Golden Poem

Efter att hästen vi bestämt oss för, inte gått igenom besiktningen var Alexandra snäll och lånade ut Samantha. Men det var ändå någonting som saknades i stallet, en egen häst. Även fast jag hade Sami valde jag att kolla på fler hästar, nästa häst i mitt liv.. – Golden Poem.


Gustav hade jag följt sedan han var föl och visste klart och tydligt vem han var. Men det var inte förens Alexandra sa att han skulle säljas som jag började titta på honom ordentligt. Jag bestämde mig för att prova, jag var nog lite desperat efter någonting eget hihi. Den 3 juli 2009 var i alla fall den dagen jag provade Gustav hemma hos Alexandra första gången.



Efter lite diskussioner hemma valde vi att besiktiga honom för att se om han skulle gå igenom. Den 10 juli gick han igenom besiktningen och den 11 juli 2009 stod han hemma på gården, med mig som ny ägare.



Vår första tid var allt annat än lyckat. Dagen efter att han kommit hem åkte jag på semester i Skåne och tre dagar senare hade han fått sig en spark över knäet och han var halt. När jag kom hem från semestern var han fortfarande halt och veterinär fick tillkallas. Det blev pencilin och såret han hade fick tejpas ihop och skulle rengöras varje dag för att sen lindas om. Inte riktigt vad jag hade räknat med som start.


Men han blev snart bra och kunde börja sättas igång lite lätt. Jobbade honom mycket under tömkörning och longering den första tiden för att få honom bekväm med mina tygeltag och få upp en grund från marken. Väl upp på ryggen var han mycket snäll och det var sällan något bråk. Det enda var att energin saknades.




Under hösten fick vi tillbaka energin och vi var med på både hopp- och dressyrträningar. Den 27 september gjorde vi vår första tävlingsdebut. En liten kamrathoppning på 50cm och han var superduktig, felfri och inte en tendens till att stanna.



Vi fortsatte att träna under hösten och det var i början av november som det började dyka upp lite små problem. Ingenting vi reagerade direkt på, utan att enligt tränare bara var dumheter som skulle ridas bort. Han fick vila hela december månad då jag kände att hösten hade varit tuff.



Idag står vi här i februari med en häst som är ofräsch. Jag vet inte hur vår framtid kommer att se ut. Först och främst ska han bli fullt frisk och ridas så han går LB dressyr och 110 hoppning. Sen får vi se hur vi passar ihop och hur han utvecklats, antingen stannar han kvar i familjen och vi kämpar vidare, eller så säljs han till någon som verkligen kan ta vara på hans kapacitet! Allt återstår att se. Det jag lärt mig av Gustav under den här tiden är att han är en fantastiskt fin häst med alla potentialer i världen att bli någonting bra! Han är snäll och mysig som förtjänar de bästa..




Golden Poem
Halvblods valack
2005
e. Poet – Gold Fireline – Goldlöwe
Uppf. Hans-Gunnar Kjörsvik
Äg. Therese Klintestam



puss tess


Kommentarer
Postat av: alexx

du vet att du är duktig tess, glöm aldrig det! :)

2010-02-10 @ 18:07:24
Postat av: Malin V

Gustav är verkligen jättefin . Hoppas han känns fräsch snart igen . och som det står ovan, du är DUKTIG !

2010-02-10 @ 22:41:51
URL: http://malvaa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

NAMN:
Kom ihåg mig?

MAIL:


URL:


Kommentera här:

Trackback