Frågestund, svar

Anonym:
Vart är samantha? Saknar du henne? Vad tror du ni hade ridit för klasser om du hade kvar henne?
- Samantha bor numera hos gulliga Jenny. Hon är kvar i Östergötland, så jag kommer att träffa henne på tävlingar i framtiden, vilket är superkul! Bättre hem kunde hon knappast få :) Självklart saknar ja henne, supermycket! Älskar den hästen otroligt och vill henne väl. Hon var ju dessutom den hästen som hjälpte mig tillbaka efter Peisans bortgång, så självklart är saknaden stor. Vi hade ridit 120 hoppning och LA dressyr tror jag. Kanske att vi startat någon 125 och kanske provat någon 130, men jag tror vi hade hållt oss på 110 och 120, där tror jag hon hör hemma. Hon måste tycka det är roligt och med tanke på hennes ålder och vad hon gjort så tror ja de räcker gott o väl för henne :) Ska bli superkul att följa henne hos Jenny i framtiden!


Anonym:
Vad är målet för Gurra 2011?
- Stadiga 110 rundor, försöka debutera 120 hoppning och LB dressyr. Sen bara njuta av alla träningar och tävlingar. Förhoppningvis så kvalar vi till avd A i hoppningen till sommaren och får rida lite mot klockan, de hade varit roligt, för jag tror Gurris är en liten speedhäst :) Men har absolut ingen brådska iår, vilket känns skönt.


Anonym:
Hur mycket kostar Gurra och alla prylar varje månad?
- Totalt kostar han ca 5 500 kr varje månad, då har jag räknat med stallhyra, foder, skoning, träningar och tävlingar. Blir lite mindre vissa månader och lite mer andra månader. Hade varit mycket billigare om han ätit som en normal storhäst, just nu äter han för två typ ;) hihi


Anonym:
Favorit tränare?
- Björn Svensson på hoppsidan och på dressyrsidan vet jag inte riktigt hihi gillar ju iofs Lotta Björe också.. Men Björn gillar jag då han förstår Gustav och har bra tänk och övningar.


Malin:
Har du någonsin struntat i att mocka en dag för att du inte orkat?
- Nej, absolut inte! Däremot kanske jag "slarvmockat" när det varit bråttom, dvs bara tagit bort bajset och inte kisset. Men sen har jag haft ångest i flera dagar efter och känt mig som en dålig ägare.. Men aldrig skitit i det helt och hållet! Har man skaffar sig häst har man ett ansvar också och om jag ska sova i en ren säng varje kväll ska min häst också göra de! :)


Malin:
Har Alex någonsin lagt sig i hur du har ridit Gustav så att du har känt dig kränkt?
- Det är alltid lite känsligt att köpa häst utav en kompis, speciellt när man har kontakt med den ofta. Men inte direkt så jag känt mig kränkt kanske. Men under perioden när Klara red Gustav fick jag känslan av att hon tyckte bättre om när hon red honom än när jag red honom. Men när det kommenteras genom bloggar eller andra internetsidor är det alltid svårt att tolka hur det egentligen ska sägas.. Dock har jag känt mig kränkt av andra, som tror sig veta bättre! Tror inte Alex hade sålt Gustav till mig om hon inte trodde att jag skulle klara av det :)


Malin:
Har du någon gång lyckats skämma ut dig på en tävling typ sagt "Vilken ful häst!" och så står ryttarens mamma eller något brevid?
- hahaha usch ja, faktiskt. Två gånger dessutom! Första gången var jag kanske 11 år och tyckte jag själv var jätteduktig och satt på läktaren och sa "vilken pucko som rider den där hästen på hackamoor, ser skit ut ju" hahaha usch, gissa vem som satt brevid? Jo mamman! Usch vad jag skämdes.. Sen var väl senast två år sen när jag sa nått liknande med "jävlar vilken undernärd häst, stackarn" och så satt mamman och tränaren brevid och blev skapligt irriterade! Då bad jag om ursäkt men sa samtidigt "ledsen, men jag tycker faktiskt den är för smal". Jag var nog inte så poppis där då hihi nuförtiden tänker jag lite mer på vad jag säger och när!


Malin:
Vilken häst på hastnet.se skulle du vilja ha om du fick välja fritt?
- Såg ingen direkt som jag liksom bara "deen vill jag ha".. Men dessa två hade jag kunnat tänka mig :)
http://hastnet.se/hastmarknad/sok/annons.php?aid=453320
http://hastnet.se/hastmarknad/sok/annons.php?aid=455340
http://hastnet.se/hastmarknad/sok/annons.php?aid=448055&inriktning=&typ



Malin:
Kan du inte skriva lite om din vovve? :)
- Självklart! Min fina Teddie ♥ Honom köpte jag lite på impuls tillsammans med pappa när våran förra hund, Kickan gick bort i bröstcanser. Han är en trevägskorsning, Border Collie/Schäfer/Labrador. Jag köpte honom den 24 januari 2007 han var då 14 veckor gammal. Älskade hund! Dock så är det mamma som fått honom till sin lille bebis, han följer henne vart hon än går osv. Och den dagen jag flyttar hemifrån kommer inte Teddie följa med, han ska vara med mamma! Men han är en go och glad hund som är världens fegaste. Min dröm var att tävla agility med honom, men fick aldrig tid att träna det. Är idag 4 år gammal och han ser fortfarande ut som en busig liten ettåring hihi


Malin:
Kommer du och Marcus flytta ihop?
- En vacker dag i framtiden kanske. Eller jag hoppas ju det såklart :) Men som de ser ut kommer vi flytta till varsitt till en början för att se lite hur bra vi kan ta ansvar för oss själva. Men jag vill verkligen bo ihop med Marcus en dag i framtiden!


Malin:
Trivs du med din iphone?
- Nej! Eller, bättre än med Sony Ericsson telefonen jag hade innan. Men ångrar att jag inte väntade 3 månader till och tog en Iphone 4. Jättebra och kul att kunna använda facebook, bloglovin, bloggen och allt genom telefonen på ett smidigt sätt, men min har strulat så jävla mycket och jag hatar strul!!


Malin:
Finns det någonting i utrustningsväg du skulle vilja ha som du tror att du aldrig kommer att ha råd
med?
- En butet sadel ♥ En B-kortslastbil.. Sen finns det nog massa mer men just de där som ploppade upp i huvudet direkt.


Caroline:
Vad är dina mål för i år? :)
- Med Gustav är det som jag skrev tidigare stadiga 110 rundor, debutera 120 och LB dressyr samt kvala upp till avd A. Hoppas på ett år utan skador och ledsna miner. Bara massa lycka och kärlek! :) Mina egna mål är att bli starkare i kroppen så jag orkar mer. Gå ner lite i vikt och bli mer självsäker. Ta vara på varje dag och inte se så mycket negativt. Flytta hemifrån och hitta ett nytt, bättre jobb.


Anonym:
Hur många unika besökare har du per dag och månad? :D
- Jag ligger i snitt på 650 unika besökare och 1305 sidvisningar per månad!
Min fråga - vilka är alla?! haha


Anonym:
När kommer Gustav säljas? Ska du isåfall köpa en unghäst eller en som du kan ut och tävla med?
- När rätt köpare dyker upp med rätt ridning och rätt pris :) Om jag ska ha någon ny, så blir det nog en 7-8 åring skulle jag tro! Men Gurris får stanna så länge allt funkar och tills någon kommer med ett bra bud.


Karin:
Är det bara hästsport som gäller, eller är du intresserad av andra sporter också? Inte som du utövar själv kanske, men som du följer på tv? :)
- Inte superintresserad av andra sporter.. Gillar dock fotboll ganska mycket, men kan inte påstå att jag håller på speciella lag eller är ett superfan så. Basket, skidskytte och handboll är också superroligt att titta på :)


Anonym:
Vem red in Gustav?
- Jag tror det var Kristin någonting? Men har inte superkul.. Alexandra gjorde ju mycket själv med honom och sen när jag fick hem honom så började jag om lite från början med vissa saker. Men jag tror det var en tjej som hette Kristin som red in honom.


Erika:
Hur hög är Gustav i mkh? :)
- Han är 171cm , ganska exakt. Mättes för första gången i slutet på novemner förra året.


Sabina:
Vad vill du jobba med i framtiden? :) För ICA vill du väl inte stanna på föralltid? ;)
- Vet inte helt säkert.. Skulle kunna tänka mig florist eller jobba på dagis.. Eller kanske kontor. Vill ha ett måndag-fredag 7-15 jobb helst haha ;p Nä, på ICA blir jag nog kvar max 3 år!


Emelie:
Är det nått beslut du gjort till häst eller i hästsammanhang som du ångrar väldigt mycket och som du
tänker i efterhand "varför gjorde jag sådär för?"
* Att jag inte tog vara på tiden med Peisan mer
* Att jag inte köpte Samantha när jag hade chansen
* Att jag inte varit schysst mot Gurris i alla lägen


Emma:
Vad är din stora "hästdröm?", var den densamma när du var liten? :)
- Min hästdröm, innan jag fick egen häst var att få en vit ponny som hette Milton och vi skulle vinna allt! Sen när jag fick egen ponny som liten var det att rida OS, SM, EM, Scandinavium, Globen you name it! Nu däremot är min stora hästdröm att få rida Tour of Amatours i Falsterbo och att någongång köpa/föda upp en liten bebishäst och göra allt med den.. 3års, 4års, Breeders, Falsterbo - allt! De hade varit drömmen :)



Olivia:
Provred du många hästar innan du bestämde dig för Gustav?
- Jag provred 4 eller 5 hästar, varav en av dom betsämde vi oss för att köpa och besiktiga. Tyvärr gick hon inte egenom, något som gjorde mig extremt besviken väldigt länge då jag ville ha denna häst mer än allt! Men hade sagt tidigare att jag inte ska köpa en häst som inte går egenom första besiktingen..



Olivia:
Betalar du allt med Gustav själv eller hjälper dina föräldrar till?
- Mamma och pappa hjälper till, speciellt nu när jag gått ner i timmar :) ♥ Jag betalar stallplats, ridhushyra, licens, medlemsavgift, tävlingar och träningar. Spån, ensilage och försäkring. Mamma betalar kraftfodret. Pappa betalar när det krisar med något, har betalat försäkringen fram tills nu typ. Han hjälper även till med större kostnader, så som sadel osv.



Olivia:
När blir dressyrdebuten? :)
- Som de ser ut blir det den 2 eller 16 april, har inte riktigt bestämt mig hihi


LoLo:
har du tänkt att köpa en till häst?
- De vore ju drömmen! Men nej, det har jag absolut inte råd med. Då måste jag absolut skaffa mig ett nytt jobb med bättre arbetstider OCH lön! haha men det vore underbart att få ha två :)


Jenny:
Jag har faktiskt lite täckesfrågor. Jag vet (se: tror) att ni inte har några täckesbyten i stallet.
M.a.o står hästarna med samma täcke hela tiden. Hur tycker du att det funkar? Hur gör du?
Och vad har du för täcken? Jag ska nämligen flytta till ett stall med samma upplägg och är
lite nyfiken på hur andra gör!
- Du har rätt, vi har inga täckesbyten i stallet. Hästarna står med samma täcken hela tiden om det inte är så att täckena är dygnsura eller liknande. Ofta är det ju så att när man är i stallet tar man av täcket på sin häst, så den står naken eller med innetäcke under tiden du är i stallet. Sen borstas ju alla hästar varje dag så inte så att dom går med täckena konstant. Fungerar superbra! Har jag kvällsfodringen och ska ha utsläppet dagen efter eller att Frida eller någon ska ha de får han alltid sova med pyjamas så sätter den som släpper ut på ett annat. De går snabbt och smidigt att ta ut/ta in hästarna! Nu går Gustav med ett fleecefodrat regntäcke som andas. I vintras hade han halvhalstäcke 300g fodrat. Han är superfin i pälsen och verkar inte ha lidit utav detta. Hos oss funkar det som sagt toppenbra! Och skulle man av någon anledning behöva byta täcke osv så ställer nästan alla upp på de :)



Karolina:
Kommer du att sälja Gustav, och i såfall i vilken prisklass ligger han? Grymt fin pålle är det!
- Tveksam om han åker ut på nätet igen, de kommer nog att dröja. Men om han skulle göra det så skulle det ju bero helt och hållet på vart han ligger i utbildning osv. Men jag kommer inte sälja honom under 150.000 och vill ingen betala de - då stannar han :) Men sen blir det ju så att priset stiger med utbildning osv..


Isabelle:
Läste igenom lite gamla inlägg och undrar bara, vad hände med Peia egentligen?
- Ett blodkärl brast på henne troligtvis. Hittade ju henne i hagen livlös. Men veterinär tror att ett brustet blodkärl var dödsorsak då hon hade "symtomen" för det, det hade gått fort + sin stora storlek. Hon växte väldigt mycket på kort tid och troligtvis hann inte nerver, blodkärl osv med i den takten att vidga sig osv så en dag sprack det.. Vi gjorde ingen odubtion så vi vet inte säkert..


Rebecca:
Vem är dina favorit ryttare i hoppning svensk/utländsk och varför? :)
- Svensk ryttare utan tvekan Rolf-Göran Bengsston. Han rider mjukt, med stil och är riktigt skicklig! Sveriges helt klart bästa ryttare som alltid lyckas få fram topphästar! Utlänsk, Marcus Ehning. Han har alltid varit min favoritryttare och jag bara älskar hans ridstil och hans hästar. Även han rider mjukt men bestämt och är otroligt duktig med sina hästar!


Jennie:
Favorit övning för att få hästarna lösgjorda?
- Dressyr eller hoppning? Vet faktiskt inte.. Gillar sidförflyttningar och olika bomövningar. Men har nog ingen direkt övning som jag liksom överanvänder..


Jennie:
Vad är dröm målet med Gustav?
- Att få rida 1,30 felfritt.. Och kanske få med oss en blågul rosett i framtiden. Någongång kanske vi lyckas :)


Jennie:
Vad är ditt alldra största vill-ha-just-nu?
- Ett nytt träns till Gustav!! Vill ha det nuuuu :( Har nog bestämt också därför känns de så pissigt att jag inte har råd just nu.. Buhuuu, sponsring någon?!


Jennie
O när får man träffa dig igen? (a) miss you <3
- Sötkorv :D Om du inte pallrar dig upp hit innan sommaren så blir det nog Falsterbo!? Du och din stjärna kan ju annars åka hit på nått meeting tycker jag ;)


Anna:
Hur kommer det sig att du fastnade för just Golden Poem ? :)
- Bra fråga! Vet inte riktigt. var nog hans personlighet. Såg att han hade något i sig som skulle gå att jobba på. Han hade bra psyke och så visste jag ju hela hans uppväxt mer eller mindre. Var liksom bekvämt att köpa honom av Alexandra.


Josefine:
Skulle du vilja köpa tillbaka Sami ? Tycker du att hon har det dåligt hos sin nya ägare ? Tycker du att du rider Sami bättre än nya ägaren ? Hon är en av den finaste häst jag sett!
- Ja, de skulle jag vilja göra. Hade jag bara råd, tid och stallplats hade jag inte ens tvekat! Nej, hon har det superbra hos Jenny. Jenny tycker om henne så mycket så hon får all den kärlek hon är värd och blir bortskämd vilket hon förtjänar! Sami är en svår häst och vi klickade, dvs de gick relativt fort för oss att "klicka". Men de tog 6 månader innan det visade sig i resultatlistorna. Men för att svara på frågan så tycker jag inte att Jenny rider Samantha dåligt, hon gör allt hon kan och hon ger inte upp! Sen är det svårare för Jenny då hon är kort och Sam är en häst som kräver ridning med benen. Så därför har de tagit lite längre tid för Jenny än vad de gjorde för mig, men jag tror dom kommer bli ett superekipage när allt bara "klickar" :) Håller med dig, är en av de finaste hästarna!


Anonym:
Saknar du inte sunny? Du skrivet ofta om peia men aldrg om henne..? Hon var väl din egen?
- Saknar Sunny jättemycket! Men saken är den att jag visste att Sun inte skulle bli bra och jag fick ett datum när vi skulle gå skilda vägar. Därför kunde jag ta vara på vår sista tid ihop och göra de bästa av den. Peia försvann bara utan att någon visste.. Därför är de två olika saknader. Men självklart saknar jag henne och tänker på henne väldigt ofta. Tror hon hade blivit en riktigt fin liten häst, bara hon hade fått vara frisk i sin kropp. Ja, hon var min lilla sessa :) Fina häst! Lovar bildbomb på henne senare!


Ida:
hur är det med Billy? Har du några nya bilder eller något på honom? Har hans ägare en blogg? Kan du inte ha en bildbomb med bilder på dig och Billy? Han var såååå fin!
- Billy mår superbra, vad jag vet. Längesen jag pratade med Amanda nu, men hade det varit annorlunda hade hon hört av sig! Inga nya bilder heller :( Ska nog maila Amanda och fråga om hon har något nytt på lager så kan ni få en bättre update senare hihi. Amanda har blogg, men hon har inte uppdaterat den sen 07 eller något, så tror inte hon är så aktiv där ;) hihi lite synd faktiskt! Tror dock att det är iår som Amanda blir 18, vilket betyder att han troligtvis kommer att säljas iår :( Usch, de är nog min värsta mardröm - att han ska säljas vidare..


Ida:
Vad är det absoluta bästa/sämsta minne med Gustav?
- Bästa är Linköping med Klara november -10 och sen Hageby i maj -10. Sämsta är nog Åby september -10, 110cm rundan när jag hade noll koll på honom och vi rev typ halva banan. Riktigt dålig kände jag mig då och det var efter de som Klara började rida honom också.. Den tävlingen, eller den rundan iallafall, vill jag bara glömma!


Julide:
Kan du inte typ ha "veckans blogg"? :) Att du väljer ut en blogg varje vecka o länkar typ?

- Känns som att alla bloggar har det just nu och då blir det inge roligt. Får komma på något eget istället ;)


Anonym:
Vad hände med din medryttare? Älskar din blogg! Tycker Gustav har blivit sååååå snygg!

- Hittade ingen som direkt passade och vill jag ha hjälp när det krisar får jag hjälp av Sofie, brorsans fru. Även tjejorna i stallet ställer upp.


Rebecca:
Vilka är Gustavs starka respektive svaga sidor, och vilka är dina? Matchar ni varandra bra till sättet?

- Han starka sidor är nog att han är ganska lättlärd och känns inte så tung att rida. Känslig, fast det kan ju vara negativt också.. Bra bakbensteknik. Svagaste är väl psyket, att han lätt blir stressad. Mina starka sidor är min balans och mina svagaste är tålamodet och min hand. Ibland, vissa dagar iallafall ;p


Rebecca:
Av alla hästar du suttit på, med vem har det "klickat" allra bäst vid första ridturen?

- Cassiopeia, klickade direkt i skritten på första provridningen! Sen klickade det med Quity som jag provred 09..


Rebecca:
Vad föll du för hos Gustav?

- Kolla mitt svar högre upp..


Rebecka:
Vad säger din tränare om Gustavs form? Att han går så mycket bakom, omöjligt för ryggen att komma upp med nosen i bringan, har de ngn plan för att komma tillrätta med det?

- Jadu, dom säger väl att formen inte är de största problemet, då han är ganska lätt att plocka upp. Just nu ligger fokusen på att få honom tillbaka på mina förhållningar osv. Han arbetar bra med ryggen imellanåt, iallafall enligt tränarna och dom litar jag på ;)


Anonym:
vad är ditt drömjobb i framtiden?

- Som jag skrev tidigare så florist hade varit roligt, eller typ öppna egen ridsportsbutik ;)

Emmah:
Vilka andra bloggar läser du? Hur många egna hästar har du ägt?

- Inte så många, kan ta de i ett separat inlägg :)


Kommentarer
Postat av: Malin

Så om man åker hela vägen ner till falsterbo i år så får man kanske träffa dig, spännande ;)

kan du inte lägga ut lite bilder från när du köpte gurra och fram tills nu? :)

2011-03-08 @ 22:50:06
URL: http://mightybouncer.blogg.se/
Postat av: Ida

hur blev det med sängen? :)

2011-03-09 @ 01:52:29
URL: http://fjulla.blogg.se/
Postat av: Aidi

Var det en Kristin Vörös, som red in Gustav?

2011-03-09 @ 06:04:32
URL: http://aidilutt.blogg.se/
Postat av: sara

Kanske en dum fråga eftersom jag inte vet så mycket om Gustav men varför säljer du honom inte under 150? I mina ögon är han inte värd så mycket i dagsläget och inte det kommande året heller, men som sagt så vet jag inte något om honom.

Har sjävl en häst som går över 150, dock inte tävlad högre än 110, har SUPER steg men skulle aldrig i min liv och själv ens tänka tanken att begära den summan för henne i dagsläget (hon är på samma nivå som din). Dock tror jag säkert att gustav kommer bli värd dom pengarna men med mycket mycket tid och jobb:)



Hoppas du inte tog illa upp för det var inte min tanke utan tycker du gör ett jätte bra jobb med honom och har en jätte bra blogg, vill bara veta dina tankebanor lite

2011-03-09 @ 23:52:28

Kommentera inlägget här:

NAMN:
Kom ihåg mig?

MAIL:


URL:


Kommentera här:

Trackback