men det tycker jag var skarpt skrivet, som många andra kommentarer jag sett komma från den här bloggen.

Jag älskar Tess blogg och har nog följt den nästintill sen start men som sagt, ibland blir det lite vad man själv gör.



Lycka till med din fina häst, Tess!

2011-12-12 @ 19:16:31
URL: http://ljungeln.blogg.se/
Postat av: Emelie

Kul att ni har kommit igång!

2011-12-12 @ 23:07:07
URL: http://pemme.spotlife.se
Postat av: Linnea

Gud vad fin och häftig han är, även om det syns att han blir svårriden :) Jag tycker iaf att du rider honom väldigt bra!

2011-12-14 @ 13:34:32
Postat av: Martina

jag tycker du är super duktig tess !! kämpa på.

2011-12-14 @ 16:21:04
Postat av: Julia

Du rider honom verkligen super-bra, mjukt och konsekvent! Tummen upp!

2011-12-15 @ 02:20:24
URL: http://ohjuliet.blogg.se/
Postat av: Matilda Lind

jag = 13-årig. Har alltså inte ett "hum" om hur en häst ska gå egentligen då alla har olika tankar och åsikter om det här. Men tycker du är grym Therese, nya idolen och ser upp till dig! :)

2011-12-15 @ 21:27:39
URL: http://mmatildalind.devote.se
Postat av: Paula

Gud vad fint det ser ut! ville bara tipsa dig lite om att de säger proo ganska ofta och tillslut kommer han sluta att lyssna på det. Inget illa ment med det ;) bara satt du vet <3

2011-12-18 @ 16:47:51

Kommentera inlägget här:

NAMN:
Kom ihåg mig?

MAIL:


URL:


Kommentera här:

Trackback